Gjest Gjestus Skrevet 3. mars 2006 #1 Skrevet 3. mars 2006 Jeg er så nervøs. Hodet mitt fungerer utmerket - rolig og ikke frenetisk aktivitet. Men, kroppen min lever sitt eget liv. Når noe skal skje blir jeg kvalm, svetter og skjelver. Jeg tør ikke gå ut. Jeg føler meg hjelpeløs fordi jeg ikke kontrollerer hvordan kroppen reagerer på ting som skal skje. Er det noen som har det på samme måte? Finnes det noe jeg kan gjøre for å få kontroll?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #3 Skrevet 3. mars 2006 Det kan være møter. Eller spesielle ting på jobben som ikke skjer hver dag. Det kan være helgebesøk og det kan rett og slett på en litt vondere dag bare være det å å gå på kafè. Men mest av alt er det når jeg føler jeg skal bli vurdert i en eller annen form.
Ravenna Skrevet 3. mars 2006 #5 Skrevet 3. mars 2006 (endret) Angstanfall? Om dette er noe som skjer ofte og du føler du mister kontrollen, burde du få profesjonell hjelp. Det finnes folk som kan hjelpe deg å beherske dette Jeg fant dette for deg. Endret 3. mars 2006 av Ravenna
Jens Skrevet 3. mars 2006 #7 Skrevet 3. mars 2006 jeg hadde dette også da jeg var i tenårene. Fikk tabletter som demper skjelvingene av legen som fungerer supert, og da forsvant også angsten!
Ravenna Skrevet 3. mars 2006 #8 Skrevet 3. mars 2006 Jeg skal ikke leke lege her, men nå valgte jeg da å svare på denne tråden. Ja, psykologer kan lære deg teknikker som vil gi deg kontroll over situasjoner som gjør at kroppen din reagerer som den gjør. "Hva kan jeg selv gjøre? Det finnes en del ting du selv kan gjøre for å få bukt med angsten. Avspenningsteknikk som autogen trening eller andre øvelser som du kan lære hos fysioterapeut, psykolog eller psykiater er fint. Noen finner ut av det selv og øver daglig med å slappe av i rolige omgivelser til monoton lyd eller dempet musikk. Behersker du en slik teknikk, kan du praktisere den når du kjenner deg urolig og anspent. Bruker du den med det samme du kjenner at et angstanfall er på vei, kan du noen ganger stanse det. I alle fall kan du dempe det. Avdramatisering er også bra. Lær deg så mye som mulig om angsten din, fortell deg selv hva det er som skjer og hva du skal gjøre, og finn fram til dine egne metoder for å mestre den." Utdrag fra linken jeg ga deg over.
Latee Skrevet 3. mars 2006 #9 Skrevet 3. mars 2006 Du bør oppsøke en psykolog! Har vært der selv, og om du ikke får hjelp blir det bare verre! Prøv å tving deg selv til å gå ut å gjøre disse tingene, ikke la angsten lamme deg.
Ravenna Skrevet 3. mars 2006 #10 Skrevet 3. mars 2006 jeg hadde dette også da jeg var i tenårene. Fikk tabletter som demper skjelvingene av legen som fungerer supert, og da forsvant også angsten! ← Interessant. Så du fikk nesten på en måte angst fordi kroppen reagerte som den gjorde?
Gjest Gjestus Skrevet 3. mars 2006 #12 Skrevet 3. mars 2006 jeg hadde dette også da jeg var i tenårene. Fikk tabletter som demper skjelvingene av legen som fungerer supert, og da forsvant også angsten! ← Hva slags tabeletter var det snakk om? Du bør oppsøke en psykolog! Har vært der selv, og om du ikke får hjelp blir det bare verre! Prøv å tving deg selv til å gå ut å gjøre disse tingene, ikke la angsten lamme deg. ← Jeg går i samtaletimer allerede. Det hjelper, men jeg har tilbakevennende "anfall" men med lengre mellomrom nå. Kanskje er jeg bare utålmodig. Og jeg går ut. Jeg nekter å la dette være med på å stenge meg inne.
Jens Skrevet 3. mars 2006 #14 Skrevet 3. mars 2006 Jeg var hos psykolog, men han kunne ikke finne noen spesielle hendelser som kunne gi meg skjelvingene. Jeg hadde bra selvtillitt, og var ikke redd for noe egentlig, men skjelvingene kom i forskjellige sammenhenger, f.eks foredrag, jobbintervjuer etc...Etterhvert begynnte jeg å få angst for å snakke foran forsamlinger, ikke pga att jeg var redd for å snakke, men pga jeg var redd for å begynne å skjelve. Etter hvert trakk jeg meg bort fra alle sånne sitvasjoner. Da jeg fikk pillene, som er piller du kun tar rett før du skal i ilden, endret livet mitt seg. Jeg holdt taler i store brylluper, foredrag på jobben, you name it, uten problemer!Så lenge man har pillene i vesken, tør man utrolig mye mer, for man vet att hvis skjelvingene skulle komme, har man kontroll!!Pillene heter Pranolol, er ikke vanedannende eller sløvende!
Jens Skrevet 3. mars 2006 #15 Skrevet 3. mars 2006 Vil også legge til att jeg også praktiserte autogen trening etc...men det hjalp ikke..
Ez Flow Skrevet 3. mars 2006 #16 Skrevet 3. mars 2006 Hva med en angstgruppe ? Der møter du folk i samme situasjon. http://www.angstringen.no/
Sun Mei Skrevet 3. mars 2006 #17 Skrevet 3. mars 2006 Vil også legge til att jeg også praktiserte autogen trening etc...men det hjalp ikke.. ← Hva er autogen trening?
Gjest Gjestus Skrevet 3. mars 2006 #18 Skrevet 3. mars 2006 Jeg var hos psykolog, men han kunne ikke finne noen spesielle hendelser som kunne gi meg skjelvingene. Jeg hadde bra selvtillitt, og var ikke redd for noe egentlig, men skjelvingene kom i forskjellige sammenhenger, f.eks foredrag, jobbintervjuer etc...Etterhvert begynnte jeg å få angst for å snakke foran forsamlinger, ikke pga att jeg var redd for å snakke, men pga jeg var redd for å begynne å skjelve. Etter hvert trakk jeg meg bort fra alle sånne sitvasjoner. Da jeg fikk pillene, som er piller du kun tar rett før du skal i ilden, endret livet mitt seg. Jeg holdt taler i store brylluper, foredrag på jobben, you name it, uten problemer!Så lenge man har pillene i vesken, tør man utrolig mye mer, for man vet att hvis skjelvingene skulle komme, har man kontroll!!Pillene heter Pranolol, er ikke vanedannende eller sløvende! ← Er Pranolol noe som kan forbindes med psykiske alvorlige sykdommer, eller er det en medisin kun til hjelp i slike tilfeller som for eksempel jobbintervju, forelsninger osv?
Jens Skrevet 3. mars 2006 #19 Skrevet 3. mars 2006 Det er ikke for psykiske lidelser, heller en skjelve stoppe pille. Har f.eks blitt brukt av ski skytere før for att de skulle kunne holde armene mer i ro
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #20 Skrevet 3. mars 2006 Det er ikke for psykiske lidelser, heller en skjelve stoppe pille. Har f.eks blitt brukt av ski skytere før for att de skulle kunne holde armene mer i ro ← Jeg bladde det opp i Felleskatalogen, og der står det at det er Betablokker og brukes mot hjerteinfarkt og Angina. Er ikke det ganske alvorlig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå