Gå til innhold

Kjøper du fortsatt kjøttdeig -

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Tror du årsaken ligger i kjøttdeigen, eller i andre matvarer? Er du redd for å kjøpe kjøttdeig?

Videoannonse
Annonse
Gjest Binna
Skrevet

De har jo ikke funnet ut hva det er enda. Men ligger unna gilde kjøtteig akkurat nå... men kjøper andre typer da..

Skrevet

Spiste kjøttdeig senest igår jeg, så nei er ikke særlig redd for det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Spiser kjøttdeig fra Gilde og er ikke redd for å bli syk.

Gjest LoisLane
Skrevet

Gilde ble vel nærmest frikjent i dag.

Gjest gjest1
Skrevet

Spiser fortsatt kjøttdeig. Har aldri kjøpt Gilde-kjøttdeig og kommer nok ikke til å begynne med det nå ihvertfall. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke redd for å kjøpe Gilde kjøttdeig. Nå er vel også Fatland slakterier også i søkelyset, kilden er jo ikke funnet enda. Uansett, jeg spiser kjøttdeig samme hvor det kommer fra, steker den kanskje litt ekstra godt... :ler:

Gjest baby-E
Skrevet

jeg er ikke redd for det nei...

Skrevet

Jeg har ikke kjøpt det i det siste, men det er fordi jeg ikke har laget mat med kjøttdeig som ingrediens og ikke noe annet.

Skrevet

Jeg spiser kun kjøttdeig fra Sverige. For det første fordi jeg bor nær grensa og kjøtt er mye billigere der, men hadde fortsatt handlet kjøttdeig der selvom prisen hadde vært lik. Det er sant som de sa på nyhetene i går, at kjøttdeig fra Norge består av så mye fett og slintrer i forhold til den svenske. Den norske kjøttdeigen har lett for å bli "kokt" istedet for stekt pga all dem mengden væske som kommer under tilberedning.

Gjest Elfrida
Skrevet

E.coli dør ved opppvarming til over 70 grader. Nå spiser ikke jeg rå eller dårlig oppvarma kjøttdeig, så jeg er ikke bekymret.

Men jeg er litt bekymret over kunnskapen om mat og hygiene til disse foreldrene (eller dem som har laget maten de har blitt syke av).

Skrevet

Spiser kjøtt og kjøttdeig som vanlig. Det viktigste er hygienen hjemme, i butikken og på slakteriene er det tett oppfølging med rutiner og Mattilsyn. Hjemme er jo den største årsaken til sykdom av denne typen krysskontaminasjon vil jeg tro (tipper at ingen av disse ungene spiser tartar...) Kjøttdeig er jo noe som man stort sett steker godt (og over 72 grader):

Husk å ikke bruke samme kniv/fjøl til rått kjøtt og kokt/stekt mat eller grønnsaker osv. Vask fjøl/kniv godt etter du har håndtert rått kjøtt (også vaske hendene!), før du håndterer det stekte eller skal lage salat osv. Tror mange synder der. Ellers legger jeg jo merke til hvor ofte folk vasker seg på hendene (f.eks. før lunch på jobb), og jeg er faktisk litt sjokkert :overrasket:

God håndhygiene og kjøkkehygiene kommer man langt med!

Skrevet
E.coli dør ved opppvarming til over 70 grader. Nå spiser ikke jeg rå eller dårlig oppvarma kjøttdeig, så jeg er ikke bekymret.

Men jeg er litt bekymret over kunnskapen om mat og hygiene til disse foreldrene (eller dem som har laget maten de har blitt syke av).

Signerer denne

Gjest gjest1
Skrevet

Selvfølgelig kjøper jeg kjøttdeig.

Gjest Gjest
Skrevet

Selvfølgelig endrer jeg ikke vanene mine av dette.

Men all kjøttdeig stekes godt her i huset.. Og vi er veldig nøye med hygienen.

Noen (bla min mor) forveksler støvtørking med hygiene.. Hos henne er gulvene rene og hyllene ryggige og nyvaskede, men hun bruker samme kniv på alt osv. Hos oss kan gulvet være skikkent og ting se litt kaotisk ut.. Men hygienen er vi nøye på. Alt puttes direkte i oppvaskmaskin når det har vært brukt og vi har mange skjærfjøler og kniver.

ps. Vi bruker billige ikeakniver som vi vasker i oppvaskmaskin.. Da bytter vi heller knivene ut en gang i året.. Mye enklere enn å håndvaske.. for oss i alle fall.. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Gilde ble vel nærmest frikjent i dag.

Ble de? Har du link?

JEg har ingen barn i huset, og var det ikke slik at dette var sykdom som rammer barn bare? Hadde jeg spist kjøttdeig fra før, så hadde jeg nok fortsatt med det. Men så følger jeg hygienereglene om å ikke bruke samme kniv/skjærebrett til rått kjøtt og eks salat...

Skrevet

Jeg bekymrer meg ikke over hva kjøttdeigen kan inneholde.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi spiser svært sjeldent kjøttdeig, men hadde jeg trengt kjøttdeig i dag, hadde jeg ikke vært redd for å kjøpe.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Signerer!

Endret av Aylana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...