Gå til innhold

Mysfoni tenåring

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Datter på snart 14 år er ekstremt sensitiv på lyder, sliter med å oppholde seg i stua med resten av familien fordi vi puster for høyt, knitrer med papir, smatter etc. Hun blir sint over at vi bråker, men også frustrert og lei seg da hun gjerne vil tilbringe tid sammen med oss. Mannen/ pappaen mener hun bare vil være negativ og få ting til å handle om seg. Jeg tror hun oppriktig ønsker å være med oss, men ikke mester. Samtidig kan vi ikke slutte å puste, eksistere, lage lyd…. 

Noen med erfaringer, trøstende ord? Har vurderingssamtale hos BUP i februar, da problematikken er bredere med høyt skolefravær mm. 

Anonymkode: ed4c2...e1c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har hun vært sånn hele livet? Vi ble anbefalt eksponeringsterapi. Tett og slett å ikke la barnet vårt unngå alle ubehagelige lyder, det blir bare verre av det og bekrefter følelsen av at lyd er forferdelig. 

det funket delvis på vår sønn, han er mye bedre enn hva han var. 

Anonymkode: 52f02...cef

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Datter på snart 14 år er ekstremt sensitiv på lyder, sliter med å oppholde seg i stua med resten av familien fordi vi puster for høyt, knitrer med papir, smatter etc. Hun blir sint over at vi bråker, men også frustrert og lei seg da hun gjerne vil tilbringe tid sammen med oss. Mannen/ pappaen mener hun bare vil være negativ og få ting til å handle om seg. Jeg tror hun oppriktig ønsker å være med oss, men ikke mester. Samtidig kan vi ikke slutte å puste, eksistere, lage lyd…. 

Noen med erfaringer, trøstende ord? Har vurderingssamtale hos BUP i februar, da problematikken er bredere med høyt skolefravær mm. 

Har hun andre ting som plager henne? Jeg har det samme. Har hatt det fra da jeg var liten og jeg kan ikke takke ja til å være rundt andres barn med mindre barna er rolige og ikke høylytte. Jeg tåler ikke eplespising (lyder) gulrot, potetgull eller drikkelyder osv. Det er helt jævlig å leve med. Fikk behandling for det selv, men jeg har funnet ut at jeg ikke kan holde meg rundt folk som lager lyder

Anonymkode: 564ce...421

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hun vært sånn hele livet? Vi ble anbefalt eksponeringsterapi. Tett og slett å ikke la barnet vårt unngå alle ubehagelige lyder, det blir bare verre av det og bekrefter følelsen av at lyd er forferdelig. 

det funket delvis på vår sønn, han er mye bedre enn hva han var. 

Bs. Jeg ble behandlet med dette, endte opp med at jeg begynte å hate de som behandlet meg også. Lol 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bs. Jeg ble behandlet med dette, endte opp med at jeg begynte å hate de som behandlet meg også. Lol 

Det er ingen «behandling» bare vanlig liv. Det å sitte med hørselsvern i stua gjør deg ikke bedre. Å utsette seg for det lydnivået man akkurat tåler og så utvide derfra er en anerkjent metode. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen «behandling» bare vanlig liv. Det å sitte med hørselsvern i stua gjør deg ikke bedre. Å utsette seg for det lydnivået man akkurat tåler og så utvide derfra er en anerkjent metode. 

Ja tanten min foreslo det for mine foreldre, og jeg har ikke snakket med henne siden. Og foreldrene mine tok til seg de rådene, og jeg ville ikke ha noe med de å gjøre den perioden. Folk vet ikke hvor ille det er

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 14 åring irriterer seg over lyder fra oss andre. Ikke vært sånn før. Regner med det er alderen…

Anonymkode: 03b95...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Misfoni kan være tegn på dårlig hørsel så det må sjekkes opp i. Og så skal der visst finnes terapibehandlinger som retter seg spesifikt mot misfoni, så det er bare å hive seg rundt og google pg få i ganf behandling. 

I og med alderen hennes så kan det også bare være at hun er sur og tverr og full i horminer, og har funnet sin greie å hisse seg opp over. Dagens ungdommer er mildt sagt spesielle, og manglee evne til å selvregulere. 

Anonymkode: 36671...e63

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun får sitte med vanlig hodetelefoner med musikk ved middagsbordet da pappaen sliter med svelg og refluks og derfor må lage litt mer lyd enn normalt innimellom. Verdt å prøve spesialhodetelefoner/ plugger kan det høres ut som. Hun hadde time hos en ungdomspsykolog hun har møtt siste året hvor hun ble så forstyrret av en veggklokke som tikket at hun ikke fikk igang samtale. 

Sliter med gjennomføringsevne på skolen og virker veldig sliten etter skolen så virker som det koster henne mye krefter å være der både faglig og sosialt. Har de siste mnd tenkt på om hun kan ha Adhd blandet type, håper BUP kan hjelpe med å utrede. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Earplugs. De er så og si usynlige ved bruk og blokkerer ut en del støy. Det kan hun bruke med middagsbordet og på skolen :) Man hører, men blir ikke like stort inntrykk. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har hun andre ting som plager henne? Jeg har det samme. Har hatt det fra da jeg var liten og jeg kan ikke takke ja til å være rundt andres barn med mindre barna er rolige og ikke høylytte. Jeg tåler ikke eplespising (lyder) gulrot, potetgull eller drikkelyder osv. Det er helt jævlig å leve med. Fikk behandling for det selv, men jeg har funnet ut at jeg ikke kan holde meg rundt folk som lager lyder

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja tanten min foreslo det for mine foreldre, og jeg har ikke snakket med henne siden. Og foreldrene mine tok til seg de rådene, og jeg ville ikke ha noe med de å gjøre den perioden. Folk vet ikke hvor ille det er

Men nå gikk det jo ikke så bra med deg, så kanskje du ikke burde gi så mye råd? 

Dette funket altså fint for min sønn. Høye lyder er fremdeles vanskelig, men lave hverdagslydighet tåler han nå fint, og det er jo det viktigste. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (Akkurat nå):

Loop Earplugs. De er så og si usynlige ved bruk og blokkerer ut en del støy. Det kan hun bruke med middagsbordet og på skolen :) Man hører, men blir ikke like stort inntrykk. 

Å unngå lyder gjør vansken verre. Jo mer ungåelsesatferd jo verre blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å unngå lyder gjør vansken verre. Jo mer ungåelsesatferd jo verre blir det. 

Tror ikke helt du leste innlegget. Man unngår ikke lyder med de ørepluggene, man skrur ned lyden. Man kan f.eks. dempe bakgrunnsstøy sånn at man kan fokusere bedre på samtaler eller unngå støy hvis man skal bruke en mixer på kjøkkenet. De kommer i flere varianter. Hvis hun allerede sliter på skolen og med høyde lyder tror jeg ikke det å tvinge henne gjennom støy hun ikke tåler er en god idé. Så får hun kanskje litt ro i sjela frem til BUP i februar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun må føle at dere tar hennes følelser på alvor og tar hensyn til de plagene hun har. 

Tilby at hun kan få nye foreldre, adopter  henne bort. 

Anonymkode: 0077c...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har slitt hele livet med folk som smatter når de spiser og folk som snufser/drar inn snørr hvert 5. sekund.
Det siste for eksempel på bussen, typisk at jeg sitter bak en slik. Flytter meg asap dersom det er lledig andre steder i bussen.
Blir stressa av konstante pipelyder i nesa når folk puster også forresten. Og folk som hele tida kremter, med få sekunders mellomrom.

Lyd(over?)følsomheten har ikke "bedret seg med alderen"!

Anonymkode: 6b36a...0f2

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kullsyrevann skrev (8 minutter siden):

Tror ikke helt du leste innlegget. Man unngår ikke lyder med de ørepluggene, man skrur ned lyden. Man kan f.eks. dempe bakgrunnsstøy sånn at man kan fokusere bedre på samtaler eller unngå støy hvis man skal bruke en mixer på kjøkkenet. De kommer i flere varianter. Hvis hun allerede sliter på skolen og med høyde lyder tror jeg ikke det å tvinge henne gjennom støy hun ikke tåler er en god idé. Så får hun kanskje litt ro i sjela frem til BUP i februar.

Jeg leste innlegget, men forstod det ikke som det du beskriver her. Det å legge seg på det nivået man tåler og så sagte venne seg til mer hørtes bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har slitt hele livet med folk som smatter når de spiser og folk som snufser/drar inn snørr hvert 5. sekund.
Det siste for eksempel på bussen, typisk at jeg sitter bak en slik. Flytter meg asap dersom det er lledig andre steder i bussen.
Blir stressa av konstante pipelyder i nesa når folk puster også forresten. Og folk som hele tida kremter, med få sekunders mellomrom.

Lyd(over?)følsomheten har ikke "bedret seg med alderen"!

Anonymkode: 6b36a...0f2

Og både kremting og dra ned snørr er uhøflig og unødvendig å gjøre. Særlig det siste..

Anonymkode: 42f6b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og både kremting og dra ned snørr er uhøflig og unødvendig å gjøre. Særlig det siste..

Anonymkode: 42f6b...95e

Det kan absolutt være det høfligste man greier og helt nødvendig. Hvis man ikke har papir, er det mindre uhøflig å  la snørra renne fritt? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...