Gå til innhold

Katt som har blitt smellfeit på drøyt 5 måneder

Tough cookie

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har en gårdskatt på tre og et halvt år som får litt kokt fisk hver kveld og Whiskas tørrfor for kastrerte katter+det han fanger.

Jeg er hjemme cirka to-tre ganger i året, og da har jeg med meg tørrfor fra Orijen/Purizon som har høy andel protein og er kornfritt, men det blir jo bare en dråpe i havet av det katten spiser.

I sommer var katten vanlig slank, men når jeg kom hjem i går stod en smellfeit katt på tunet.

Mine foreldre sier de har gitt han det samme som de alltid pleier å gjøre, så dette skjønner jeg ikke. 🤔

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De blir mindre aktive på vinterstid, så de blir gjerne litt tjukkas da. Til våren blir de slanke igjen 

Anonymkode: 6863d...aee

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får for mye mat i forhold til aktivitetsnivå. Kjøp slankemat og kutt ned på porsjonene av både fisk og mat. Rene proteiner i tørrmaten trenger den ikke, den får både fisk og kjøtt. 

Anonymkode: 2090d...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den får for mye mat i forhold til aktivitetsnivå. Kjøp slankemat og kutt ned på porsjonene av både fisk og mat. Rene proteiner i tørrmaten trenger den ikke, den får både fisk og kjøtt. 

Anonymkode: 2090d...326

Jeg prøver å fortelle mine gamle foreldre at pus trolig har fått for mye mat, men det går ikke helt inn.

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Garfield?

Anonymkode: ced0c...83a

Han ligner faktisk på Gardfield med samme farge og mønster 😸

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (3 timer siden):

Jeg prøver å fortelle mine gamle foreldre at pus trolig har fått for mye mat, men det går ikke helt inn.

Ts

Si rett ut at de sakte dreper katten sin med å overfôre den på drittmat. Hvis de ønsker ha katten i mange år bør de skjerpe seg. 

Kutt fisken til maks 1-2 ganger i uken og gi oppmålt mengde tørrfôr daglig. Be de bruke vekt eller målebeger og at de må kommunisere at de har matet katten. Evnt kjøp sånn fôrdings som gir ut mat til gitte tider. 

Anonymkode: 39bac...c1f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Si rett ut at de sakte dreper katten sin med å overfôre den på drittmat. Hvis de ønsker ha katten i mange år bør de skjerpe seg. 

Kutt fisken til maks 1-2 ganger i uken og gi oppmålt mengde tørrfôr daglig. Be de bruke vekt eller målebeger og at de må kommunisere at de har matet katten. Evnt kjøp sånn fôrdings som gir ut mat til gitte tider. 

Anonymkode: 39bac...c1f

De har alltid gitt katten en liten bit fisk om kvelden for å få den inn, og sier de ikke ønsker å slutte med det.

Jeg tror ikke det er 20-25 g fisk som har gjort den tjukk, men heller tilgang til tørrfor hele tiden.

Ts

Anonymkode: 74afc...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wiskas tilsvarer det verste McDonalds har å by på. Alle hadde blitt feite av en slik diett.

Orijen er selvfølgelig mye bedre. Stakkars katt.

Anonymkode: 9da7b...0f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har alltid gitt katten en liten bit fisk om kvelden for å få den inn, og sier de ikke ønsker å slutte med det.

Jeg tror ikke det er 20-25 g fisk som har gjort den tjukk, men heller tilgang til tørrfor hele tiden.

Ts

Anonymkode: 74afc...7aa

Vet ikke om det gjelder Orijen for katt også, men... jeg har erfaring med Orijen for hund. Både jeg og en turvenninne med hund byttet til Orijen til hundene våre, fordi det skulle være kornfritt og mer kjøttinnhold og være så bra osv.

Det som skjedde var at fire hunder (hennes to og mine to) la på seg betydelig de neste månedene. Alt annet var likt som før, det var maten som var endret. De la rett og slett på seg av Orijen!? Det var merkelig, og veldig synd, for fôret var godt likt av hundene. Men det endte med at både turvenninnen min og jeg byttet tilbake til annet hundefôr og droppet Orijen. Etter hvert gikk hundene ned igjen i vekt, når de spiste sitt tidligere fôr igjen.

Kan det gjelde kattefôret til Orijen også...? 

PS! Ja, man kunne gitt hundene mindre porsjoner av Orijen for å kompensere for det åpenbart mer kaloririke innholdet i maten, men hundene skal da få lov å kjenne seg mette og få nok vomfyll til å føle på metthet i blant, de også. Å tvinge kjæledyret til å gå sulten konstant er ikke noe godt dyrehold.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 time siden):

Vet ikke om det gjelder Orijen for katt også, men... jeg har erfaring med Orijen for hund. Både jeg og en turvenninne med hund byttet til Orijen til hundene våre, fordi det skulle være kornfritt og mer kjøttinnhold og være så bra osv.

Det som skjedde var at fire hunder (hennes to og mine to) la på seg betydelig de neste månedene. Alt annet var likt som før, det var maten som var endret. De la rett og slett på seg av Orijen!? Det var merkelig, og veldig synd, for fôret var godt likt av hundene. Men det endte med at både turvenninnen min og jeg byttet tilbake til annet hundefôr og droppet Orijen. Etter hvert gikk hundene ned igjen i vekt, når de spiste sitt tidligere fôr igjen.

Kan det gjelde kattefôret til Orijen også...? 

PS! Ja, man kunne gitt hundene mindre porsjoner av Orijen for å kompensere for det åpenbart mer kaloririke innholdet i maten, men hundene skal da få lov å kjenne seg mette og få nok vomfyll til å føle på metthet i blant, de også. Å tvinge kjæledyret til å gå sulten konstant er ikke noe godt dyrehold.

Det er ikke så rart, hvis man tar en titt bak på pakka til Orijen så vil man se at fett- og proteinnivået er høyere enn i for eks. RC og Euk, og Orijen har i tillegg høyere kaloritetthet som vil si at hvis du fôrer hunden din 500gr RC så vil den trenge kanskje 420gr Orijen.

Anonymkode: 7ede5...386

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så rart, hvis man tar en titt bak på pakka til Orijen så vil man se at fett- og proteinnivået er høyere enn i for eks. RC og Euk, og Orijen har i tillegg høyere kaloritetthet som vil si at hvis du fôrer hunden din 500gr RC så vil den trenge kanskje 420gr Orijen.

Anonymkode: 7ede5...386

Ja, det sier seg selv, vi merket jo det. Men verken jeg eller min venninne var villige til å la hundene våre gå sultne og tomme i magen, vi ville at de skulle bli mette. Og jo mindre mengde mat, jo mindre metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en hund jeg regulerte vekten på med vanlig hills hundefor. 

Anonymkode: 288e1...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vist katten er rød er det helt normalt faktisk 😆 

Anonymkode: d4bed...d4a

Katten er rød/rødstripete og hvit på brystet og litt på potene.

Legger de lettere på seg enn katter med andre farger?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp heller spesialfor fra veterinær. Mye dyrere men forebygger helseplager. 

Anonymkode: 2c2f2...fb3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...