Gå til innhold

Lufte dyne selvom det ikke er minusgrader?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Får ikke dyna mi inn i vaskemaskinen. Er det noe nytte i å lufte den når det er plussgrader? Mtp midd o.l

Anonymkode: b38c4...d0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja det er vits. Jeg lufter regelmessig i timesvis hver gang. Like viktig å bytte sengetøy ofte, og vaske på 60 grader. Hvis vaskemaskinen din har stor nok kapasitet, så kan du også sende den på rens. 

Anonymkode: 40159...3e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er vits. Jeg lufter regelmessig i timesvis hver gang. Like viktig å bytte sengetøy ofte, og vaske på 60 grader. Hvis vaskemaskinen din har stor nok kapasitet, så kan du også sende den på rens. 

Takk for svar! Jeg skifter sengetøy hver 1-2 uker. Sommerdynen får jeg vasket, men oppdaget nå at vinterdynen ikke vil gå i vaskemaskin.

takk for tips om rens, det skal jeg prøve på etter jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Insektsbol , ingen tvil om 🙂 inkl lopper og lus , de trives i milde fuktige omgivelser , jaja lusene rømmer inn i fuktig varme når det blir kaldt .anbefaler å tenke hvordan holde klær , sengetøy og soveposer tørt ..spesielt når en nærmer seg null gradern...eller minus .da kryper langt større pattedyr inn i varmen 🙂

Endret av Baktus2024
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for svar! Jeg skifter sengetøy hver 1-2 uker. Sommerdynen får jeg vasket, men oppdaget nå at vinterdynen ikke vil gå i vaskemaskin.

takk for tips om rens, det skal jeg prøve på etter jul. 

Neste gang du kjøper ny vaskemaskin, kjøp stor nok kapasitet så du får vasket dyne og trekk til overmadrass o.l i maskinen. Men har du dundyne, så må du ha tørketrommel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning har visst vist at all denne midden er tull: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/nei-du-deler-ikke-sengen-din-med-millioner-av-midd/9833829/

Her er fra en facebookprofil som deler fra artikkelen (jeg får ikke lest pga har ikke abonnement): 

"MYTE: Forskning avkrefter myten om at sengen er full av midd.

«En seng kan være hjemmet til ti millioner husstøvmidd» eller «Tror du at du er alene i senga? Tro om igjen» er begge eksempler på artikler publisert av norske medier.

- Det er ikke mye midd i norske senger. Undersøkelser fra Oslo fra en tid tilbake viser at det bare var en til fire prosent av sengene fra over 500 barn som hadde midd, av de sengene igjen var det kun fem til seks prosent som hadde mer enn fem enkelt midd i hele sengen, sier avdelingsdirektør ved skadedyrkontroll ved Folkehelseinstituttet Preben Skrede Ottesen."
https://www.facebook.com/Realfagside/posts/myte-forskning-avkrefter-myten-om-at-sengen-er-full-av-midden-seng-kan-være-hjem/1901842266532792/

Så du trenger ikke lufte dyna i minusgrader ser det ut som.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, for rens koster jo ikke særlig mye mindre enn ny dyne :ironi:

Maia70 skrev (22 minutter siden):

Forskning har visst vist at all denne midden er tull: https://www.tv2.no/underholdning/god-morgen-norge/nei-du-deler-ikke-sengen-din-med-millioner-av-midd/9833829/

Her er fra en facebookprofil som deler fra artikkelen (jeg får ikke lest pga har ikke abonnement): 

"MYTE: Forskning avkrefter myten om at sengen er full av midd.

«En seng kan være hjemmet til ti millioner husstøvmidd» eller «Tror du at du er alene i senga? Tro om igjen» er begge eksempler på artikler publisert av norske medier.

- Det er ikke mye midd i norske senger. Undersøkelser fra Oslo fra en tid tilbake viser at det bare var en til fire prosent av sengene fra over 500 barn som hadde midd, av de sengene igjen var det kun fem til seks prosent som hadde mer enn fem enkelt midd i hele sengen, sier avdelingsdirektør ved skadedyrkontroll ved Folkehelseinstituttet Preben Skrede Ottesen."
https://www.facebook.com/Realfagside/posts/myte-forskning-avkrefter-myten-om-at-sengen-er-full-av-midden-seng-kan-være-hjem/1901842266532792/

Så du trenger ikke lufte dyna i minusgrader ser det ut som.

Den typen viten og den typen forskning er høyst omdiskutert. Hvilken seriøsitet den forskningen du viser til her har, det har jeg ikke sjekket men den vil jeg tro som all annen forskning er man bestrider midd er meget lav. 
Men forskning på at midd finnes og lager problemer for mennesker den er på høy seriøsitet. 

Anonymkode: ebed4...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Den typen viten og den typen forskning er høyst omdiskutert. Hvilken seriøsitet den forskningen du viser til her har, det har jeg ikke sjekket men den vil jeg tro som all annen forskning er man bestrider midd er meget lav. 
Men forskning på at midd finnes og lager problemer for mennesker den er på høy seriøsitet. 

Har du funnet den forskningen der de har funnet mye midd i dyne og overmadrass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, for rens koster jo ikke særlig mye mindre enn ny dyne :ironi:

Kommer jo an på om man har dyne til 300,- eller 5000 kr. Jeg har dundyne som koster flere tusen, så selvsagt lønner det seg å rense 1 x i året fremfor å kjøpe ny. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maia70 skrev (14 minutter siden):

Har du funnet den forskningen der de har funnet mye midd i dyne og overmadrass da?

Den kan du gå i medisinske databaser, der all forskning ligger, og søke opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer jo an på om man har dyne til 300,- eller 5000 kr. Jeg har dundyne som koster flere tusen, så selvsagt lønner det seg å rense 1 x i året fremfor å kjøpe ny. 

Dyner har aldri blitt renset de vaskes. Vask på vaskeri sist jeg undersøkte kostet nesen en stor lapp, altså tusen kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dyner har aldri blitt renset de vaskes. Vask på vaskeri sist jeg undersøkte kostet nesen en stor lapp, altså tusen kr. 

Dyner damprenses og vaskes ettersom hva renseriet tilbyr. Og vask er jo supert hvis du ikke har stor nok kapasitet i egen maskin. Du kan jo vaske den selv hvis du har selvbetjent offentlig vaskeri der du bor. Da koster det en drøy 100 lapp for vask og tørk.
Priser for rens av dyne avhenger av hvor du bor, og 1000 kr er fortsatt langt billigere enn å kjøpe ny hvis man har dyrere dyne. Ikke minst mer miljøvennlig. 

Her koster dundyne 500 kr, og syntetisk litt over 300 kr. https://www.renseriet.as/priser
Samme her https://røykenrens.no/prisliste-26660s.html

Her enda billigere https://rekordrens.no/priser

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...