Gå til innhold

Mysfoni tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei du har nok helt rett i det, selv om man kanskje er ekstra utsatt for å utvikle det hvis man er nevrodivergent eller har traumer knyttet opp mot lyder. 

Ja den tikkingen er djevelens verk. Er jo veldig interessant hvordan noen finner ro ved å høre tikkingen, helt uforståelig for meg da :ler:

Kan jeg spørre hvordan du opplevde pesingen i øret under sex? Var det irriterende, eller mer angstpreget og "SLUTT!!". 

Hvordan føler dere dere i hverdagen, er dere mye slitne/utmattet pga alle lyder som trigger?

Anonymkode: 7d5c9...fad

Sex, ville bare ha han langt bort, var så turnoff bare og lite respekt for meg når jeg gjentagende ganger hadde sagt jeg mislikte mye lyd nær ørene.  

Både datteren og jeg klarer oss fint i hverdagen, akkurat nå sitter broren ved siden av henne og knasker krumkaker uten problem mens de hører på noe på ipaden, men når faren spiste eple tidligere før lunsj uten annen lyd klaget hun fælt. 

Så humør, andre lyder, hvor og med hvem avgjør. 

Ikke mye slitne i hverdagen, det er ikke så mye lyder, og vi har siden ungene vært små jobbet med toleranse og ting de bare må tåle. F.eks spille fotball kan bety ball i ansiktet og lillesøster som lekeslåss med storebror kan bety at det gjør vondt.  

Anonymkode: 412d6...5a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei du har nok helt rett i det, selv om man kanskje er ekstra utsatt for å utvikle det hvis man er nevrodivergent eller har traumer knyttet opp mot lyder. 

Ja den tikkingen er djevelens verk. Er jo veldig interessant hvordan noen finner ro ved å høre tikkingen, helt uforståelig for meg da :ler:

Kan jeg spørre hvordan du opplevde pesingen i øret under sex? Var det irriterende, eller mer angstpreget og "SLUTT!!". 

Hvordan føler dere dere i hverdagen, er dere mye slitne/utmattet pga alle lyder som trigger?

Egentlig har jeg det ganske greit i hverdagen nå, men tråden her gjør meg litt sliten. Spesielt de med eksponering ideer, og null forståelse som kommenterer.
Hjemme har jeg lite lyder, men noe fra naboer innimellom. Jeg har hjelpemidler parat så stenger det ute. Kjæresten min har ingenting under spising, sex, søvn… ingenting. Godt oppdratt mann. 
ute .. jeg sier ifra om klokker hvis jeg skal til tannlege/ lege/ venterom. På buss/ fly/ tog bruker jeg lyddempende hodetelefoner. På jobb går det stort sett greit, nærmeste leder har også misofoni så det er en fordel. Det er der jeg blir mest utsatt i møter med mange ukjente mennesker. Har en vifte med White noise som hjelper litt. Uansett er alt som skjer på jobb i korte perioder, så biter tenna sammen , drikker kaldt vann og trekker pusten. Det er noe helt annet og skulle slappe av hjemme over tid. 
familie, alle vet at jeg har misofoni, så jeg spiser ikke i samme rom som pappa uten hodetelefoner, mamma pirker seg ikke i tenna i samme rom, og vi har « tyggis forbud» inne for barn. 
venner og sosialt går stort sett greit, men det har hendt at jeg har gått hjem tidlig om det dukker opp noen som smatter over tid, eller bytter plass om noen puster tung, smatter. 
For meg er alt en naturlig del av livet , men det har vært tøft. Det burde ikke være så tøft for tenåringer i dag med opplysning og hjelpemidler men i tråden her kommer det jo fram noen gufs. Ser ikke ut til at ts tar til seg det heldigvis. 

Anonymkode: 5a93a...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Tror de aller fleste kan sette fingeren på hvor det startet. Jeg klikka i vinkler av pappa når jeg var tenåring og flytta hjemmefra tidlig. Vondt for oss begge. Nå har vi verdens beste forhold, han slet litt med aksept først men så en del dokumentarer og sånn. Nå er vi på ferier sammen, han bare sier ifra hvis han skal spise eller noe så går jeg vekk. Lyddempende hodetelefoner når han skal ha ribbe på julaften er er must. Tenker på hvor mye bedre jeg kunne hatt det som tenåring i dag, med samme kunnskap. 

ja, det er jo traumer, men man kan utvikle misofoni for traume lyder om man er disponibel. Anbefaler deg Facebook gruppa « misophonia support group» om du vil lese om ulike erfaringer. 

Denne artikkelen jeg leste mandag sier det at det ofte utløses av en spesifikk persons lyder og om det stemmer er det nok fars smatte- og tyggelyder ved matbord som er medvirkende. 

https://www.entandaudiologynews.com/features/ent-features/post/teenagers-with-misophonia

TS

Anonymkode: ed4c2...e1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Egentlig har jeg det ganske greit i hverdagen nå, men tråden her gjør meg litt sliten. Spesielt de med eksponering ideer, og null forståelse som kommenterer.
Hjemme har jeg lite lyder, men noe fra naboer innimellom. Jeg har hjelpemidler parat så stenger det ute. Kjæresten min har ingenting under spising, sex, søvn… ingenting. Godt oppdratt mann. 
ute .. jeg sier ifra om klokker hvis jeg skal til tannlege/ lege/ venterom. På buss/ fly/ tog bruker jeg lyddempende hodetelefoner. På jobb går det stort sett greit, nærmeste leder har også misofoni så det er en fordel. Det er der jeg blir mest utsatt i møter med mange ukjente mennesker. Har en vifte med White noise som hjelper litt. Uansett er alt som skjer på jobb i korte perioder, så biter tenna sammen , drikker kaldt vann og trekker pusten. Det er noe helt annet og skulle slappe av hjemme over tid. 
familie, alle vet at jeg har misofoni, så jeg spiser ikke i samme rom som pappa uten hodetelefoner, mamma pirker seg ikke i tenna i samme rom, og vi har « tyggis forbud» inne for barn. 
venner og sosialt går stort sett greit, men det har hendt at jeg har gått hjem tidlig om det dukker opp noen som smatter over tid, eller bytter plass om noen puster tung, smatter. 
For meg er alt en naturlig del av livet , men det har vært tøft. Det burde ikke være så tøft for tenåringer i dag med opplysning og hjelpemidler men i tråden her kommer det jo fram noen gufs. Ser ikke ut til at ts tar til seg det heldigvis. 

Jeg har lurt på om de som har misofoni og er sterkt preget av det, har lettere for å utvikle ME senere. For det er jo ekstremt utmattende. 

Godt at det går greit med deg, og enig i at eksponeringsterapi ikke er gitt skal være bra. Ofte mange som ikke selv lider av det som absolutt skal ha meninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Denne artikkelen jeg leste mandag sier det at det ofte utløses av en spesifikk persons lyder og om det stemmer er det nok fars smatte- og tyggelyder ved matbord som er medvirkende. 

https://www.entandaudiologynews.com/features/ent-features/post/teenagers-with-misophonia

TS

Oi, interessant. Pappa har verdens verste spiselyder, jeg blir urolig bare jeg tenker på det. Rask tungpust inn og ut, og rask tygging. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

TS

Det kan stemme godt med det første jeg husker av at jeg reagerte sterkt på lyder også: Min far som smattet og spiste med åpen munn, så man kunne se maten bli kvernet rundt inni munnen, og all rensingen av tennene midt iblant oss, med suging og smatting for å fjerne alt. (Kunne han ikke ha pusset tennene i steden? Neida, han endte opp med gebiss...)

Jeg spiste etterhvert ett måltid hvert år sammen med familien: julemiddagen. (Et mareritt!)
Ellers stakk jeg meg unna.
Heldigvis var jeg ikke hjemme da de andre spiste middag, for da var jeg på trening, alle hverdager.

Anonymkode: 6b36a...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

TS

Min ble nok det, snakking mens han spiste, smatting, gnissing av tenner, høylydt dra snørret inn. Alt sååå høyt, kjenner ingen som lager så mye lyd som han… Som voksen har han nå i stua dratt inn snørr, hostet, harket, aahet på kun et par minutter så bare forestill dere ved middagsbordet MED mat.. 

Anonymkode: 412d6...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misofoni var nok det første helt åpenbare tegnet for omverden på min autisme.

Begynte vel å gi uttrykk for hvor mye problemer jeg hadde med alle disse lydene i starten av tenårene - som andre skriver ofte utløst av min far som smattet, men også mors tungpust+hoste (røyker) etc.

Måtte likevel bli 35 før jeg fikk diagnosen. Autisme kan være en lumsk djevel hos kvinner.

Anonymkode: cb4f5...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Misofoni var nok det første helt åpenbare tegnet for omverden på min autisme.

Begynte vel å gi uttrykk for hvor mye problemer jeg hadde med alle disse lydene i starten av tenårene - som andre skriver ofte utløst av min far som smattet, men også mors tungpust+hoste (røyker) etc.

Måtte likevel bli 35 før jeg fikk diagnosen. Autisme kan være en lumsk djevel hos kvinner.

Anonymkode: cb4f5...cc8

Varme tanker til deg. 💜 Hvordan fungerte du ellers som ungdom, med skolearbeid, fritidsinteresser, venner ol.? Jeg har som tidligere nevnt vært innom tanken på om datter har autisme og/ evt eller adhd, men siden hun fungerer greit og ingen andre har sett «noe» kvier jeg meg for å være hun pedagogmammaen som finner diagnoser til eget barn. 

Hvilke hjelp/ tilrettelegging ville du ønsket som barn/ ungdom / voksen som du aldri fikk? TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...