Dojakitty Skrevet 22. desember 2024 #1 Del Skrevet 22. desember 2024 Er jo iskaldt men ikke frost i jorden enda her. Kan man plante noe nå eller dør det med engang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. desember 2024 #2 Del Skrevet 22. desember 2024 (endret) En julerose klarer seg i noen minusgrader. Det gjelder også Alpefiol. Ellers pynter man vel mest med litt lys og granbar nå? Nå minnet du meg også, for jeg har ikke pyntet med noe. Endret 22. desember 2024 av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 22. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 22. desember 2024 Perine skrev (2 minutter siden): En julerose klarer seg i noen minusgrader. Det gjelder også Alpefiol. Ellers pynter man vel mest med litt lys og granbar nå? Nå minnet du meg også, for jeg har ikke pyntet med noe. Ja kan kjøpe litt granbar osv og lys er det som regel der men tenkte det ville vært fint med noe blomster også ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #4 Del Skrevet 22. desember 2024 Lyng? Anonymkode: 9198b...332 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 22. desember 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lyng? Anonymkode: 9198b...332 Ja det er jo fint Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #6 Del Skrevet 22. desember 2024 Dojakitty skrev (53 minutter siden): Er jo iskaldt men ikke frost i jorden enda her. Kan man plante noe nå eller dør det med engang? Man planter ikke på gravene til jul. Man legger ned krans enten til allehelgenssøndag som ligger frem til våren eller legger den ned før jul. Til jul tenner man og lys på gravene. Å sette ned løker til påskeliljer, krokus ol. Må du gjøre tidlig på høsten. Anonymkode: d2bdc...abf 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dojakitty Skrevet 22. desember 2024 Forfatter #7 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man planter ikke på gravene til jul. Man legger ned krans enten til allehelgenssøndag som ligger frem til våren eller legger den ned før jul. Til jul tenner man og lys på gravene. Å sette ned løker til påskeliljer, krokus ol. Må du gjøre tidlig på høsten. Anonymkode: d2bdc...abf Om jeg vil plante lyng så kan jeg vel gjøre det selv om det er jul. Jeg mente ikke løker osv, jeg skjønner at det er vårplanter. Jeg mente planter som kan leve nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #8 Del Skrevet 22. desember 2024 Det er ikke skrevet i stein at man ikke kan plante på graven i julen. Man kan plante akkurat når man vil, så lenge jorden ikke er frossen. Hvis du googler; "planter som tåler kulde", så kommer det opp diverse forslag. Anonymkode: 9198b...332 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 22. desember 2024 #9 Del Skrevet 22. desember 2024 Granbar kan man legge ned. Erfaringsmessig så er alt vissent på vinteren. Har selv laget til gravlegg med innslag av lyng, kongler og annet grønt som skal legges på våre graver på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #10 Del Skrevet 22. desember 2024 På grava til min far nå så står en evig grønn plante så er det satt ned en langpanne, ellers granbar og en krans Anonymkode: 96412...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #11 Del Skrevet 22. desember 2024 Her er det masse snø så dem legger ned krans. Men er ikke jorda frosset enda så kan du sette ned lyng hvis du finner det. Eller julerose. Den kommer seg til neste år å. Bare legg litt grav over den når det kommer masse snø det. Har i hagen. Er ikke flink til å passe på den. Og den har blitt stor i de siste årene. Anonymkode: ba6fd...ae2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #12 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): På grava til min far nå så står en evig grønn plante så er det satt ned en langpanne, ellers granbar og en krans Anonymkode: 96412...660 Langpanne? Anonymkode: 1a412...4d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #13 Del Skrevet 22. desember 2024 Vi har lagt ned en krans av granbar, med kongler og en rød sløyfe, på mamma sin grav. Og et lys i midten av kransen Anonymkode: cea2f...e9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #14 Del Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke skrevet i stein at man ikke kan plante på graven i julen. Man kan plante akkurat når man vil, så lenge jorden ikke er frossen. Hvis du googler; "planter som tåler kulde", så kommer det opp diverse forslag. Anonymkode: 9198b...332 Men planter som tåler kulde, og planter som tåler å stå nyplantet inn i frost er ikke de samme plantene. En etablert plante tåler frost, fordi den har fått satt røtter, den har fått sakte tilpasset seg høst og så vinter. Om man «plonker» en plante ut nå, uten å verken la den etablere røtter eller herde seg så vil den ikke overleve. Juleroser plantet i desember «overlever» bare julen. Juleroser plantet i sommer en gang kan overleve hele vinteren. Selvsagt gjør ts som hen vil. Og dersom poenget er å sette ut noe som vil leve til over nyttår så vil det meste gjøre det. Men det overlever ikke uansett hvor mye ts ønsker at det skal skje. Anonymkode: c58fd...441 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2024 #15 Del Skrevet 26. desember 2024 Dojakitty skrev (På 22.12.2024 den 14.58): Om jeg vil plante lyng så kan jeg vel gjøre det selv om det er jul. Jeg mente ikke løker osv, jeg skjønner at det er vårplanter. Jeg mente planter som kan leve nå. Du kan gjøre nøyaktig det du selv ønsker, men å plante blomster ute i den mørkeste og kaldeste tiden på året er vanligvis ikke vellykket. Fordi blomster på graver og ute som ellers i naturen dør. Det er for kaldt, for mørkt, og noen steder for vått, nå. Derfor svarte jeg som jeg gjorde. Vi plantet lyng tidligere i høst og den står fint enda. Da kjøper ikke jeg noe krans, eller fjerner lyngen. Setter bare lyslyktene ned. Mange kjøper og avskårne blomster og setter i gravlund plast vase som stikkes i jorden. Men også disse fryser eller regner bort. Personlig så synes jeg ikke det er no særlig å ordne en grav og så vite at det om få dager bare er døde blomster der, men det er mine tanker andre kan tenke annerledes. Anonymkode: d2bdc...abf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar #16 Del Skrevet 12. januar Tulipaner og Liljer blir ofte plantes på gravene. Du bestemmer helt selv. Anonymkode: ab088...da7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cartman Skrevet onsdag kl 18:30 #17 Del Skrevet onsdag kl 18:30 Jeg plantet lyng i november. Det kan være lurt å se på de andre gravene, så får man litt inspirasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:48 #18 Del Skrevet fredag kl 22:48 Har plantet eføy og en liten grønn busk. Tenkte å ta dem opp og ha dem i potter hjemme når det blir vår og sette dem tilbake i november. Anonymkode: 566d6...986 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå