AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Hei! Det begynner å bli tid for å velge tema til masteroppgaven. Det stresser meg litt å ikke vite hva jeg vil skrive om. Jeg tror jeg ville tilnærmet meg pensum, og andre veivalg, i de øvrige emnene i graden på en annen måte om jeg hadde en ide om tema til masteroppgaven. Dessuten har jeg inntrykk av at mange vet hva de vil skrive om før de starter på mastergraden. Vi skal jo ha masterseminar og lage prosjektskisse, og jeg skjønner at det vil bli endringer og justeringer, men man må jo på et tidspunkt velge tema, i det minste. Dette er innenfor et samfunnsvitenskapelig område. Tipper det løser seg for meg til slutt og at dette er vanligere enn jeg tror, men av ren nysgjerrighet: Hvordan valgte du tema til din masteroppgave, hvorfor valgte du det, og når i studieløpet bestemte du deg? Anonymkode: 49f44...5ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Jeg bestemte meg tidlig for at jeg ikke ville forske på mennesker i form av spørreundersøkelser, intervju eller observasjoner fordi jeg blir gal av å forholde meg til andre. Så det at jeg da satt igjen med å analysere eller kontrastere tekster og litteratur i faget snevret det litt inn. Så måtte jeg velge litt hva jeg synes er spennende og endte med en komparativ analyse av tre "giganter" innen mitt fagfelt. Ikke akkurat noe nrk lager overskrift om og ganske teoritungt, men lett å jobbe med, finne tekster til og ikke minst kunne jobbe i min egen rytme uten å måtte bruke tid på transkribering, innhente tillatelser, søknader osv. Så jeg valgte helt baklengs. Hvilke metoder trives jeg med? Ok, da må vi finne noe relevant som passer min metodikk. Anonymkode: 6ec15...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden Min mastergrad er riktignok innenfor realfag og ikke samfunnsvitenskap, men jeg valgte også oppgave og problemstilling ut fra hvilke metoder jeg hadde mest interesse for, og hvilke temaer som passet best å forske på innenfor disse metodene. Jeg hadde ganske varierte karakterer i løpet av studietiden: noen ganske dårlige, og noen veldig gode. Tematikken og forskningsmetodene lå innenfor de sterke sidene mine, og jeg trengte minst mulig av de fagområdene jeg var (og er) svakest i. Anonymkode: de5e7...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Jeg valgte tema utifra min interesse, og visste i grunn på forhånd hvilken metode jeg skulle anvende. I hvertfall at den skulle være kvalitativ, er altfor svak i det kvantitative. Problemstilling ble utformet ved hjelp av PiCo rammeverket. Jeg bestemte meg for en scoping review som metode (ganske ukjent for mange). Tenkte i utgangspunktet å anvende en systematic review, men det er så få studier som har vist resultater på feltet jeg har valgt meg. Derimot fant jeg mer aktuell litteratur, som har belyst det. En systematic oppsummerer bare kunnskapen ut ifra andres forskning, men scoping prøver å finne ut av det vi ikke har kunnskap om - ut ifra det vi har kunnskap om. Så jeg får belyst det jeg vil😊 Begynte nå i vår/høst, og skal ikke levere inn før til våren. Ønsker deg lykke til! 😊 Anonymkode: d7939...d2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden Noterte meg aktuelle temaer gjennom de to årene før vi skulle begynne på oppgaven (deltidsmaster). Snevret inn etter hvert. Valgte noe jeg både er interessert i og som var overkommelig å få til. Droppet temaet jeg var mest opptatt av, fordi det ville vært ekstremt krevende å få tilgang til informasjonen jeg ville behøvd. Anonymkode: cb89b...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå