AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Har to gutter på 6 og 7 år. Tenker da feks 1 time. hvor gammel bør de være? Barna krangler en del fortsatt. Kan man gå ut en 30 min mens barna sover og barna vet dette på forhånd om de skulle ha våknet noe de sjeldent gjør, har telefon/klokke å ringe med? Har også naboer vegg i vegg og tar de 30 sekund å komme bort. kunne hatt en videocam montert så jeg feks ser og hører om de skulle våkne? hadde ikke gjort dette på dagtid. tenker i hovedsak om det er noe jeg må ha på butikken og det er krise, eller om jeg trenger en luftetur og bare få litt luft i hodet. vet modenhet har mye å si. Eldste kunne klart det, men ikke sammen med minste. hvor gamle var deres? Og ja alene så er litt derfor jeg spør. Har 0 erfaring. Anonymkode: 6105c...749 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 Ble mer vanlig her fra cirka 8 års alder. Anonymkode: e6ad3...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #3 Del Skrevet 22. desember 2024 Fra første klasse har de vært alene hjemme her. Men på dagen, i boken tilstand. Hadde aldri gått fra de sovende. Har nå tenåringer, og de kan være alene lenge, men lar de ikke være alene på natten. De våkner ikke av brannalarmen. Anonymkode: 657db...996 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss91 Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 Mine har vært alene hjemme siden 1.klasse, men jeg hadde ikke gått ut mens de sov. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #5 Del Skrevet 22. desember 2024 Man prøver seg frem i samarbeid med barna. Det er ikke noe fasitsvar på alder, men handler om modenhet og mestring for barna. Anonymkode: 6312f...3f3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 Mine er 9 og 12, de kan være alene noen timer nå, men aldri etter de har sovnet. Det går på sikkerhet ved f.eks. brann. Tror eldste var rundt 7 år når hun var alene hjemme, i starten kun fordi jeg tok en svipptur på butikken. Yngste var nok kanskje litt yngre fordi eldste passer på og de går godt sammen. Med det går mye på modenhet på barna ut fra når man skal la de være alene, spør hva de ønsker selv. Begynn med f.eks. en rask handletur og gi beskjed til naboen at de er alene og at ungene kan gå dit om det er noe. Forklar hva de skal gjøre ved brann. Minimal sjans, men der tar man ingen sjanser. Anonymkode: c88b1...3b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #7 Del Skrevet 22. desember 2024 4 år var han alene inne mens jeg trillet lillebror i søvn. 5 år dro jeg på butikken en tur, men han fikk en ekstra-telefon så han kunne ringe. 6 år har jeg levert lillebror i barnehagen mens han har vært hjemme alene og syk (og kunne ringe fra ekstra-telefonen). Nå 7 år tør han ikke gå opp trappa til overetasjen engang alene. Anonymkode: 3167d...9a0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 Eldstemann var hjemme alene hjemme fra klokka 14.00- 16.00 da barnet gikk i andre klasse. Barnet ville heller være hjemme alene enn på SFO.. Yngstebarnet som går i andre klasse nå er ikke klar for å være hjemme alene. Yngste barnet og eldstemann som nå er 12 år kan være hjemme alene 1-2 timer mens vi voksne er i butikken. Eldstemann klarer seg hjemme alene en arbeidsdag om det er elevfri/ plan dag. Vi foreldre/ besteforeldre er tilgjengelige på telefon. Hjem+ jobb er 15 min gåavstand. Anonymkode: 7738f...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fra første klasse har de vært alene hjemme her. Men på dagen, i boken tilstand. Hadde aldri gått fra de sovende. Har nå tenåringer, og de kan være alene lenge, men lar de ikke være alene på natten. De våkner ikke av brannalarmen. Anonymkode: 657db...996 Det er mer risikabelt når de er i våken tilstand, kan sette mat i halsen eller finne på å bade å drukne. Søskenbarnet mitt druknet når hun var barn, hun overlevde men er nå multihandikappet. Hun var 9 år å fant ut at hun skulle ta seg et bad. Men så klart skulle man ikke reist vekk å festet hele natten med barna hjemme. En time hos en nabo høres greit ut på senkvelden, ellers bør man ha barnevakt Anonymkode: 5189f...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #10 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 4 år var han alene inne mens jeg trillet lillebror i søvn. 5 år dro jeg på butikken en tur, men han fikk en ekstra-telefon så han kunne ringe. 6 år har jeg levert lillebror i barnehagen mens han har vært hjemme alene og syk (og kunne ringe fra ekstra-telefonen). Nå 7 år tør han ikke gå opp trappa til overetasjen engang alene. Anonymkode: 3167d...9a0 Det der er så merkelig. Min har også vært veldig selvstendig og plutselig nå som 7 åring tørr han ikke gå hjem fra skolen pga han er redd for hunder. Anonymkode: 80276...0f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #11 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det der er så merkelig. Min har også vært veldig selvstendig og plutselig nå som 7 åring tørr han ikke gå hjem fra skolen pga han er redd for hunder. Anonymkode: 80276...0f3 Jeg tenker det er ganske forventet, når hun har latt enn4(!) åring væte alene hjemme. Ikke rart det kommer en reaksjon da. Anonymkode: 3b4ee...43f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #12 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg tenker det er ganske forventet, når hun har latt enn4(!) åring væte alene hjemme. Ikke rart det kommer en reaksjon da. Anonymkode: 3b4ee...43f Jeg skulle akkurat til å svare det samme. Uansett hvor moden og selvstendig en 4-5 åring virker, har den ikke noe alene hjemme å gjøre. Så at det kommer en reaksjon senere er ikke så rart Anonymkode: 9846b...fef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 23. desember 2024 #13 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det der er så merkelig. Min har også vært veldig selvstendig og plutselig nå som 7 åring tørr han ikke gå hjem fra skolen pga han er redd for hunder. Anonymkode: 80276...0f3 Ikke merkelig i det hele tatt. Når man presser barna til selvstendighet før de er modne for det, kan det føre til akkurat det motsatte. Uselvstendige og usikre barn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #14 Del Skrevet 23. desember 2024 Fra 6 års alder, inntil 1 time har vi trent. Nå er han 7 år og har opplevd å være hjemme i inntil 3 timer. Ikke sovende, men våken, selvfølgelig. Anonymkode: 27d80...410 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #15 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har to gutter på 6 og 7 år. Tenker da feks 1 time. hvor gammel bør de være? Barna krangler en del fortsatt. Kan man gå ut en 30 min mens barna sover og barna vet dette på forhånd om de skulle ha våknet noe de sjeldent gjør, har telefon/klokke å ringe med? Har også naboer vegg i vegg og tar de 30 sekund å komme bort. kunne hatt en videocam montert så jeg feks ser og hører om de skulle våkne? hadde ikke gjort dette på dagtid. tenker i hovedsak om det er noe jeg må ha på butikken og det er krise, eller om jeg trenger en luftetur og bare få litt luft i hodet. vet modenhet har mye å si. Eldste kunne klart det, men ikke sammen med minste. hvor gamle var deres? Og ja alene så er litt derfor jeg spør. Har 0 erfaring. Anonymkode: 6105c...749 fra 9 års alder tenker jeg Anonymkode: a9c39...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #16 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Har to gutter på 6 og 7 år. Tenker da feks 1 time. hvor gammel bør de være? Barna krangler en del fortsatt. Kan man gå ut en 30 min mens barna sover og barna vet dette på forhånd om de skulle ha våknet noe de sjeldent gjør, har telefon/klokke å ringe med? Har også naboer vegg i vegg og tar de 30 sekund å komme bort. kunne hatt en videocam montert så jeg feks ser og hører om de skulle våkne? hadde ikke gjort dette på dagtid. tenker i hovedsak om det er noe jeg må ha på butikken og det er krise, eller om jeg trenger en luftetur og bare få litt luft i hodet. vet modenhet har mye å si. Eldste kunne klart det, men ikke sammen med minste. hvor gamle var deres? Og ja alene så er litt derfor jeg spør. Har 0 erfaring. Anonymkode: 6105c...749 10år... Anonymkode: e23a1...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #17 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10år... Anonymkode: e23a1...5ed Og ikke lenge... Ikke kveld og IHVERTFALL IKKE NATT! Anonymkode: e23a1...5ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #18 Del Skrevet 23. desember 2024 Min 7-åring har fått være hjemme alene i opptil en time på dagtid. Aldri på kveld eller natt. På dagtid anser jeg som helt uproblematisk, han kan f eks bare sykle rundt på feltet og besøke kompiser mens jeg er borte. Må jo ikke håndholdes til enhver tid når de er 7 år, med mindre det er snakk om spesielle behov. Anonymkode: 8569b...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 23. desember 2024 #19 Del Skrevet 23. desember 2024 Her begynte vi høsten i 1.trinn, mens vi stakk raskt på butikken feks (maks 10 minutter). Da var hun akkurat 6 år ca (bursdag seint på året). Så tok vi det i hennes tempo. Så lenge ting gikk bra og hun gjorde som hun skulle, så fikk hun være mer alene. Hun styrte det altså en de selv. Hadde SFO-plass en stund, men gikk hjem tidlig derfra og fikk tid alene hjemme, feks. Hadde aldri gått fra henne sovende i den alderen. Tror første gang hun var alene om natten var da hun var 10, og det var krise (måtte kjøre mannen min/faren hennes på legevakta midt på natta). Da var hun våken til jeg kom hjem igjen, og vi snakket på telefonen noen ganger. Hadde aldri reist fra en sovende 10-åring heller, altså!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #20 Del Skrevet 23. desember 2024 Jeg fikk husnøkkel da jeg begynte å første, og overlevde da 2-3 timer hjemme alene før mamma kom hjem. Spørs på barnet, selvsagt. Jeg hadde jevnaldrende som ble tvunget på SFO etter å ha rotet vekk nøkler, gått uten å låse døra, latt vannet renne, ikke lukket kjøleskapsdøra og ørten andre småting enkelte sliter. Anonymkode: 85e49...1ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå