Gå til innhold

Barnehagen i dag når dere begge har fri.......

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lajlaj skrev (2 timer siden):

Nei, barnehagen er der for at foreldrene skal kunne jobbe. Det er et pedagogisk tilbud i foreldrenes arbeidstid.

Bruker man barnehagen for å pynte til jul, trene, dra på spa med nye kjæresten, handle på butikken, da bruker man barnehagen som barnevakt. 

Nei...msn bruker barnehagen som hvem som helst dag...jobb eller ikke. De er på et pedagogisk sted. 

De er ikke barnevakt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det tror jeg hadde blitt spinnvilt dyrt for Norge. Får folk i Sverige ha barna i barnehage om de er ufør? For jeg jobber redusert og har barnet full tid i barnehagen. Hvis det hadde kommet krav om at jeg hadde barnet hjemme om jeg hadde fri uten å være ufør - så hadde eneste muligheten vært å ordne 50 % uføretrygd. 

Anonymkode: 89060...49b

Ordne uføretrygd. Dette er Norge i et nøtteskall. 

Anonymkode: c8abb...2c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det tror jeg hadde blitt spinnvilt dyrt for Norge. Får folk i Sverige ha barna i barnehage om de er ufør? For jeg jobber redusert og har barnet full tid i barnehagen. Hvis det hadde kommet krav om at jeg hadde barnet hjemme om jeg hadde fri uten å være ufør - så hadde eneste muligheten vært å ordne 50 % uføretrygd. 

Anonymkode: 89060...49b

Ordne ufør? Kanskje vi alle bare skal «ordne» ufør? 😂 «Jeg vil være hjemme, kan jeg ordne 50% ufør?» For et utsagn.

Anonymkode: 31c6e...406

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri sendt ungene i barnehagen lille julaften når jeg har hatt fri selv.

Forberedelser har jeg gjort på forhånd, og de har hengt med på det siste som skal gjøres 23 og på julaften. Har 4 barn, var alene med de tre eldste en del år. 

Jeg virker sikkert dømmende, men skjønner ikke behovet for å sette vekk barna for å få ting gjort. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forberedelser har jeg gjort på forhånd, og de har hengt med på det siste som skal gjøres 23 og på julaften. Har 4 barn, var alene med de tre eldste en del år. 

Jeg virker sikkert dømmende, men skjønner ikke behovet for å sette vekk barna for å få ting gjort. 

Ikke dømmende..men at du innser at ingen er like er litt rart. 

Noen må..noen trenger...og de fleste er ikke da i barnehagen hele dagen 

Endret av mommyaka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ordne uføretrygd. Dette er Norge i et nøtteskall. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ordne ufør? Kanskje vi alle bare skal «ordne» ufør? 😂 «Jeg vil være hjemme, kan jeg ordne 50% ufør?» For et utsagn.

Anonymkode: 31c6e...406

Her misforstår dere jo med vilje, i tillegg gjør dere narr av en person som nå gjør det dere ønsker: betaler selv for at hun ikke kan jobbe. 

Hun jobber redusert nå, og da går det rundt. Hun betaler selv!!! Om det kommer svenske lover som da sier at hun må ja barna hjemme, vil hun ikke takle det - kroppen TÅLER det ikke. Sykdom! 

Altså, damned if you do, damned if you dont………

Anonymkode: 54b56...6ac

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er avlastning som vi trenger, både vi voksne og barnet. Barnet har spesielle behov og har veldig godt av å følge rutinene, samt få ut energien på en annen måte enn det kan hjemme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var et av de barna som hadde lange dager i barnehagen og ofte var i barnehagen i ferier når andre hadde fri fordi mamma og pappa var i full jobb. Dette var på sent 80-tidlig 90-tall. Jeg led ingen nød og var et skikkelig barnehagebarn som elsket å få leke i fred med de morsomste lekene siste halvtimenav dagen fordi de fleste andre var hentet.

Bare sånn for å være en liten motvekt til alle barna som blir veldig slitne av å være i barnehagen. Det er forskjell på barn 😊 

Anonymkode: cce46...14a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Må jo si at jeg synes det er litt trist at så mange har et så sterkt behov for fri fra barna sine. Håper for all del dere ikke sier dette til eller foran barna slik at de hører det. Jeg beklager, men jeg klarer ikke forstå argumentene flere av dere kommer med heller. Greit at barna trives i barnehagen, men de aller fleste barn trives vel enda bedre sammen med foreldrene sine. Barna er ikke små for alltid, bruk tid med de, gi de opplevelser, inkluder de i hverdagslige gjøremål. At dere ikke har forberedt en dritt til jul dagen før julaften er ikke noe annet enn jævlig dårlig planlegging. 

Dette stiller seg selvfølgelig annerledes for alenemødre/fedre.

Anonymkode: 878ba...505

Eller forkjølelser, covid og noro hele desember...

Anonymkode: 97e33...0f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du har enklere barn eller barn som leker bra sammen?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (4 timer siden):

Det du sier gir ikke mening? For hvis dagens norske foreldre kan hente barna sine innenfor barnehagens åpningstider, hva i alle dager ville blitt endret om man skulle ha barna i barnehagen KUN i sin egen arbeidstid?

Mange må faktisk jobbe redusert for å få det til i Norge, særlig der barnehagene har ekstra kort åpningstid. Det går ikke i Sverige, der er de forpliktet til å dekke en full arbeidsdag, pluss reisetid. I tillegg er det slik at hvis man for eksempel jobber sent en dag i uka, må barnehagen holde åpent et par timer ekstra den dagen. Du slipper med andre ord å skaffe en ekstra barnevakt for å hente den dagen.

Dette er topp for foreldre i (full) jobb. Ulempen er at de barna som har foreldre som av en eller annen grunn står utenfor arbeidslivet, får lite tid i barnehagen. Kanskje ingen om foreldrene ikke syns det er verdt bryet å frakte barna dit for bare tre til fem timer. Det spekuleres på om dette bidrar til at utenforskapet går i arv.

Anonymkode: 74346...076

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnet mitt hjemme så ofte jeg kan, hadde aldri hatt samvittighet til å sende barnet i bhg hvis jeg har fri. Spesielt ikke i jula når det er så mange hyggelige forberedelser vi kan gjøre sammen:) 

Anonymkode: 20eb0...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange må faktisk jobbe redusert for å få det til i Norge, særlig der barnehagene har ekstra kort åpningstid. Det går ikke i Sverige, der er de forpliktet til å dekke en full arbeidsdag, pluss reisetid. I tillegg er det slik at hvis man for eksempel jobber sent en dag i uka, må barnehagen holde åpent et par timer ekstra den dagen. Du slipper med andre ord å skaffe en ekstra barnevakt for å hente den dagen.

Dette er topp for foreldre i (full) jobb. Ulempen er at de barna som har foreldre som av en eller annen grunn står utenfor arbeidslivet, får lite tid i barnehagen. Kanskje ingen om foreldrene ikke syns det er verdt bryet å frakte barna dit for bare tre til fem timer. Det spekuleres på om dette bidrar til at utenforskapet går i arv.

Nå er det faktisk slik at de fleste svenske foreldre også strekker seg langt for å få hverdagen til å være overkommelig for sine barn, og de fleste er ikke alenemødre. Så at barnehagen "må være åpen et par ekstra timer den dagen" stemmer ikke. Barnehagen har sine åpningstider, er man helt alene og må ha barna i barnehagen kveldstid må man velge en kveldsåpen barnehage, disse er det få av. Det vanlige er 07 til 17:30, litt mer uvanlig er 06 til 18:30, og her må man varsle 1,5 uke i forveien om man skal ha barna allerede fra 06:00 eller så sent som 18:30.

At man er "forpliktet til å dekke en full arbeidsdag" er like sant som at nordmenn er "forpliktet til å dekke en full arbeidsdag". Man setter barnas behov først, dermed har barna fri når foreldrene har fri. Fordi barnehagen er en pedagogisk plass og ikke en barnevakt-tjeneste.

"Det spekuleres på om" - hvor er kildene dine? De har utvidet kjernetid i de større byene, de får 25 til 30 timer barnehageplass i uka, og tidene kan være fleksible. Mindre steder har max 15 timer, 3 ganger i uka. Og om foreldre setter ungene i barnehagen på lille julaften kan du banne på at de leverer ungen for 5 timer om dagen 3 ganger i uken. Tilbudet er da gratis. Dette vil da være mer lukrativt enn for barn av innvandrere i Norge som ikke tar seg råd til å betale 3000 kr for å ha ungen i barnehagen.

Endret av lajlaj
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, og da trenger jeg nettopp, barnevakt

Anonymkode: f1caf...c22

En barnevakt spiser chips og ser på film mens ungen din sover, eller duller med ungen og leker litt med den. Barnehagen er et pedagogisk opplegg og lærer barnet ditt det du ikke kan mens du selv er i arbeid. Bokstaver, telle, samhandling med andre, påkledning, vente på tur, etc. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (2 minutter siden):

Nå er det faktisk slik at de fleste foreldre strekker seg langt for å få hverdagen til å være overkommelig for sine barn, og de fleste er ikke alenemødre. Så at barnehagen "må være åpen et par ekstra timer den dagen" stemmer ikke. Barnehagen har sine åpningstider, er man helt alene og må ha barna i barnehagen kveldstid må man velge en kveldsåpen barnehage, disse er det få av. Det vanlige er 07 til 17:30, litt mer uvanlig er 06 til 18:30, og her må man varsle 1,5 uke i forveien om man skal ha barna allerede fra 06:00 eller så sent som 18:30.

At man er "forpliktet til å dekke en full arbeidsdag" er like sant som at nordmenn er "forpliktet til å dekke en full arbeidsdag". Man setter barnas behov først, dermed har barna fri når foreldrene har fri. Fordi barnehagen er en pedagogisk plass og ikke en barnevakt-tjeneste.

Men både 6.00 og 18.30 er en drøm sammenlignet med norske barnehager. Og å varsle 1,5 uker i forveien er da ikke noe problem?

Her er en sak om en mor som måtte redusere stillingen sin pga. barnehagens åpningstid. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/solfrid-27-vil-ha-lenger-apningstider-i-barnehagen-stressende/16407483/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men både 6.00 og 18.30 er en drøm sammenlignet med norske barnehager. Og å varsle 1,5 uker i forveien er da ikke noe problem?

Her er en sak om en mor som måtte redusere stillingen sin pga. barnehagens åpningstid. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/solfrid-27-vil-ha-lenger-apningstider-i-barnehagen-stressende/16407483/

SOM SAGT 06 og 18:30 er 1 av 5 barnehager om du er heldig og bor på et større sted. Det finnes ikke noen slike tilbud på de tre stedene jeg har bodd i Sverige selv, så du trenger ikke rosemale det.

Denne artikkelen er ikke et godt eksempel, fordi moren jobbet turnus og begge visste hva de gikk til. Om det ikke er nok for et lite barn å gå 8 timer og 45 minutter i barnehagen, så er det foreldrene det er noe feil med, og ikke barna. 

Det var morens arbeidssituasjon som var problemet her (eller hvorfor ikke farens!?), for det svenske systemet er heller ikke tilpasset turnus.

Endret av lajlaj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller forkjølelser, covid og noro hele desember...

Bra så mange blir friske akkurat lille julaften da😄

Kanskje du har enklere barn eller barn som leker bra sammen?

Barnet blir sikkert «enklere» av å bli bortprioritert av foreldrene. En uting å skylde på barnet iallfall.

Anonymkode: 5b549...ccc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barna lærer noe av å være med på kjedelige ting som julehandel og vasking. Da må de lære seg å respektere andre og tilpasse seg situasjonen. Hvordan oppfører en seg i en butikk med mange mennesker? når mamma og pappa vasker og styrer på, hva kan barnet gjøre da? leke selvstendig eller bli med? tror sånne situasjoner er viktige i oppdragelsen. 

Anonymkode: 16854...ace

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror barna lærer noe av å være med på kjedelige ting som julehandel og vasking. Da må de lære seg å respektere andre og tilpasse seg situasjonen. Hvordan oppfører en seg i en butikk med mange mennesker? når mamma og pappa vasker og styrer på, hva kan barnet gjøre da? leke selvstendig eller bli med? tror sånne situasjoner er viktige i oppdragelsen. 

Anonymkode: 16854...ace

Ja, om de er over 4 år. Jeg har null problemer med å ta med eldre barn på juleforberedelser, men å ha småbarn hjemme mens man må få gjort noe er ikke trivelig for noen og det er mye bedre å ha barnet i bhg noen timer enn at det blir lei seg og frustrert fordi forelderen ikke kan fokusere på det.

Anonymkode: d7d98...79d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (9 minutter siden):

SOM SAGT 06 og 18:30 er 1 av 5 barnehager om du er heldig og bor på et større sted. Det finnes ikke noen slike tilbud på de tre stedene jeg har bodd i Sverige selv, så du trenger ikke rosemale det.

Denne artikkelen er ikke et godt eksempel, fordi moren jobbet turnus og begge visste hva de gikk til. Om det ikke er nok for et lite barn å gå 8 timer og 45 minutter i barnehagen, så er det foreldrene det er noe feil med, og ikke barna. 

Det var morens arbeidssituasjon som var problemet her (eller hvorfor ikke farens!?), for det svenske systemet er heller ikke tilpasset turnus.

Alle barnehager i Stockholm har den åpningstiden, det er snakk om temmelig mange barnehager. (Og det er selvfølgelig ikke bare der.) https://forskola.stockholm/att-ga-pa-forskola/oppettider-och-schema/

Loven sier faktisk at barn har rett til barnehage under foreldrenes arbeidstid, så lenge det ikke er snakk om kvelds- og nattarbeid: 

Förskola ska erbjudas i den omfattning som behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller om barnet har ett eget behov på grund av familjens situation i övrigt. https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/ratt-till-forskola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...