Gå til innhold

Barnehagen i dag når dere begge har fri.......

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

lajlaj skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor Norge ikke bare innfører svenske regler først som sist, så slipper dere denne konstante debatten.

Det kunne vi sikkert gjort, men da må barnehagene tilpasse åpningstidene etter foreldrenes arbeidstider i stedet for omvendt. Det er jo sånn de gjør det i Sverige.

Anonymkode: 74346...076

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (2 timer siden):

Det er ikke barnehagens oppgave å være barnevakt.

Hæ? Selvsagt er det det! 

Anonymkode: f1caf...c22

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke barnehagens oppgave å være barnevakt.

Hva har man barnehagen for da egentlig? 😂

Anonymkode: d34fb...aa2

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor Norge ikke bare innfører svenske regler først som sist, så slipper dere denne konstante debatten.

Det tror jeg hadde blitt spinnvilt dyrt for Norge. Får folk i Sverige ha barna i barnehage om de er ufør? For jeg jobber redusert og har barnet full tid i barnehagen. Hvis det hadde kommet krav om at jeg hadde barnet hjemme om jeg hadde fri uten å være ufør - så hadde eneste muligheten vært å ordne 50 % uføretrygd. 

Anonymkode: 89060...49b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Som bhg ansatt har jeg ikke fri lille julaften, romjulen eller lille nyttårsaften,  så da sender jeg mitt barn til sin bhg da jeg og mannen må jobbe.  Er det så rart da? 

Anonymkode: d801b...c25

Nei du må jo jobbe fordi andre foreldre har fri for og rydde og vaske og gjøre klart til jul. Selvfølgelig er det også folk som jobber da  :) Var det mange barn i barnehagen i dag?  Hadde du måtte ta fri  og mannen hatt frihadde du fortsatt sendt i barnehagen? 

Anonymkode: dce0d...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Syns det er så trist at folk ikke har sine gamle foreldre hjemme på lille julaften og resten av julen. Det er så kjipt for meg som må på jobb å passe på disse gamle nå i julen, selv om familiene deres har fri. 

Skulle gjerne vært hjemme og tatt meg av mine egne foreldre og svigerforeldre nå i julen. 

Anonymkode: 7c4b1...b76

Tipper de gamle også hadde satt veldig pris på å fått være hjemme med sine men de har tatt fri for og rydde og vaske, Syns faktisk det er tristere at de sitter på sykehjemmet dag ut dag inn og sikkert mange som aldri får besøk heller. Triste prioriteringer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi du må jobbe? Fordi ungen trenger sosialisering og frisk luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 9.25):

Vi har faktisk ikke fri i dag. De færreste har vel det, det er vanlig arbeidsdag i dag🙈

Anonymkode: 28aa7...c43

Nå var det ikke spesifikk deg hun mente da 🤣🤣🤣🤣 

Anonymkode: 7687b...39f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi du må jobbe? Fordi ungen trenger sosialisering og frisk luft

Altså barnevakt? 

Anonymkode: f1d0d...447

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg fri fra jobb 23. desember og i dag for at barna skulle få ekstra lang ferie å slippe barnehage. Mannen tar seg fri torsdag og fredag neste uke. Da har barna fått 2,5 uke fri sammen med oss. Elsker å tilbringe tid med barna våre og prøver alt vi kan å tilrettelegge for å få det til.

Anonymkode: 878ba...505

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende når denne typen tråder dukker opp i "dette snakker vi om nå", men jeg tror ikke jeg helt forstår problemet. Hva er det som er så provoserende med at noen sender barna i barnehagen en dag de ikke er på jobb, og hva er eventuelt mer "problematisk" med det enn å sende barna i barnehage når en må jobbe?

Eller er det egentlig bare en trolletråd som en vet vil skape engasjement? Det var i alle fall mitt inntrykk etter et par sider. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tipper de gamle også hadde satt veldig pris på å fått være hjemme med sine men de har tatt fri for og rydde og vaske, Syns faktisk det er tristere at de sitter på sykehjemmet dag ut dag inn og sikkert mange som aldri får besøk heller. Triste prioriteringer 

Liker du å dømme andre du ikke kjenner livet til?

Dikter du deg opp en egen sannhet?

Eller bare troller du? 

Jeg skrev tidligere i tråden at jeg er barnløs, men at jeg reagerer på innleggene dine. Jeg er selv i bestemoralder, og jeg har søsken og venner som har barnebarn. Nå er jeg på julebesøk hos en søster sammen med foreldre (altdå olldrforeldre), som absolutt ikke bor på noe sykehjem, men som lever et aktivt liv. Gjorde de ikke det, så hadde det vært naturligere at mine søsken og/eller jeg stilte opp for å gi de så gode dager som mulig. Har noen først fått sykehjemsplass nå, så er de også så reduserte at det ikke er sikkert at de hadde hatt glede av å komme hjem til barnebarn/oldebarn i timesvis eller dagesvis. 

Det er inok ikke mange som har barn i barnehagen som også har foreldre på sykehjem. Veldig mange besteforeldre til barnehagebarn jobber jo.

Anonymkode: 3b44e...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 9.21):

Hvorfor velger dere barnehage i dag hvis dere begge har fri? Det er alltid noen ca 5-6 av 100 som velger benytte barnehagen lillejulaften for å bare ha fri hvorfor i alle dager denne av alle dager velger man ikke være sammen med sine?😭

Nå har vi ikke barnehagebarn lenger, men hadde vi hatt det ville de gått i barnehagen lille julaften eller en dag eller to i romjula. Jeg er kronisk syk og fungerer bare på halv fart, og mannen min jobber 100% i en stressende jobb og må ta alt hjemme. Vi har to skjønne gutter som har et høyt aktivitetsnivå og tidvis en del knuffing og erting, og bor på et sted der vinteridyllen med snø ofte mangler- de kan ikke leke i snøen eller ake når det er regn og gjørme utenfor. Når den utvidede juleferien da strekker seg over to uker har jeg null dårlig samvittighet for å sende dem en dag eller to i barnehagen. Det er nok fridager denne jula her (det er jo ikke tilfelle hvert år). En dag i ferien der mannen min får rydde og ta igjen jobbting ufortstyrret, jeg får fred og ro, og gutta leke med kompiser er en vinn-vinn situasjon. Vil du dømme meg, så kjør på. Du har lov til å ha din mening, men den betyr lite for meg.

Anonymkode: e2c08...09e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 9.30):

Kanskje derfor jeg spør siden jeg ikke evner og fatte hvorfor man velger sånn? den som ikke spør får som kjent ikke svar

Er du barnløs?

Anonymkode: 8b359...c66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si at jeg synes det er litt trist at så mange har et så sterkt behov for fri fra barna sine. Håper for all del dere ikke sier dette til eller foran barna slik at de hører det. Jeg beklager, men jeg klarer ikke forstå argumentene flere av dere kommer med heller. Greit at barna trives i barnehagen, men de aller fleste barn trives vel enda bedre sammen med foreldrene sine. Barna er ikke små for alltid, bruk tid med de, gi de opplevelser, inkluder de i hverdagslige gjøremål. At dere ikke har forberedt en dritt til jul dagen før julaften er ikke noe annet enn jævlig dårlig planlegging. 

Dette stiller seg selvfølgelig annerledes for alenemødre/fedre.

Anonymkode: 878ba...505

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det tror jeg hadde blitt spinnvilt dyrt for Norge. Får folk i Sverige ha barna i barnehage om de er ufør? For jeg jobber redusert og har barnet full tid i barnehagen. Hvis det hadde kommet krav om at jeg hadde barnet hjemme om jeg hadde fri uten å være ufør - så hadde eneste muligheten vært å ordne 50 % uføretrygd. 

Anonymkode: 89060...49b

Å "ordne" 50 % uføretrygd - jasså? Er det så lett man gjør det? Ikke rart Norge sliter.
Om man er sykemeldt med f.eks. brukket arm og har en 6-åring, så får du redusert tid i barnehagen. Er du derimot sykemeldt pga. psykiske plager, kan barnet gå til ordinær tid. Er du uføretrygdet pga. sykdom (og da mener jeg ikke nedsatt hørsel eller at du mangler en arm), så kan du nok ha barnet i barnehagen, ja.

Spinnvilt dyrt for Norge? Ikke like vanlig å være ufør i Sverige. Ikke like vanlig å tydeligvis kunne knipse med fingrene og øke uføretrygden som man vil heller.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hæ? Selvsagt er det det! 

Nei, barnehagen er der for at foreldrene skal kunne jobbe. Det er et pedagogisk tilbud i foreldrenes arbeidstid.

Bruker man barnehagen for å pynte til jul, trene, dra på spa med nye kjæresten, handle på butikken, da bruker man barnehagen som barnevakt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne vi sikkert gjort, men da må barnehagene tilpasse åpningstidene etter foreldrenes arbeidstider i stedet for omvendt. Det er jo sånn de gjør det i Sverige.

Anonymkode: 74346...076

Det du sier gir ikke mening? For hvis dagens norske foreldre kan hente barna sine innenfor barnehagens åpningstider, hva i alle dager ville blitt endret om man skulle ha barna i barnehagen KUN i sin egen arbeidstid?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnehagen er der for at foreldrene skal kunne jobbe. Det er et pedagogisk tilbud i foreldrenes arbeidstid.

Bruker man barnehagen for å pynte til jul, trene, dra på spa med nye kjæresten, handle på butikken, da bruker man barnehagen som barnevakt. 

Ja, og da trenger jeg nettopp, barnevakt

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...