Gå til innhold

Hvem lager julematen hos dere? Kvinnen eller mannen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Mannen steker ribba. Jeg gjør ALT annet.  Til og med krydring av ribba, han bare steker den. Så kommer folk og spiser og roser han høyt opp i skyene for den middagen har han virkelig lykkes med. Og han sitter der og tar i mot. Irriterer meg grenseløst.

Anonymkode: f0b7c...3b3

Hvorfor har dere valgt en slik arbeidsdeling hvis det irriterer deg?

Anonymkode: bd1f9...404

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jag lagar julmaten, och de flesta andra middagarna. Mannen ”slänger ihop nåt”, ofta på rester när jag inte hunnit den dagen. 

han gör mycket annat i hemmet, som tvättar alla kläder och handlar dem mesta maten. 

Jag har inga problem med det 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen, og sånn var det hos foreldrene mine også. Jeg lager multekremen- han alt resten  😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen. Det er han som liker å lage mat, og kan og lage mat. Så da blir det som alle andre dager i huset. Jeg bruker å sørge for at oppkjørselen er måkt, setter ut fakler til gjestene kommer og så videre.

Anonymkode: 2b10e...f8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mannen lager 90% av maten i julen som ellers. Det samme gjorde faren min.

Anonymkode: 52ebd...64f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi lager det alltid sammen, trodde det var vanlig?

Anonymkode: be1d0...e61

Hvorfor mener du det skal være vanlig bare fordi det er det dere gjør? Nei det er ikke vanlig, ikke noe mere vanlig enn at den ene står for matlaging mens den andre gjør noe annet.

Anonymkode: 888da...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 13.37):

Alltid meg. Konen. Har ryddet i mens på kjøkkenet etter hvert som jeg blir ferdig med en ting. Og han henter drikke og tar i mot gjestene. Jeg liker å lage mat da. Han liker ikke det. Min datter laget forretten. Det er hennes oppgave. Hun liker det. 

Anonymkode: 31c79...e51

Hvilken forrett har dere og hva er hovedretten?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager juleribbe fordi mannen er fra utlandet og aldri har laget det før. Han lager mye god mat ellers, men ribba vil jeg helst lage selv!

Anonymkode: 9a7be...865

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen lager mat når det er skryt å få av andre. Det året han skrelte poteter, var det ikke måte på hvordan han skrøt av potetene sine.

Anonymkode: bdf62...ce6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siden jeg ikke har mann. 
Men feirer med ex og barn i år. Så det er jeg som lager maten. 
Lager han må jeg hjelpe for han er håpløs når det gjelder saus. 
Nyttår blir det meg igjen. Pinnekjøtt og kålrabi stappe. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kona har så langt laget alle middager, dekket og pyntet, vasket og ryddet, kjøpt alle gavene unntatt til meg. Mannen kan å lage middag, men ikke tradisjonsmat. Jeg er sliten og lei av jul, det er bittelitt mer koselig og himla mye mer arbeid.

Anonymkode: 55f4d...5b5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mannen lager mat når det er skryt å få av andre. Det året han skrelte poteter, var det ikke måte på hvordan han skrøt av potetene sine.

Anonymkode: bdf62...ce6

Hvis du synes han er patetisk, hvorfor er du sammen med ham?

Anonymkode: 52ebd...64f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min har alltid stått for julematen 🥰 Han lager verdens beste ribbe!

Anonymkode: b002f...5a8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen lager middag julaften og 2. dag og nyttårsaften. 1.dag er vi borte eller rester. 

Rart for ellers i året er det mye på meg. Her handler det litt om at jeg gjør mer i forkant og ønsker å gjøre mer i forkant fordi å slippe de oppgavene på feiredagene gir meg mer mulighet til å slappe av og kose meg. Han har mer kapasitet til det enn planlegging. 

Anonymkode: 0a73f...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har fremdeles ikke feiret jul sammen. Men jeg lager middag + dessert lillejulaften og juleaften, samt koker grøt på julaften. Det blir nok meg når vi begynner å feire jul også, men det gjør meg ingenting. 

Jeg er utdannet kokk, men omskoleres så jeg storkoser meg med å lage mat i slike settinger nå

Ellers bytter vi litt på i romjulen, utifra hva vi setter på menyen.

Anonymkode: 2d226...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står for all planlegging, min mann handler. Jeg står for all prepping, min mann bidrar så vi rekker over ting sammen. Jeg pynter bord, min mann tar all rydding og oppvask etterpå. 

Baking og pynting kun meg unntatt Kjøpe juletre og sette på lys  som er min manns oppgave med barna. 

Anonymkode: 0e195...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...