Gå til innhold

Utleie av leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei kvinne i slutten av 20-årene som for ca et halvt år siden kjøpte leilighet i min hjemby noen timer utenfor Oslo. Jeg har tidligere bodd i Oslo i løpet av studietiden, men flyttet tilbake til hjembyen på grunn av jobb. Etter å ha vært her i nesten to år lengter jeg veldig tilbake til storbyen. Jeg kjøpte leiligheten hovedsakelig fordi jeg tenkte jeg kom til å bli i hjembyen, uten å egentlig ha akseptert følelsen av at jeg ønsker å flytte tilbake til Oslo. I tillegg skulle jeg muligens bli beordret til militær tjeneste, og jeg tenkte jeg kunne leie ut leiligheten ila det året (slik jeg forstår hadde det da blitt skattefri utleie). Nå viser det seg at jeg ikke skal inn i militæret likevel av ulike grunner, og jeg står igjen med en leilighet og et høyt boliglån, og begynner å tenke tanken på at jeg aller helst vil flytte tilbake til Oslo. 

Har dere noen tips til hva man bør gjøre i en slik situasjon?

1) Lønner det seg å leie ut leiligheten her og finne et "rimelig" leieforhold i Oslo? Jeg ser for meg at jeg ikke skal bo i hjembyen senere heller, og mest sannsynlig vil jeg heller ikke bo i Oslo på sikt da min kjæreste bor i en annen by. Kan jeg satse på å leie ut leiligheten i 3-4 år fremover, og håpe på en nok verdistigning av leiligheten? Jeg vet da at man må betale 22% skatt av leieinntekter.

2)  Et annet alternativ er å bo i leiligheten i totalt 12 måneder (dvs mot slutten av året 2025), og så selge den igjen året etter for å selge skattefritt.

3) Selge nå, men da vil jeg mest sannsynlig gå i minus på dette "investeringsobjektet". 

4) Bli i boligen og hjembyen videre

Boliglånet mitt er på 16.000 kr og fellesutgifter 6500 kr - så det er med andre ord ekstremt dyrt. Ikke det smarteste jeg har gjort.. Jeg tror jeg kan få leid ut til ca 14-15 k. 

Jeg tar i mot all hjelp jeg kan få. Jeg klarer ikke helt å få oversikt over det reelle gevinstet/tapet av de ulike alternativene. Det viktigste for meg er at jeg trives der jeg bor, men jeg vil jo ikke ende opp med et enormt økonomisk tap. Hvis det er slik at jeg taper likevel, er det bedre å vite det nå slik at jeg vet hva jeg bør velge av alternativene ovenfor.

Takk for hjelpen på forhånd!!

Anonymkode: a3e5e...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke ser for deg å bo der noen gang, ville jeg solgt først som sist. Leieinntekter vil være skattepliktige og det skal mye til for at de lønner seg å eie en leilighet i en annen by som du leier ut, for så å selv leie i Oslo. Men dette må du jo sette opp et konkret regnestykke på. 

Ang. å  bo i 12 måneder eller ikke, så husk at du skatter bare av gevinsten ved boligsalg. Ikke hele salgssummen. Som alt annet blir det et regnestykke. Men med mindre boligen har hatt en solid prisoppgang som du ønsker å ha med deg skattefritt, ville jeg ikke tillagt dette momentet særlig betydning. Om prisoppgangen har vært beskjeden vil ikke skatten av dette utgjøre voldsomt mye. 

Forøvrig elsker jeg oslo og skjønner godt at du vil tilbake :)

Anonymkode: 8c0ea...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som om du kommer til å gå i minus ved å leie ut også, ville bare solgt nå med en gang. 

Anonymkode: ba8d8...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleie fører til endel merarbeid for deg, og høy slitasje på leiligheten. Jeg ville solgt den i 2026, men kommer litt an på hvor den ligger og om det i det hele tatt er noen prisstigning å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får leid ut til 15 000,- så skal du betale 7-8000 for at noen andre skal bo der??

Men du betaler ikke skatt av de totale leieinntektene, du får fradrag for utgiftene, og du går så dundrende i minus at du nok ikke kommer til å ha noe skatt på utleie...

Med så høye fellesutgifter så høres det ut som borettslag, ikke selveier? Da har du ikke lov til å leie ut første året.

Jeg ville blitt boende ett år. Du vil nok kunne selge skattefritt nå, for det er kun overskudd du skatter av. Og med boligmarkedet som er nå, så vil du neppe ha overskudd etter salg. Boligmarkedet er generelt tregt, og de fleste tenker seg om iallefall ti ganger før de vurderer en bolig som selges så snart igjen. En bolig som selges etter bare noen måneder indikerer sterkt at det er noe feil der.

Anonymkode: 80481...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del faktorer å vurdere skattemessig:

1. formuesskatt.
Beholde du leiligheten blir den å regne som sekundærbolig. Den verdivurderingen høyt, 90% eller noe? Statlig formuesbeskatning er ikke all verden, men du risikerer kommunal eiendomsskatt og den kan utgjøre en del. 

2. skatt ved salg. 

Du må ha bodd der ett av de to siste årene for at salget ikke beskattes. Taper du på leiligheten, så er det lurt å få med seg fradraget. Liten trøst i å få fradrag for 220 på hver tusenlapp du taper, men det hjelper jo. Det finnes unntak fra botidsregelen, millitærtjeneste mv. Men leiligheten må jo være din primærbolig (der du bor) i utgangspunktet. 

3. Utleie

All utleie er skattepliktig, bortsett fra et lite  leiebeløp for en kort periode. Noe er fradragsberettiget ved utleie også. Det er nok lurt å føre en liten oversikt over utgiftene. 

Anonymkode: a1ddd...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...