AnonymBruker Skrevet i går, 18:15 #121 Del Skrevet i går, 18:15 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange reagerer negativt på sånt. Men en med misofoni får angst og blir syk av det, det er er den store forskjellen. Anonymkode: 7d5c9...fad Ved middagsbordet i dag hvor det ble verre så måtte jeg puste inn godt, se bort og konsentrere meg skikkelig for å håndtere snakkingen med mat i munn og smatting. Vred meg i stolen, lukket øynene, grøsset og snakket til meg selv. Min mor kommenterer det noen ganger, jeg har sluttet og må bare orke. Kjenner jeg er skikkelig sliten etter middag. Datteren er ikke oppvokst med like ille så reagerer ikke like sterkt på bestefaren, men hadde dette vært hverdagen hele oppveksten hadde hun reagert sterkere. Anonymkode: 412d6...5a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #122 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ved middagsbordet i dag hvor det ble verre så måtte jeg puste inn godt, se bort og konsentrere meg skikkelig for å håndtere snakkingen med mat i munn og smatting. Vred meg i stolen, lukket øynene, grøsset og snakket til meg selv. Min mor kommenterer det noen ganger, jeg har sluttet og må bare orke. Kjenner jeg er skikkelig sliten etter middag. Datteren er ikke oppvokst med like ille så reagerer ikke like sterkt på bestefaren, men hadde dette vært hverdagen hele oppveksten hadde hun reagert sterkere. Anonymkode: 412d6...5a8 Hvordan oppdrar du datteren din i dette? Det er greit at bestefar ikke har bordskikk, men det må du ha? Før jeg utviklet misofoni og stusset jeg over hvorfor det var greit at noen kunne gjøre sånn mot meg, når jeg ikke kunne gjøre sånn mot andre. Jeg hadde ikke selv godtatt dette ved bordet , altså snakking med mat i munn foran barn . eller er jeg imponert over at du holdt ut den middagen. Hva var det moren din kommenterte? Din fars oppførsel eller ditt synlige ubehag? Anonymkode: 5a93a...eaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #123 Del Skrevet 8 timer siden Vil bare si tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare og informere meg, samt delt personlige historier og erfaringer - det har betydd mye og jeg har lært mye nytt. Julefeiringen har gått fint så langt, datter har fått velge ny plass rundt spisebordet enn den hun har hatt de siste årene samt at jeg opplever at mannen konsentrerer seg for å tygge med munnen igjen og lage mindre lyd. Hun har stort rom med egen tv og er mye der, men tror ikke dette er uvanlig for ungdom i hennes alder. Har bestilt ørepropper fra Loop, blir spennende å se om de fungerer godt. TS Anonymkode: ed4c2...e1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #124 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 13.08): Datter på snart 14 år er ekstremt sensitiv på lyder, sliter med å oppholde seg i stua med resten av familien fordi vi puster for høyt, knitrer med papir, smatter etc. Hun blir sint over at vi bråker, men også frustrert og lei seg da hun gjerne vil tilbringe tid sammen med oss. Mannen/ pappaen mener hun bare vil være negativ og få ting til å handle om seg. Jeg tror hun oppriktig ønsker å være med oss, men ikke mester. Samtidig kan vi ikke slutte å puste, eksistere, lage lyd…. Noen med erfaringer, trøstende ord? Har vurderingssamtale hos BUP i februar, da problematikken er bredere med høyt skolefravær mm. Anonymkode: ed4c2...e1c Så utrolig bra at du ser henne! Det er en god start. Jeg vil råde dere til å starte med henvisning til audiopedagog. Der vil hun bli fulgt opp, lære strategier og verktøy. Misofoni handler mye om hjernen sin måte å tolke lyder på. Lyder som er uskyldige for oss vanlige, kan tolkes som farlige for henne. Den eneste måten å gjøre det på er eksponering. Jeg ser noen foreslår støyreduserende ørepropper. Det finnes propper som Flare audio som tar "knekken" på de skarpeste lydene. Klart det kan hjelpe. Støyreduserende propper er selvsagt et alternativ, men det er ikke å anbefale det som en løsning. Man bedrer ingenting med å hjemme seg bort. Det kam være en nyttig ting i enkelte situasjoner for å kunne holde ut, men det anbefales ikke å bruke det hele tiden. Anonymkode: 58a56...d3c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå