AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #1 Del Skrevet 24. desember 2024 Det er ikke dere foreldre sitt ansvar å skape relasjoner mellom barn og barnebarn ♥️ Anonymkode: 41d89...e96 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #2 Del Skrevet 24. desember 2024 Foreldre må legge til rette for det. Anonymkode: a0ce4...4cb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #3 Del Skrevet 24. desember 2024 Selv der foreldre legger til rette for det, er det ikke alltid besteforeldre ønsker å være til stede i barnebarnas liv. De har nok med å sette seg selv først og lurer på hvorfor de sitter igjen alene senere når de blir eldre..! Anonymkode: aa1c7...dd5 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #4 Del Skrevet 24. desember 2024 Og hvordan tenker du at foreldrene skal legge til rette for det når besteforeldrene ikke ønsker å tilbringe tid med barnebarna når de blir spurt? Anonymkode: 51006...9c3 7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #5 Del Skrevet 24. desember 2024 Dette er sårt, hadde selv besteforeldre som tok seg av oss barnebarna fordi de ønsket det og det gav dem glede. Middager, overnattinger, turer, etc… Dessverre er ikke besteforeldrene til våres der i det hele tatt, men uansett tenker jeg det er verst for de når de sitter der alene og ensomme. Barna mine er snart tenåringer og det er aldri et spørsmål eller interesse fra de om å besøke de heller så det blir sjeldent besøk, dessverre…. Anonymkode: b130d...08b 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #6 Del Skrevet 25. desember 2024 Denne trengte jeg å lese. Takk. Har så dårlig samvittighet for at mine barn ikke kjenner sin farmor. Vet at det ikke er mitt ansvar alene men det er så sykt trist. Hun bor 5 minutter unna men har ikke tid til oss. Anonymkode: d5ac9...e98 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 25. desember 2024 #7 Del Skrevet 25. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Foreldre må legge til rette for det. Anonymkode: a0ce4...4cb Ja også da? Hva skjer etter tenker du? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2024 #8 Del Skrevet 25. desember 2024 Min mors svar på om hun kunne se etter 5åringen litt idag: Nei idag skal jeg ha fri… hun er pensjonist Anonymkode: 6fe34...a71 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #9 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg er i midten av 20 årene og merker så forskjell på mine besteforeldre som har tatt initativ og ikke. Vil si mine foreldre har lagt det litt til rette også, blant annet med at vi bor/bodde på samme sted som noen av mine besteforeldre. Den ene siden bryr seg kun når det passer de (vi har bodd på samme sted siden jeg var 8/9). Min bestefar har aldri sendt meg en melding omtrent, kanskje på bursdagen min på Facebook. Ellers er det kona hans (som har vært i mitt liv siden jeg ble født) som gjør det. Vet at de synes jeg har vært et «sort får» som ikke gikk rett på studiet etter VGS. Ble plutselig mer populær når jeg begynte på bachelor, da fikk jeg en melding i ny og ned. Har yngre søskenbarn (i barneskolealder) som de også er med når det passer de, vil helst ikke være med de alene, osv… synes det er slitsomt. Yngste (født i år) forguder de og passer ofte. Har skjønt at de synes det er greit så lenge barn ikke er en egen person 😂 Så blir spennende å se hvor lenge de holder ut med det. Skal sies at de hadde små barn samtidig som jeg ble født fordi bestefar var ung da han fikk min far. Så han startet runde 2 når de fikk meg (noen år før). Det kan har påvirket det litt, men de kunne nok lagt en større innsats der uansett. Er bare overfladisk stemning når vi er sammen i dag. Skal sies at min bestefar ikke bryr seg så mye om min far heller og tar minimalt med kontakt. Min far prøver, men har gitt opp litt som tiden går. På andre siden har jeg besteforeldre som stiller opp, bryr seg oppriktig og vi ringes flere ganger i uka. Noen samtaler varer i 2 min, andre i en halvtime. Vet at jeg alltid kan ta kontakt, og den tilliten har de bygd opp fra vi var små. Tatt oss med på sirkus, musikaler og lignende, hentet oss på skolen, hatt oss på overnatting ++. Vi har ikke bodd i nærheten av hverandre, men har sett mer til de enn de andre besteforeldrene våre. Jeg kjøper gaver til dem til bursdag/jul, og elsker å tilbringe tid med de. De skal ikke sitte igjen alene når de er gamle og grå for å si det sånn! Man legger grunnlaget fra tidlig alder. Da er det opp til besteforeldrene å investere tid og energi. Jeg sier ikke at man skal møtes hver uke, men nok til at man husker de og får gode opplevelser sammen. Mitt favorittminne er at jeg overnattet hos min bestemor og fikk være lenger oppe enn «normalt». God frokost på morningen og hyggelige samtaler! Det er ikke mer som skal til! Når man blir eldre så føler jeg man skal fordele initativet litt siden alle er voksne. Da ser man fort hvem man vil bruke tid på og ikke Anonymkode: 9c9f4...eb7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #10 Del Skrevet 27. desember 2024 Jeg la ansvar over på min mor. Så snart hun merket at barnet elsket å være med henne og viste at hun var glad i min mor, var det gjort. Gjorde det ikke med onde hensikter, men tenkte jeg måtte legge til rette og la henne få streve litt for å investere og ta litt eierskap. Nå er de en berikelse i hverandres liv. Anonymkode: 7051a...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #11 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 25.12.2024 den 3.19): Denne trengte jeg å lese. Takk. Har så dårlig samvittighet for at mine barn ikke kjenner sin farmor. Vet at det ikke er mitt ansvar alene men det er så sykt trist. Hun bor 5 minutter unna men har ikke tid til oss. Anonymkode: d5ac9...e98 Det sårer veldig. Min dypeste medfølelse. Skuffende. Du er nok ikke alene. Dagens pensjonister er litt sånn Anonymkode: 7051a...fbe 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #12 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 15.15): Foreldre må legge til rette for det. Anonymkode: a0ce4...4cb Vi prøvde å ga opp mine foreldre. Dro på besøk eneste de brukte tid på var barnebarnet som bodde vegg i vegg. Ikke kom de på besøk når vi ba de . Til slutt sa spurte faktisk ene barnet her- er du ikke glad i oss på tlf da la mine foreldre på røret. Ble til slutt bare plikt besøk til jul og innom i sommerferie. De møtte heler ikke opp i konfirmasjon selv om de var faddere Anonymkode: 8354a...f28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #13 Del Skrevet 27. desember 2024 Min erfaring tilsier at det ikke er noen korrelasjon mellom besteforeldres engasjement og antall besøk på sykehjem. Hilsen sykepleier på sykehjem i over tjue år. Anonymkode: 76d55...f07 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #14 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 15.26): Selv der foreldre legger til rette for det, er det ikke alltid besteforeldre ønsker å være til stede i barnebarnas liv. De har nok med å sette seg selv først og lurer på hvorfor de sitter igjen alene senere når de blir eldre..! Anonymkode: aa1c7...dd5 Om man sitter igjen alene når man blir eldre har da ingen verdens ting med barnebarn å gjøre. Anonymkode: e0c59...d9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #15 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om man sitter igjen alene når man blir eldre har da ingen verdens ting med barnebarn å gjøre. Anonymkode: e0c59...d9c De eneste som besøkte min mormor de siste ti årene hun levde var hennes datter samt barnebarn. Hvem skal ellers komme på besøk når man har tippet 80-90 år? Demente venner med rullator og kjøreforbud? Anonymkode: b0d53...6bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #16 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om man sitter igjen alene når man blir eldre har da ingen verdens ting med barnebarn å gjøre. Anonymkode: e0c59...d9c Jeg vil tenke at dette faktisk har veldig mye å si for besøk/det å sitte alene som eldre. Min mor stiller svært lite opp, fått seg kjæreste og tilbyr seg aldri å hjelpe. Har spurt to ganger, da er hun opptatt. Kommer på besøk hver 2 måned kanskje. Har tenkt at vi heldigvis har mye hjelp av svigermor, hun stiller opp og hjelper oss når det trengs, omsorgsfull, gavmild, god - og når dagen kommer at min svigermor og min mor er gamle og trenger hjelp så vil jeg definitivt prioritere svigermor først - det vil nok barnebarna også. Anonymkode: 1279e...eb4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #17 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om man sitter igjen alene når man blir eldre har da ingen verdens ting med barnebarn å gjøre. Anonymkode: e0c59...d9c Jeg vil tenke at dette faktisk har veldig mye å si for besøk/det å sitte alene som eldre. Barnebarna er tenåringer/studenter og har helt andre interesser enn å besøke bestemor, særlig når hun har flyttet på sykehjem og tusenlappene ikke sitter like løst som før. Deres mor er jo altfor sliten stakkar, for hun er i full jobb og deres far aner ikke hva han skal bidra med når det ikke lenger er snakk om å skaffe til veie ved, skifte batterier eller bytte ut en lampe. Minnet om innsatsen med barnebarn på hytta, fast henting i barnehagen, juleforestillinger og påspanderte sydenturer blekner fort. Anonymkode: 76d55...f07 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #18 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnebarna er tenåringer/studenter og har helt andre interesser enn å besøke bestemor, særlig når hun har flyttet på sykehjem og tusenlappene ikke sitter like løst som før. Deres mor er jo altfor sliten stakkar, for hun er i full jobb og deres far aner ikke hva han skal bidra med når det ikke lenger er snakk om å skaffe til veie ved, skifte batterier eller bytte ut en lampe. Minnet om innsatsen med barnebarn på hytta, fast henting i barnehagen, juleforestillinger og påspanderte sydenturer blekner fort. Anonymkode: 76d55...f07 Hvilken gammeldags verden lever du i? Tror du at alle fedre hjelper med å skaffe ved å bytte batteri og når de ikke kan skifte batteri (???) lenger driter man i de? Mens forholdet man har til de på en generell basis ikke har noe å si? Kun om de kommer med ved på vinteren? De fleste klarer slikt selv, eventuelt har samboere til å hjelpe med slikt. Jeg har hatt ett svært nært forhold til min bestemor som dessverre er død nå, men jeg besøkte hun alltid ofte som ungdom/ung voksen pga forholdet vi hadde. Anonymkode: 1279e...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #19 Del Skrevet 27. desember 2024 Her tenker jeg nordmenn har mye å lære av innvandrer familier. De tar vare på de gamle og de små ❤️ Anonymkode: f7904...1a2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2024 #20 Del Skrevet 27. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min erfaring tilsier at det ikke er noen korrelasjon mellom besteforeldres engasjement og antall besøk på sykehjem. Hilsen sykepleier på sykehjem i over tjue år. Anonymkode: 76d55...f07 Det synes jeg høres merkelig ut. I de tilfellene jeg kjenner til er det barnebarna som har hatt et for hold til besteforeldre under oppveksten som "bryr seg om dem" og besøker dem på sykehjem, mens de barnabarna som ikke kjenner besteforeldrene ikke tenker noe særlig mer på dem nå enn tidligere i livet, og derfor ikke oppsøker dem. Man får vel ikke plutselig et ønske om nærhet/omsorg til noen man ikke kjenner, selv om man deler gener? Anonymkode: 516ab...51b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå