Gå til innhold

Mysfoni tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det gjør det. Alle lyder kan gå innunder misofoni ,alle lyder som gir deg fysiske smerter/  uro/ hjertebank/ økt kroppstemperatur  og til sist sinne er misofoni. Noen er mer typiske enn andre, men tikkelyder er vel noe av det mest vanlige. 

Anonymkode: 5a93a...eaa

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Stort sett så utvikles det ikke før i tenårene, men du har helt rett det kan bli mistolket som overgrep. Det var nok mest før når man ikke visste så mye om det, og skulle tolke hvorfor en tenåring ikke holdt ut og være i samme rom som far/ onkel/ bestefar . 

når det er sagt er det ikke uvanlig at folk som er utsatt for overgrep utvikler misofoni for lydene de forbinder med overgrepet ( som tung pust, stønning  ) 

Hm, interessant. Det var nok i tenårene det begynte å vise seg hos meg, husker jeg fikk helt noia av de som pustet tungt rundt 13-14 års alder. Utviklet seg og ble bare verre og verre. Plystring, nynning, spiselyder. Det er jo interessant at en/begge foreldre hadde alle lydene som utviklet seg til "angst-lyder". 

Ja, men da dreier det seg kanskje ikke om misofini, men traume-respons? 

Anonymkode: 7d5c9...fad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 14.29):

Ja, det forstår jeg godt. Er du like plaget som voksen som ungdom? TS

Anonymkode: ed4c2...e1c

Ikke meg du spurte, men for meg er det akkurat like ille nå som da jeg var i tenårene.
(Jeg er 60+)

Anonymkode: 6b36a...0f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 15.40):

Nei, vi har ikke fått betegnelsen «offentlig», men datter som selv har sagt hun har det i et par års tid. Psykologen sa hun ble overrasket da datteren påpekte at klokken tikket, ingen andre hadde tidligere påpekt dette. Når klokken ble fjernet gikk timen mye bedre. 

Jeg trodde vel først det var noe hun «bare» hadde plukket opp på sosiale medier, men føler problemene har økt på siste året. TS

Dette er også en ting jeg ikke klarer ja, hadde nesten "glemt" det. 
Én gang overnattet jeg på gulvet på stua hos en familie i forbindelse med en konkurranse utenbys, og der var det et veggur som tikk-takk-tikk-takket hele tiden, og hver time kom det høye ding; ett mer for hver time som gikk utover natta. Jeg sov ikke et øyeblikk, og var i elendig form da jeg skulle prestere neste dag.
(Jeg var kanskje 13 år, og altfor beskjeden til å vekke vertskapet og be dem ta bort klokka)

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm, interessant. Det var nok i tenårene det begynte å vise seg hos meg, husker jeg fikk helt noia av de som pustet tungt rundt 13-14 års alder. Utviklet seg og ble bare verre og verre. Plystring, nynning, spiselyder. Det er jo interessant at en/begge foreldre hadde alle lydene som utviklet seg til "angst-lyder". 

Ja, men da dreier det seg kanskje ikke om misofini, men traume-respons? 

Tror de aller fleste kan sette fingeren på hvor det startet. Jeg klikka i vinkler av pappa når jeg var tenåring og flytta hjemmefra tidlig. Vondt for oss begge. Nå har vi verdens beste forhold, han slet litt med aksept først men så en del dokumentarer og sånn. Nå er vi på ferier sammen, han bare sier ifra hvis han skal spise eller noe så går jeg vekk. Lyddempende hodetelefoner når han skal ha ribbe på julaften er er must. Tenker på hvor mye bedre jeg kunne hatt det som tenåring i dag, med samme kunnskap. 

ja, det er jo traumer, men man kan utvikle misofoni for traume lyder om man er disponibel. Anbefaler deg Facebook gruppa « misophonia support group» om du vil lese om ulike erfaringer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1993 skrev (22 timer siden):

Utdrag fra innlegget:
Faren min puster ekstremt høyt gjennom nesa så er helt utmattende for meg å være i samme rom.

Da jeg leste dette kom jeg på en annen ting jeg ikke klarer, og det er faren min som sitter og renser tennene med tannpirkere, og innimellom lager høye lyder, en slags suge-/smattelyd, for å "suge løs" det som ligger gjemt i tennene/mellomrommene.

Får frysninger bare jeg tenker på det.... Husker hvordan jeg slet med å holde ut å være i rommet (stua for det meste).

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misofoni trenger absolutt ikke bety spekterdiagnose eller adhd. Jeg synes enkeltes smatting, pusting, pesing, dra inn snørr og matlyder mm spesielt mens man f.eks spiser er ubehagelige,

Sove med tikkende klokke på rommet går fortsatt ikke.  Da jeg var tenåring hadde jeg på musikk som var jevn om natten for å overdøve klokketikking. 

Jeg reagerer ikke like sterkt som min 15-åring. Hun fungerer fint ute, men klager til oss så vi tenker mer hva vi gjør.  Så dess nærere kontakt dess mer irritasjon fordi man vet det vil skje hver dag gjelder for oss og for man har rukket å irritere seg over det. Er man på restaurant kan mye overdøve smattingen ved nabobordet. 

Skal sies jeg gjorde det slutt med en kjæreste i tenårene for jeg orket ikke hvordan han peset meg i øret mens vi hadde sex.  

Jeg har verken adhd eller autisme og ei heller datteren.  Vi har bare litt sensitive sanser. Vi er også supersmakere som sliter med bittert og salt og sensitiv luktesans og mye kan irritere nesen og gi reaksjon. Ting blir bare litt overveldende. For mye lyd og ikke bare irriterende lyd blir generelt slitsomt. 

Anonymkode: 412d6...5a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så slitsomt å reagere på lyder. Jeg sliter med spise-lyder. Knasing, slurpe, smatting, og tyggisen er djevelens oppfinnelse. Samtidig klarer jeg å tvinge meg på et annet fokus, for det er jo ikke stakkaren som spiser sin feil. Dette har blitt lettere med årene. 

Jeg har på radioen lavt i bakgrunnen når vi spiser og det hjelper. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe for din datter, men anerkjenne problemet  tror jeg er viktig. Det er kanskje noen øvelser sol kan gjøres? Om det hemmer livskvaliteten hennes.

Anonymkode: 33204...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

SAmme her. Tikkelyd er noe av det verste, tunge trinnlyder, etc. Men jeg er usikker på om alt går innunder misofoni? 

Kjenner igjen den! Kommer på stadig mer jeg sliter med når jeg leser om det her, hehe!
Har en leilighet i en bygård, der hun i etasjen over tramper og tramper over gulvet, DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK, høres ut som hun tramper rett over hodet mitt. Det synes jeg er utrolig slitsomt, og klarer ikke å slappe ikke av før hun er ferdig med det hun driver på meg.
(Helt til hun begynner igjen. Hun er ganske sporty, og går mye ellers også, så det blir mye tramping. Drømmer om leilighet i øverste etasje!)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg leste dette kom jeg på en annen ting jeg ikke klarer, og det er faren min som sitter og renser tennene med tannpirkere, og innimellom lager høye lyder, en slags suge-/smattelyd, for å "suge løs" det som ligger gjemt i tennene/mellomrommene.

Får frysninger bare jeg tenker på det.... Husker hvordan jeg slet med å holde ut å være i rommet (stua for det meste).

😅😅 kjenner til det. Merkelig ting og gjøre. Skal gjerne vise frem fangsten også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Misofoni har ikke en dritt med pubertet å gjøre. 

Ikke ADHD heller. Men puberteten gjør ALT mer vanskelig, kortere lunte, mye som skjer i kroppen. Ikke sikkert at hun har diagnosen engang, og om hun har, så vil det kanskje være mer håndterbart når det hormonelle roer seg. Som forøvrig du også burde prøve på :) 

Anonymkode: c44c9...c8b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er så slitsomt å reagere på lyder. Jeg sliter med spise-lyder. Knasing, slurpe, smatting, og tyggisen er djevelens oppfinnelse. Samtidig klarer jeg å tvinge meg på et annet fokus, for det er jo ikke stakkaren som spiser sin feil. Dette har blitt lettere med årene. 

Jeg har på radioen lavt i bakgrunnen når vi spiser og det hjelper. Jeg vet ikke hva som kan hjelpe for din datter, men anerkjenne problemet  tror jeg er viktig. Det er kanskje noen øvelser sol kan gjøres? Om det hemmer livskvaliteten hennes.

Å herregud ja! Folk som tygger tyggis med åpen munn, altså, OMG :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen den! Kommer på stadig mer jeg sliter med når jeg leser om det her, hehe!
Har en leilighet i en bygård, der hun i etasjen over tramper og tramper over gulvet, DUNK DUNK DUNK DUNK DUNK, høres ut som hun tramper rett over hodet mitt. Det synes jeg er utrolig slitsomt, og klarer ikke å slappe ikke av før hun er ferdig med det hun driver på meg.
(Helt til hun begynner igjen. Hun er ganske sporty, og går mye ellers også, så det blir mye tramping. Drømmer om leilighet i øverste etasje!)

Jeg kan IKKE ha folk som bor over meg, så jeg velger konsekvent toppleiligheter. Men, jeg hører godt trinnlyd fra de under, men ikke like ille som hvis de var over meg. Jeg kan også høre naboen min snorke, og det får meg til å klikke på så mange måter at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. 

Drømmer om hus i skogen, men da er det sikkert noen irriterende fugler som ødelegger 🤣

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ADHD heller. Men puberteten gjør ALT mer vanskelig, kortere lunte, mye som skjer i kroppen. Ikke sikkert at hun har diagnosen engang, og om hun har, så vil det kanskje være mer håndterbart når det hormonelle roer seg. Som forøvrig du også burde prøve på :) 

Jeg burde prøve på hva, roe meg? Jeg er da rolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å herregud ja! Folk som tygger tyggis med åpen munn, altså, OMG :ler:

Og de som blåser bobler, særlig innover i munnen og sprekker den 🤬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Misofoni trenger absolutt ikke bety spekterdiagnose eller adhd. Jeg synes enkeltes smatting, pusting, pesing, dra inn snørr og matlyder mm spesielt mens man f.eks spiser er ubehagelige,

Sove med tikkende klokke på rommet går fortsatt ikke.  Da jeg var tenåring hadde jeg på musikk som var jevn om natten for å overdøve klokketikking. 

Jeg reagerer ikke like sterkt som min 15-åring. Hun fungerer fint ute, men klager til oss så vi tenker mer hva vi gjør.  Så dess nærere kontakt dess mer irritasjon fordi man vet det vil skje hver dag gjelder for oss og for man har rukket å irritere seg over det. Er man på restaurant kan mye overdøve smattingen ved nabobordet. 

Skal sies jeg gjorde det slutt med en kjæreste i tenårene for jeg orket ikke hvordan han peset meg i øret mens vi hadde sex.  

Jeg har verken adhd eller autisme og ei heller datteren.  Vi har bare litt sensitive sanser. Vi er også supersmakere som sliter med bittert og salt og sensitiv luktesans og mye kan irritere nesen og gi reaksjon. Ting blir bare litt overveldende. For mye lyd og ikke bare irriterende lyd blir generelt slitsomt. 

Nei du har nok helt rett i det, selv om man kanskje er ekstra utsatt for å utvikle det hvis man er nevrodivergent eller har traumer knyttet opp mot lyder. 

Ja den tikkingen er djevelens verk. Er jo veldig interessant hvordan noen finner ro ved å høre tikkingen, helt uforståelig for meg da :ler:

Kan jeg spørre hvordan du opplevde pesingen i øret under sex? Var det irriterende, eller mer angstpreget og "SLUTT!!". 

Hvordan føler dere dere i hverdagen, er dere mye slitne/utmattet pga alle lyder som trigger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og de som blåser bobler, særlig innover i munnen og sprekker den 🤬

Er ikke det å blåse tyggisbobler veldig 1989? Trodde ikke folk gjorde det lenger. Innoverbobler faktisk, det er jo nesten så jeg må prøve. 

Men de som ikke plystrer ordentlig, men blåser? 🤯

Jeg tenker jo at en del som irriterer oss sensitive har disse faktene pga stimming for å roe ned eget nervesystem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg burde prøve på hva, roe meg? Jeg er da rolig. 

Roe deg ja, evt lese til du forstår. Står ingen steder at jenta har fått diagnose, men hun mener selv hun har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roe deg ja, evt lese til du forstår. Står ingen steder at jenta har fått diagnose, men hun mener selv hun har det. 

Hjelpes 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som har misofoni selv forstår misofoni og reaksjoner rundt lyder veldig godt. Reaksjonene til jenta er som de er uavhengig av om diagnosen foreligger eller ikke. Det er nok heller du som ble irritert over at jeg påpekte at misofini ikke har med puberteten å gjøre, og prosjierer over på meg med å be meg "roe meg" ;) 

Bruker ikke tid på sånt, God Jul 🥳

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er klar over at misfoni kan forekomme helt uavhengig av nevroutvikling, her har jeg tenkt adhd før misfoni, pga bla av at datter er sensitiv på lyder, og tildels også mat/ smaker og aktiviteter. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...