Gå til innhold

Hva skal han betale

Anbefalte innlegg

Gjest snart_samboer
Skrevet

Hei.

Neste mnd flytter kjæresten min inn i min leilighet, som jeg eier. Vi satser på å bo der en stund, før vi skal kjøpe sammen. Greit å finne ut av om man fungerer sammen. Vi er ganske runde i kantene begge to, og ingen føler at det er poblematisk at jeg eier leiligheten og han skal leie. Jeg skal la han så være med å sette preg, slik at han føler at han bor der og ikke er på besøk.

Vi er enige om at han skal betale leie, han ha bare bedt meg foreslå en sum. Men jeg hater sånne ting, er en elendig selger... Hva synes dere er rettferdig at han betaler? Tenkte å få han til å betale en leie, også betaler jeg strøm og tv lisens og sånne ting. Det er en stor 2-roms sentralt i Oslo, nabo leielighetene leies ut for 8-10.000 pr. mnd. Jeg tjener 250.000 i året, han ca 600.000,-.

Jeg tenkte på 3000 pr. mnd. Er det for mye synes dere??? Hvordan har dere løst slike situasjoner??

Takknemlig for svar

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

den prisen du foreslå syns jeg hørtes grei ut...

men dere kan jo godt dele på tv-lisens ol. også da.

Skrevet

3000,- er absolutt ikke urimelig, men jeg syns han også kan være med på å betale strøm, lisens o.l

Tatt i betraktning hans årslønn syns jeg ikke du skal slå av på prisen bare fordi han er kjæresten din.

Gjest Samboer
Skrevet

Dette høres ut som situasjonen var for oss for noen år siden. Jeg flyttet inn i hans leilighet, som han eide. Jeg betalte 2500 i husleie til han, og han betalte alle utgifter på leiligheten alene. En vinn-vinn-situasjon for oss begge, jeg sparte to tusen i forhold til husleia jeg betalte før, og han fikk litt penger til å betale utgiftene med.

Men i tillegg delte vi på alle "felles driftsutgifter" som lisens, mat, strøm, telefon osv. Vi stipulerte disse utgiftene til ca 10.000 pr mnd, og så opprettet vi en felleskonto med hvert vårt visakort på, alle fellesting blir handlet/betalt fra denne kontoen. Her satte han inn 6.000 og jeg 4.000 pr mnd, vi fordelte det etter inntekt, siden vi tjente ulikt.

Etter ca ett år kjøpte jeg meg inn i leiligheten hans, og da betalte jeg ikke lenger husleie til han, men deler 50/50 på utgiftene på leiligheta. (Legg merke til at vi har fremdeles 60/40 fordeling på andre fellesutgifter, men på boligen der VIL jeg ikke ha noen skjevdeling).

Skrevet

Da samboeren min flyttet inn i min leilighet for noen år siden, tok vi utgangspunkt hva det ville kostet oss å leie en tilsvarende, og delte beløpet i to.

Alle utgifter som hadde direkte med leiligheta å gjøre var mitt ansvar, mens strøm, telefon, avis ol delte vi på.

Da vi kjøpte hus i lag noen få år seinere, hadde jeg egenkapital etter salg av leiligheta. Han hadde igen. I utgangspunktet hadde jeg også høyere inntekt. Vår løsning ble at istede for at han skulle sitte med et stort lån og lite til overs hver måned, mens jeg hadde det motsatt, eier vi ulike andeler av huset. Vi har drevet med masse renovring etter vi kjøpte. Jeg betaler inn 2/3 og han 1/3 , som er de eierbrøkene vi har, til renovering/ vedlikeholdskonto. Når lånene våre er trekt,har vi ca samme beløp utbetalt, og deler 50/50 på alle andre faste utgifter og ting til oss felles.

Syns derfor 3000,- i mnd + halvparten av "driftsutgiftene" er helt rimlig.

Selv har vi en felles konto med fast trekk fra oss begge to som går til mat, bensin ol, en tilsvarende til rgninger og altså en som jeg betaler dobbelt så my inn på.

Fordelene er at det blir lite diskusjon om penger, og at når de faste overførngne er gjort,vet hver av oss hva vi disponerer selv.

Skrevet

Da sambo flytta inn til meg som eier eget har vi gjort det sånn vi.

Lånet mitt betaler jeg aleine. Når jeg selger er overskuddet også mitt aleine. Vært økning på leilighetene i området så det syns jeg er ok.

Husleie (privat borettslag) deler vi på to, også alle andre fellesutgifter.

Han har sitt store studielån å betale på også.

Men så er sambo veldig flink til å handle ekstra mat og ting til leiligheten utenom de fellestingeng og liker å spandere mat ute. Så jeg får det igjen sånn sett og syns det er mye hyggligere enn 1000 ekstra inn på kontoen i mnd.

Sambo snakker om å kjøpe bil nå og ta opp lån til det. Det blir han sak og det han forventer av meg tilbake da er litt bensin når jeg låner bil. Helt greit.

Dette funker perfekt for oss og vi har ikke hatt en pengekrangel enda. Når alt felles er trekt så disponerer vi våre beløp etter det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...