Gå til innhold

Baby må få tillegg, men nekter plutselig flaske

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min baby på 9 uker går opp dårlig i vekt (30 gram forrige uke), og vi har derfor fått beskjed fra hs om å gi flakse med mme i tillegg til amming. Problemet er at hun plutselig ikke tar flaske lenger. Jeg har forsøkt med både pumpet morsmelk og mme, men det går ikke. Enten bare sitter hun med turen i munnen, eller så skriker hun. Hun har også MPA og vi prøver derfor med mme fra Althera. 
Er det noen som har tips for å få henne til å ta flasken? Har prøvd å gi både når ho ikke er så sulten og når hun er sulten.. Er jo litt avhengig av å få dette til å funke da ho ikke går opp i vekt som hun skal. 
For øvrig er ho en ganske fornøyd og grei baby, så det virker heldigvis ikke som hun er plaget av vektoppgangen enn så lenge. 

Anonymkode: 732df...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har prøvd mam og avent i hvertfall. Hun tok avent sin senest forrige uke, men nå fungerer det dårlig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.49):

Min baby på 9 uker går opp dårlig i vekt (30 gram forrige uke), og vi har derfor fått beskjed fra hs om å gi flakse med mme i tillegg til amming. Problemet er at hun plutselig ikke tar flaske lenger. Jeg har forsøkt med både pumpet morsmelk og mme, men det går ikke. Enten bare sitter hun med turen i munnen, eller så skriker hun. Hun har også MPA og vi prøver derfor med mme fra Althera. 
Er det noen som har tips for å få henne til å ta flasken? Har prøvd å gi både når ho ikke er så sulten og når hun er sulten.. Er jo litt avhengig av å få dette til å funke da ho ikke går opp i vekt som hun skal. 
For øvrig er ho en ganske fornøyd og grei baby, så det virker heldigvis ikke som hun er plaget av vektoppgangen enn så lenge. 

Ekspander  

Vi hadde samme problem. Prøvde alle flasker som er å få kjøpt. Total nekt frem til 11 måneder. 

Måtte bare leve med den lave vektoppgangen, hadde det vært kritisk hadde det blitt sonde.

Anonymkode: c5638...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpebryst ville jeg testet, da får du bonusen med at baby ikke blir sugeforvirret og du får stimulert produksjon. 

Anonymkode: 25691...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så merker barnet at du stresser med dette. Så bare pust med magen. Virker barnet fornøyd ellers så har jeg villa slappa av litt. Helsestasjonen stressa meg opp meg å få barnet til å legge på seg mere. Men hun ville ikke. Hun var ikke så glad i mat. Når hun begynte på barnehagen når hun var året så brukte vi klær str 68-74. Så hun var lita. Men hun var veldig fornøyd unge. Var ikke så glad i flaska. Jeg bruker sprøyter også for å få henne i mat. Og ble ny verden når jeg fikk beskjed om å gå over til grøt. Hun er i dag voksen og elsker all slags mat. Men jeg husker den første tiden med skrekk og gru. Og jeg skulla ønska at jeg hadde litt mere erfaring på baken og fulgte min magefølelse isteden for. Og ikke stressa så mye med det når ungen var blid og fornøyd. Og våken. Vi måtte på apoteket og få tak i sånn drikke som erstatter et helt måltid for å få henne til å legge på seg. Men hun vaks jo. Bare fulgte sin egen kurve. I dag så er hun ikke mindre enn andre damer. Heller ikke syltynn. 

Anonymkode: a2003...264

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd! Hjelpebryst hadde jeg ikke hørt om før, så det skal vi absolutt teste! 
Hun virker som sagt som en veldig blid og fornøyd unge, spesielt etter at jeg kuttet melk fra kosten. Prøver derfor å ikke stresse, men det er selvfølgelig vanskelig når vi har fått beskjed om å gi flaske og hun plutselig ikke vil ha.. Vi skal tilbake til ha i morgen, så får vi se hvordan det går. Takk igjen for gode råd så langt:)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter dupp fungerte litt for oss. Og bare prøve igjen og igjen, men ikke presse😊

Anonymkode: 2cb4c...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.49):

Ekspander  

Prøv en annen mme. De melkefrie smaker ikke like bra. Ungen her nekta både Althera og nutramigen, men drakk pepticate :) 

Anonymkode: 9031a...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 22.33):

Tusen takk for alle råd! Hjelpebryst hadde jeg ikke hørt om før, så det skal vi absolutt teste! 
Hun virker som sagt som en veldig blid og fornøyd unge, spesielt etter at jeg kuttet melk fra kosten. Prøver derfor å ikke stresse, men det er selvfølgelig vanskelig når vi har fått beskjed om å gi flaske og hun plutselig ikke vil ha.. Vi skal tilbake til ha i morgen, så får vi se hvordan det går. Takk igjen for gode råd så langt:)

ts

Ekspander  

Har du vurdert å pumpe deg etter amming i stedet for å gi MME? For da kan du gi din egen melk på hjelpebrystet når du ammer. Nå har jeg en prematur baby så det er sikkert ikke helt sammenlignbart, men jeg pumper meg etter hver amming siden hun er litt sugesvak og så får hun det på sonden sin. Å pumpe etter amming vil jo også øke produksjonen din, hvis du er motivert for det. Viktig å pumpe 1 gang på natt også isåfall (mellom 1 og 5) siden det hormonet som øker produksjonen er mest aktivt da, samt at man pumper i 15-20 minutter fordi det må bli helt tomt i brystet for at kroppen skal få signaler om at den må produsere mer melk.

Anonymkode: ef0db...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 21.01):

Prøv en annen mme. De melkefrie smaker ikke like bra. Ungen her nekta både Althera og nutramigen, men drakk pepticate :) 

Anonymkode: 9031a...ca7

Ekspander  

Tenkte også på dette med smak. Jeg måtte jo smake selv, og melkefri MME smaker ordentlig kjemisk. Vi syntes det hjalp å ha litt maltekstrakt i, da smakte det mer søtt enn maling.

Anonymkode: d2df2...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Medela sin flaske? Vår nektet flaske fra 4 til 7 mnd alder, men tok Medela sin fra da av 😊 Tok ikke de andre typene vi prøvde. I mellomtiden øvde vi også på å bruke tutekopp så han kunne ta det også, det funka etter litt øving.

Anonymkode: 73208...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...