Gå til innhold

Får ikke sove

male32

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med søvnen hele året, men nå i mørketiden er det helt forferdelig. Ligger lys våken hver eneste natt. 
Kan få sove til slutt, men blir gjerne bare et par timer. Å få en god natt med sammenhengende søvn 6-8 timer er for meg helt umulig.
Jeg er uføretrygdet og jobber ikke, så er ikke sånn at må stå opp tidlig for å gå på jobb. Men jeg prøver å stå opp tidlig hver dag til samme tid.
Trener på morgenen hver dag. Prøver ellers å holde meg i bevegelse gjennom dagen. Prøver å gå turer daglig, og prøver også å komme meg ut mens det enda er lyst. 
Unngår å sove på dag/ettermiddag selv om jeg er veldig trøtt hele tiden. Jeg sovner ofte hvis jeg setter meg ned. Skjer også at jeg sovner når jeg sitter på do. Derfor prøver jeg å være mest mulig aktiv for å unngå å sove noe på dagtid eller ettermiddag.
Dette går såklart utover treningen og jeg har veldig lite energi. Føler meg sliten/trøtt hele tiden og har mye smerter.
Sovemedisiner virker dårlig, derfor tar jeg ikke det.
Når det blir slik er det bedre for helsa å sove litt på dagtid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor lenge har det vært sånn? Har du vært hos legen og snakket om det?

At du sovner sittende og når du er på do gjør at jeg tenker på søvnapne. Har du tatt noen form for søvnregistrering?

Anonymkode: 43038...b02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du vært hos legen og sjekket vitaminer og mineraler? Jeg tenker d vitamin, magnesium, b12, jern, m.m

Hvordan er kostholdet ditt, spiser du fisk (både hvit og fet), kjøtt (hvitt og rødt), grønnsaker etc daglig? 

Anonymkode: 45913...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

male32 skrev (15 minutter siden):

Jeg sliter veldig med søvnen hele året, men nå i mørketiden er det helt forferdelig. Ligger lys våken hver eneste natt. 
Kan få sove til slutt, men blir gjerne bare et par timer. Å få en god natt med sammenhengende søvn 6-8 timer er for meg helt umulig.
Jeg er uføretrygdet og jobber ikke, så er ikke sånn at må stå opp tidlig for å gå på jobb. Men jeg prøver å stå opp tidlig hver dag til samme tid.
Trener på morgenen hver dag. Prøver ellers å holde meg i bevegelse gjennom dagen. Prøver å gå turer daglig, og prøver også å komme meg ut mens det enda er lyst. 
Unngår å sove på dag/ettermiddag selv om jeg er veldig trøtt hele tiden. Jeg sovner ofte hvis jeg setter meg ned. Skjer også at jeg sovner når jeg sitter på do. Derfor prøver jeg å være mest mulig aktiv for å unngå å sove noe på dagtid eller ettermiddag.
Dette går såklart utover treningen og jeg har veldig lite energi. Føler meg sliten/trøtt hele tiden og har mye smerter.
Sovemedisiner virker dårlig, derfor tar jeg ikke det.
Når det blir slik er det bedre for helsa å sove litt på dagtid?

Du skal sove når kroppen din har behov for det. Så lenge du klarer å sove på natta så hadde jeg ikke vært bekymret. Tror nok du bør droppe treningen for en stund. Virker som du utarmer kroppen din slik du holder på....

En stresset kropp kan slite veldig med søvn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vitamin tilskudd, d vitamin, omega 3, kalsium og magnesium.
Sist jeg undersøkte vitaminer var alt normalt.
Utredet for søvnapne, det var det ikke. 
Spiser middag hver dag, fisk, kylling og kjøtt. Store porsjoner med grønnsaker til hvert måltid. 
Spiser veldig mye og forskjellige grønnsaker. Spiser egg nesten hver dag. Jeg tåler ikke melk/meieriprodukter, men kan spise ost om den er varmebehandlet. Spiser derfor ofte ostesmørbrød etter trening. Bruker alltid agurk, rødløk og paprikaringer på. Grovbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
male32 skrev (1 time siden):

Jeg tar vitamin tilskudd, d vitamin, omega 3, kalsium og magnesium.
Sist jeg undersøkte vitaminer var alt normalt.
Utredet for søvnapne, det var det ikke. 
Spiser middag hver dag, fisk, kylling og kjøtt. Store porsjoner med grønnsaker til hvert måltid. 
Spiser veldig mye og forskjellige grønnsaker. Spiser egg nesten hver dag. Jeg tåler ikke melk/meieriprodukter, men kan spise ost om den er varmebehandlet. Spiser derfor ofte ostesmørbrød etter trening. Bruker alltid agurk, rødløk og paprikaringer på. Grovbrød.

Tar du det som multitilskudd eller separat? 
Hvor lenge siden undersøkte du? Jeg bare vet av erfaring at nivåer kan droppe godt i løpet av kort tid, og særlig stress får i hvert fall kroppen min til å miste b12. 

Husk også at "normalt" ikke trenger bety bra. Dvs hvis du f.eks har b12 nivåer på 230 så vil legen ikke kommentere det som mangel, men du kan fortsatt ha en funksjonell mangel som gir mye symptomer som stress og insomni. Samme med d vitamin, fikk ofte høre "ok", men det lå helt i nedre del/rett under (rundt 50). Verdt å vite at referanseområdet på d vitamin er anbefalt å ligge fra 74 nmol og helst høyere, men noen leger holder fortsatt fast ved 50. Slike ting kan være av betydning, så jeg ville sjekket hva nivåene dine ligger på sånn tilfelle.

Kjempebra at du spiser bra og er i aktivitet :) 

Utover det så er det å være kronisk syk også en potensiell belastning så stor at det går utover søvn. Det kan oppleves traumatisk, og gir økt stress, som påvirker søvn og livskvalitet ytterligere. 

Anonymkode: 45913...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når du spiser så sunt og godt som du gjør, blodprøvene er bra og i tillegg tar litt tilskudd så kan jeg virkelig ikke se at det er mer tilskudd som skal være svaret på denne problemstillingen. Det er noen her inne som gnåler veldig mye om tilskudd, nesten samme hvor gode resultater, kosthold og tilskudd man tar så er det aldri nok. Dette må du bare se bort fra.

Hvis du har hatt det slik som dette veldig lenge og er så trøtt at du sovner på do, du vet at det ikke er søvnapne, så ville jeg bare lagt meg på dagtid og sett om du kunne "ta igjen" litt søvn. Ta heller å jobb med søvnmønsteret ditt senere, hvis det skulle bli et stort problem at du snur døgnet.

Anonymkode: 43038...b02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...