Gå til innhold

Klump I brystet 24 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fulgt med på brystene mine i en stund og jeg føler venstre bryst blir hardere og hardere. Jeg er så fortvilet forje gang jeg sjekket hos legen ble jeg ikke tatt seriøst mtp alderen min ville de såvidt sjekke de engang. De behandler meg som om jeg er gal for å følge med og ønsker å ta ett mammografi. Nå er det gått 2 år siden sist, og klumpen er bare blitt større og hardere. Den er ikke vond men ubehagelig. Hva skal jeg gjøre?? Hvordan skal jeg presse frem undersøkelse? Det kan godt være det ikke er noe galt men jeg vil virkelig ikke vente til jeg er 40+ for å få tatt denne undersøkelsen det er crazy!

Anonymkode: 35525...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis en lege nekter å undersøke en klump i brystet, hadde jeg bytta fastlege asap. Finner du klump i brystet så er det helt vanlig prosedyre å ta biopsi. Når man er så ung som deg, så er det 99% sjanse for at dette er helt ufarlig. Tror jeg leste et sted at ALLE kvinner har dette, men det er kun de som sitter lengst ute  man kjenner. Hadde man sendt samtlige kvinner til mammografi, så hadde man oppdaget godartede klumper.

Samtidig skal en lege ta dette på alvor. Det høres helt absurd ut for meg at de nekter å undersøke dette, og det skal du ikke akseptere.

Anonymkode: c9365...61a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har fulgt med på brystene mine i en stund og jeg føler venstre bryst blir hardere og hardere. Jeg er så fortvilet forje gang jeg sjekket hos legen ble jeg ikke tatt seriøst mtp alderen min ville de såvidt sjekke de engang. De behandler meg som om jeg er gal for å følge med og ønsker å ta ett mammografi. Nå er det gått 2 år siden sist, og klumpen er bare blitt større og hardere. Den er ikke vond men ubehagelig. Hva skal jeg gjøre?? Hvordan skal jeg presse frem undersøkelse? Det kan godt være det ikke er noe galt men jeg vil virkelig ikke vente til jeg er 40+ for å få tatt denne undersøkelsen det er crazy!

Hadde det vært fastlegen min så hadde han henvist asap, han tar ingen sjangser. Så du må bare insistere på at det blir henvist -vet ikke hvor insisterende du var ved sist legetime. Ellers så er en løsning å ta det privat. 

Anonymkode: a8520...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da går du til legen igjen. 

Syns dette var rart. Jeg er 10 år eldre enn deg og var akkurat hos legen med en liten kul. Ble henvist videre med en gang.. sannsynligheten er lav, men det skal sjekkes. 

Anonymkode: 746cb...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mammografi er uegnet til å finne noe i brystene til så unge kvinner, på grunn av brystvevet struktur. 
Er der funn, så er det ultralyd de bruker, primært. 
Har du helseangst? 

Anonymkode: aca63...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du hadde gått med ubehandlet kreft i to år så hadde du fått andre symptomer, om det er noen trøst. Men som en over sier er mammografi mindre egnet på unge kvinner tett kjertelvev, så UL er sikrere og mer egnet. Hvis legen ikke vil henvise kan du bestille på egen hånd, det finnes rikelig med aktører som gjør dette privat. Austad diagnostikk har f.eks kontorer flere steder i landet, eller du kan google alternativer der du bor. Gjort på ti min, helt smertefritt, men koster et par tusen.

Anonymkode: 65ba5...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor går du ikke til en annen lege?

Trolig er det en fett kul, men legen skulle jo undersøkt deg i det minste.

Anonymkode: 1072b...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en kul i det ene brystet mitt da jeg var i 20-åra. Ble henvist til ultralyd (det er det de bruker på unge kvinner) med én gang. Det var heldigvis ingenting galt hos meg, og det er lite sannsynlig at det er det hos deg også. Men det skal undersøkes likevel! Hvis legen din nekter, så bytter du fastlege. Er det vanskelig å få bytta, er det sikkert verd pengene å gå privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...