AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:17 #1 Del Skrevet mandag kl 23:17 Jeg har en mor i 50 årene som jeg er hundre prosent sikker på at har ADHD, men da udiagnosert. Hun snakker konstant, høyt, enormt mye digresjoner, roter vekk ting hele tiden, kan bli veldig brått sint og fornærmet, osv. Og hun får alle samtaler til å handle om seg. Og det virker som hun ikke skjønner hvordan hun oppfører seg - at hun snakker så mye som hun gjør (hun snakker om andre som i "De snakker jo så mye, det er slitsomt"). Jeg vet at hun ikke mener å være kjip, men det er UTROLIG slitsomt og vi går tidvis på nåler rundt henne. Vi andre kan nesten ikke ha en samtale gående med mindre hun ikke er i rommet. Og da må en av oss distrahere henne. Uansett - nå er det jul og jeg merker at både jeg og søskenet mitt som nå har kommet hjem til julen blir utrolig irritert av dette. Har dere noen tips til hva man kan gjøre for å håndtere dette så bra som mulig, hva man kan si for å få henne til å roe seg uten å være kjip? Det er utrolig vanskelig å si ifra, fordi hun tar det ekstremt personlig og blånekter for at hun feks snakker mye "Javel, skal jeg ikke snakke da?" også blir det kjempedårlig stemning - og det orker jeg ikke. Anonymkode: 1cb96...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:17 #2 Del Skrevet tirsdag kl 10:17 Jeg har ADHD og blir aldri sint og fornærmet, aldri hørt at det er et symptom. Hun høres mest kjip ut, trenger ikke ha noen diagnose for det. Ser ikke for meg at det er så enkelt å endre henne heller, hun høres ikke så mottagelig ut for konstruktiv. Ville bare holdt ut ❤️ Anonymkode: 20693...778 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:53 #3 Del Skrevet tirsdag kl 16:53 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ADHD og blir aldri sint og fornærmet, aldri hørt at det er et symptom. Hun høres mest kjip ut, trenger ikke ha noen diagnose for det. Ser ikke for meg at det er så enkelt å endre henne heller, hun høres ikke så mottagelig ut for konstruktiv. Ville bare holdt ut ❤️ Anonymkode: 20693...778 Det er forskjell på behandlet ADHD og 50 år ubehandlet ADHD. Det er mange opplevelser og utfordringer med ADHD, at du ikke har problemer med følelsesregulering betyr ikke at mange andre ikke har det. Og problemer med følelsesregulering er et veldig vanlig symptom for de med ADHD. TS, stakkars moren din. Jeg mener det. Ubehandlet ADHD i så lang tid er et helvete, for nervesystemet er så overbelastet at det er ingenting som skal til for at det renner over. Jeg skal love deg at hun er utslitt og ikke har det bra, men ikke selv vet hva som er feil. Anbefaler å formidle behovet hennes for å la seg utrede. Blir kanskje ikke mottatt godt med en gang, men bare fortsett. Hun vil få et nytt liv ved å lære seg å unngå triggere, og få medisiner som roer ned kaoset. For jeg skal love deg, det er et helvetes indre kaos, som både gir angst og stress. Anonymkode: 11167...c9c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:00 #4 Del Skrevet tirsdag kl 22:00 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er forskjell på behandlet ADHD og 50 år ubehandlet ADHD. Det er mange opplevelser og utfordringer med ADHD, at du ikke har problemer med følelsesregulering betyr ikke at mange andre ikke har det. Og problemer med følelsesregulering er et veldig vanlig symptom for de med ADHD. TS, stakkars moren din. Jeg mener det. Ubehandlet ADHD i så lang tid er et helvete, for nervesystemet er så overbelastet at det er ingenting som skal til for at det renner over. Jeg skal love deg at hun er utslitt og ikke har det bra, men ikke selv vet hva som er feil. Anbefaler å formidle behovet hennes for å la seg utrede. Blir kanskje ikke mottatt godt med en gang, men bare fortsett. Hun vil få et nytt liv ved å lære seg å unngå triggere, og få medisiner som roer ned kaoset. For jeg skal love deg, det er et helvetes indre kaos, som både gir angst og stress. Anonymkode: 11167...c9c Jeg har levd 40 år med ubehandlet ADHD, så ikke så langt unna 🤷♀️ En ting er vansker med følelsesregulering, noe helt annet er å være så hårsår at andre må gå på tå hev rundt vedkommende i frykt for å utløse ubegrunnede utbrudd. Anonymkode: 20693...778 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:06 #5 Del Skrevet tirsdag kl 22:06 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har en mor i 50 årene som jeg er hundre prosent sikker på at har ADHD, men da udiagnosert. Hun snakker konstant, høyt, enormt mye digresjoner, roter vekk ting hele tiden, kan bli veldig brått sint og fornærmet, osv. Og hun får alle samtaler til å handle om seg. Og det virker som hun ikke skjønner hvordan hun oppfører seg - at hun snakker så mye som hun gjør (hun snakker om andre som i "De snakker jo så mye, det er slitsomt"). Jeg vet at hun ikke mener å være kjip, men det er UTROLIG slitsomt og vi går tidvis på nåler rundt henne. Vi andre kan nesten ikke ha en samtale gående med mindre hun ikke er i rommet. Og da må en av oss distrahere henne. Uansett - nå er det jul og jeg merker at både jeg og søskenet mitt som nå har kommet hjem til julen blir utrolig irritert av dette. Har dere noen tips til hva man kan gjøre for å håndtere dette så bra som mulig, hva man kan si for å få henne til å roe seg uten å være kjip? Det er utrolig vanskelig å si ifra, fordi hun tar det ekstremt personlig og blånekter for at hun feks snakker mye "Javel, skal jeg ikke snakke da?" også blir det kjempedårlig stemning - og det orker jeg ikke. Anonymkode: 1cb96...25c Du vet at adhd er arvelig. Er du testet? Anonymkode: 52676...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #6 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du vet at adhd er arvelig. Er du testet? Anonymkode: 52676...214 TS her: Hei! Ja, min eldre søster har også adhd - men oppfører seg ikke på samme måte. Takk for svar alle sammen. Jeg har prøvd flere ganger å si ifra, men hun klarer virkelig ikke å se seg selv utenfra, så det går ikke inn uansett hvor mye man prøver. Jeg har lurt på om hun kanskje kan ha en form for Aspergers i tillegg? At det må være mer enn "bare" ADHD Anonymkode: 1cb96...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #7 Del Skrevet 13 timer siden Ts her: Hun kommanderer også veldig mye, og gir seg ikke før man gjør det hun sier. Hun kan si fem ganger "Vask hendene". Hun detaljstyrer alt, og overforklarer ting. Hun lytter ikke, jeg må flere ganger si "Hører du hva jeg sier?" mens jeg forteller en historie. Hun snakker til deg selv om du er på andre siden av lokalet (i en butikk feks), og har ikke fått med seg at du har gått vekk. Hun forventer at alt dreier seg rundt henne hele tiden, at det hun sier er viktigst. Hun snakker kjempehøyt og slutter ikke å snakke selv om noen Andre begynner eller er i andre samtaler. Anonymkode: 1cb96...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #8 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har levd 40 år med ubehandlet ADHD, så ikke så langt unna 🤷♀️ En ting er vansker med følelsesregulering, noe helt annet er å være så hårsår at andre må gå på tå hev rundt vedkommende i frykt for å utløse ubegrunnede utbrudd. Anonymkode: 20693...778 Vel, det er jo både forskjellige typer og grader av ADHD. Mangel på følelsesregulering og kraftige sinneutbrudd er helt vanlig for mange med ADHD. Å være veldig hårsår/overfølsom også. Flere med ADHD har også tilleggsvansker pga utfordringene de har fått som direkte følge av ADHD, f.eks mobbing og ekskludering. Anonymkode: 11167...c9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #9 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): TS her: Hei! Ja, min eldre søster har også adhd - men oppfører seg ikke på samme måte. Takk for svar alle sammen. Jeg har prøvd flere ganger å si ifra, men hun klarer virkelig ikke å se seg selv utenfra, så det går ikke inn uansett hvor mye man prøver. Jeg har lurt på om hun kanskje kan ha en form for Aspergers i tillegg? At det må være mer enn "bare" ADHD Anonymkode: 1cb96...25c Forskjellige grader og typer av ADHD, og som jeg skrev i forrige kommentar kan det være hun har tilleggsutfordringer som ofte går hånd i hånd med ADHD. Jeg ble ekstremt mobbet, avvist, og ekskludert, det førte til et undertrykt sinne (og angst) gjennom mange år. Med manglende evne til å regulere følelser og ikke de beste sosiale antenner oppå dette, så skal jeg love deg jeg ble ei krutt-tønne som det ble vanskelig å forholde seg til. Jeg vet ikke om moren din kan være på spekteret i tillegg, men høres mer ut som hun har utviklet borderline personlighetsforstyrrelse. " It is the personality disorder most likely to co-occur with ADHD in women." https://www.additudemag.com/adhd-and-bpd-women-borderline-personality-disorder/ Anonymkode: 11167...c9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ts her: Hun kommanderer også veldig mye, og gir seg ikke før man gjør det hun sier. Hun kan si fem ganger "Vask hendene". Hun detaljstyrer alt, og overforklarer ting. Hun lytter ikke, jeg må flere ganger si "Hører du hva jeg sier?" mens jeg forteller en historie. Hun snakker til deg selv om du er på andre siden av lokalet (i en butikk feks), og har ikke fått med seg at du har gått vekk. Hun forventer at alt dreier seg rundt henne hele tiden, at det hun sier er viktigst. Hun snakker kjempehøyt og slutter ikke å snakke selv om noen Andre begynner eller er i andre samtaler. Anonymkode: 1cb96...25c Høres ut som min mor. Jeg tror at min mamma har en personlighetsforstyrrelse, ikke ADHD. Grunnen er at jeg opplever at folk med ADHD kan være lyttende og veldig fine samtalepartnere. Ikke opplevd at folk med ADHD som er voksne blir så fornærmet heller, føler mer at de er klar over hvordan de surrer etc. Min mor er absolutt ikke en lytter, hun bare snakker i vei om seg og sitt. Alt blir vridd over på henne. Min mor blir også sint og fornærmet. Vi går på tå rundt henne for å ikke ødelegge stemningen. Hun er ekstremt kontrollerende og kan også si "skal du virkelig ha på deg den genseren, blir ikke det varmt, du burde skifte, jeg kler ikke den fargen der i alle fall, jeg tok på meg svart genser i dag, er redd for å svette bla bla bla bla". Og så kan hun snakke på nytt og på nytt om hva hun synes uten å spør meg om noe. Hun er også en udugelig partner og arbeidstaker. Alle er gale, men ikke hun. Mannen hennes er ikke bra nok, alle på jobben er dårlige, men hun er selvsagt best. Hun er best på matlaging. Og ting hun da ikke er flink på, sier hun bare at hun haaaater. Feks strikking, hun hater det så det kan hun selvsagt ikke være god på. jeg tenker narsissistisk personlighetsforstyrrelse, borderline etc. Hun kan ikke forandres, så jeg prøver å holde henne på avstand. Møter henne noen ganger i året og da er jeg en gråstein som ikke gir henne så mye oppmerksomhet. Bare "hm" "åja" "fint da" osv. Hør podcasten på spotify som heter narsissisme. Anonymkode: f2586...8f6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Høres ut som min mor. Jeg tror at min mamma har en personlighetsforstyrrelse, ikke ADHD. Grunnen er at jeg opplever at folk med ADHD kan være lyttende og veldig fine samtalepartnere. Ikke opplevd at folk med ADHD som er voksne blir så fornærmet heller, føler mer at de er klar over hvordan de surrer etc. Min mor er absolutt ikke en lytter, hun bare snakker i vei om seg og sitt. Alt blir vridd over på henne. Min mor blir også sint og fornærmet. Vi går på tå rundt henne for å ikke ødelegge stemningen. Hun er ekstremt kontrollerende og kan også si "skal du virkelig ha på deg den genseren, blir ikke det varmt, du burde skifte, jeg kler ikke den fargen der i alle fall, jeg tok på meg svart genser i dag, er redd for å svette bla bla bla bla". Og så kan hun snakke på nytt og på nytt om hva hun synes uten å spør meg om noe. Hun er også en udugelig partner og arbeidstaker. Alle er gale, men ikke hun. Mannen hennes er ikke bra nok, alle på jobben er dårlige, men hun er selvsagt best. Hun er best på matlaging. Og ting hun da ikke er flink på, sier hun bare at hun haaaater. Feks strikking, hun hater det så det kan hun selvsagt ikke være god på. jeg tenker narsissistisk personlighetsforstyrrelse, borderline etc. Hun kan ikke forandres, så jeg prøver å holde henne på avstand. Møter henne noen ganger i året og da er jeg en gråstein som ikke gir henne så mye oppmerksomhet. Bare "hm" "åja" "fint da" osv. Hør podcasten på spotify som heter narsissisme. Anonymkode: f2586...8f6 Man kan absolutt behandle borderline, men vanskelig hvis hun ikke vil erkjenne at det er et problem eller la seg behandle. Jeg antar konsekvensensene må bli store nok for noen, før de skjønner at de må gjøre grep. Anonymkode: 11167...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kan absolutt behandle borderline, men vanskelig hvis hun ikke vil erkjenne at det er et problem eller la seg behandle. Jeg antar konsekvensensene må bli store nok for noen, før de skjønner at de må gjøre grep. Anonymkode: 11167...c9c Ja, var det jeg mente. Altså JEG kan ikke forandre henne Anonymkode: f2586...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå