Gå til innhold

Vernepleier eller sykepleier?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ønsker å jobbe med samtaleterapi/støtte på DPS eller lignende steder, og har tenkt å ta videreutdanning eller master i psykisk helse og rus. Hva er da best å ha i bunn av vernepleie- eller sykepleie-studiet? 

Jeg tenker at vernepleien høres mest logisk ut siden det har fokus på psykologi, pedagogikk, atferd og så videre, og jeg er ikke så interessert i pleie og stell, som det er mer av i sykepleiestudiet, men samtidig kan det se ut som det er flere slike stillinger der de søker etter dem som har sykepleien i bunn?

Og hva om man tar den samme videreutdanningen eller masteren, men i stedet tar bachelor i anvendt psykologi i bunn? Vil det da være lite sannsynlig å få en slik jobb ettersom man da ikke er autorisert helsepersonell?

Takknemlig for alle svar! 

Anonymkode: 39b06...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva med sosialt arbeid? Om du er interessert i psykologi, atferd osv, ønsker å hjelpe mennesker, men ikke er interessert i stell og pleie vil jeg tro det er mer passende.

Anonymkode: a76d3...b49

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går studiet nå og vi har barnevernpedagoger, sosionomer, barnehagelærere, ansatte i politiet, spesialpedagoger, vernepleiere og noen sykepleiere +++ på mitt kull. 

Anonymkode: 20d63...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er lurt å ha sykepleie/vernepleie i bunn, og ikke anvendt psykologi. 

Anonymkode: 60d5b...fc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva med sosialt arbeid? Om du er interessert i psykologi, atferd osv, ønsker å hjelpe mennesker, men ikke er interessert i stell og pleie vil jeg tro det er mer passende.

Anonymkode: a76d3...b49

Jeg har vurdert det, men er avhengig av å studere her jeg bor nå, og det studies tilbys dessverre ikke i denne byen. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Går studiet nå og vi har barnevernpedagoger, sosionomer, barnehagelærere, ansatte i politiet, spesialpedagoger, vernepleiere og noen sykepleiere +++ på mitt kull. 

Anonymkode: 20d63...5e7

Okei, det er jo greit å vite!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du bør ta vernepleie. Jeg er sykepleier, føler vi lærte ganske lite om psykatri på studiet. Det er jo et eget emne inkludert åtte ukers praksis, men sykepleie har så mye mer somatikk enn psykatri. 
Tror det ville blitt tre lange år for deg å gå sykepleien.. 

Anonymkode: 74904...493

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror det er lurt å ha sykepleie/vernepleie i bunn, og ikke anvendt psykologi. 

Anonymkode: 60d5b...fc3

Ja, jeg tror også det, selv om jeg skulle ønske det ikke var slik. Synes psykologi er så mye mer interessant. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsker å jobbe med samtaleterapi/støtte på DPS eller lignende steder, og har tenkt å ta videreutdanning eller master i psykisk helse og rus. Hva er da best å ha i bunn av vernepleie- eller sykepleie-studiet? 

Jeg tenker at vernepleien høres mest logisk ut siden det har fokus på psykologi, pedagogikk, atferd og så videre, og jeg er ikke så interessert i pleie og stell, som det er mer av i sykepleiestudiet, men samtidig kan det se ut som det er flere slike stillinger der de søker etter dem som har sykepleien i bunn?

Og hva om man tar den samme videreutdanningen eller masteren, men i stedet tar bachelor i anvendt psykologi i bunn? Vil det da være lite sannsynlig å få en slik jobb ettersom man da ikke er autorisert helsepersonell?

Takknemlig for alle svar! 

Ville tatt sykepleie da de har høyere tariff ang grunnlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du bør ta vernepleie. Jeg er sykepleier, føler vi lærte ganske lite om psykatri på studiet. Det er jo et eget emne inkludert åtte ukers praksis, men sykepleie har så mye mer somatikk enn psykatri. 
Tror det ville blitt tre lange år for deg å gå sykepleien.. 

Anonymkode: 74904...493

Så skal jeg ta det på deltid også, så hadde blitt fire lange år 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (1 minutt siden):

Ville tatt sykepleie da de har høyere tariff ang grunnlønn.

Aha, ja det spiller jo litt inn det også 🤔 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...