Gå til innhold

Erting/mobbing

Anbefalte innlegg

Gjest Bare innom
Skrevet

Selv om jeg er et tidligere mobbeoffer, er jeg av den formening at verbal "mobbing-light" (erting) faktisk kan ha en funksjon, og at foreldre i slike tilfeller bør holde seg unna.

Dette gjelder ting et barn gjør som virker rart på de andre barna.

Gutten min er VELDIG spesiell, og gjør av og til ting som andre barn reagerer på.

Av og til blir han også ertet for noen av disse tingene, noe han selvsagt synes er leit, og kommer da til meg for å få trøst.

Selvfølgelig trøster jeg, men i etterkant kan jeg si: " hva kan du gjøre for at de ikke skal erte deg for dette mer?" Svaret er stort sett alltid: "om jeg slutter å gjøre den tingen, da kan de ikke erte meg for det mer"

Dette kan dreie seg om å "pille nese" på skolen (da han var 6), marsjere ned gata mens han later som han spiller trommer (da han var 8), lage tullesetninger en kan forvente kommer fra en treåring, men ikke en 11 åring... o.l altså ting han gjør!

Ertingen har i disse tilfellene hatt en oppdragende effekt, og har ikke skadet ham på noe annet vis enn litt såret stolthet .

Dette kan jeg faktisk godta!

Der jeg derimot ikke tolererer, er fysiske angrep, eller når ungene blir ertet/mobbet for ting de IKKE kan gjøre noe med.. utseende, talefeil, dysleksi, lærevansker o.l

Da griper jeg inn, og kontakter skole/foreldre.

Men det jeg også gjør, er å involverer barna mine i disse tilfellene. De må selv avgjøre hvillke tiltak de ønsker skal settes i gang (med litt hjelp fra oss voksne så klart)

For sønnen har blitt mobbet! Vi lurte da på om han ønsket at foreldrene eller mobberne skulle bli kontaktet, dette ville han ikke, men han ønsket at hele skolen skulle jobbe med et tema om toleranse. Vi gikk med på dette, men påpekte at om dette ikke fungerte, så ville vi gjøre det vi mente var riktig. Dette gikk han med på.

Rektor og lærere satte i gang, og opplegget fungerte i lengre tid etterpå! :)

Eller da vår datter (da 8 år) begynte med regulering opplevde hun at noen av de større ungene (hovedsaklig gutter) begynte med verbale "angrep"..

Hun ble etterhvert lei av dette, og lurte på hvordan hun skulle få slutt på det.

Vi diskuterte ulike framgangsmåter, og kom fram til at hun skulle prøve å ta igjen.

Jeg snakket da med foreldrene til "erterne", og fikk klarsignal til at hun kunne ta igjen med setninger ala: "Jeg kan ta ut reguleringen og se normal ut, kan du slutte med mobbingen og dermed slutte å være en idiot?"

Da "erterne" klaget til sine foreldrene om at vår datter kalte dem en idiot, så fikk de klar beskjed tilbake: "du får slutte å erte henne da vett'u, så kanskje hun ikke ser på deg som en idiot lenger.."

Ertingen stoppet temmelig raskt :)

Det som overrasker meg er at noen i ettertid har hevdet at jeg har gjort absolutt alt galt i håndteringen av disse situasjonene.

Jeg skulle i følge dem ha grepet inn da gutten ble ertet for tingene i første avsnitt...

Jeg skulle ha krevd at foreldrene ble involverte da han ble mobbet, og at mobberne ble straffet. Jeg skulle ikke ha tatt hensyn til hva sønnen ville, av hensyn til andre "offer" for disse ungene. (Om de ikke blir stoppet, så vil de jo fortsette med noen andre..)

Jeg skulle ha lært datteren å ta igjen, men jeg skulle ikke ha lært henne de setningene hun sa.....

Jeg synes det er utrolig morsomt at til tross for at jeg har håndtert dette helt feil, så har vi oppnådd såpass gode resultater.. :ler:

Men sieriøst: jeg sier ikke at alt jeg har gjort er riktig, og jeg er på ingen måte perfekt, men er det ikke opp til meg å velge hvordan jeg vil takle disse problemene? Og så lenge det fungerer, hva er problemet?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg synes du løste det på en måte som fungerte for dere.

Målet er jo å få en slutt på det og fasitsvar finnes ikke.

Forhåpentligvis så var det flere som lærte noe om toleranse og som andre barn som ble mobbet fikk nyte godt av.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Du har løst dette bra ser det ut som, men det er ikke all barn som synes det er så lett å ta igjen. Og om de tar igjen trenger ikke det å få positiv effekt.

Skrevet

jeg er imponert over hva dere har fått til jeg. Stå på videre! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...