Gå til innhold

Noen som ble kvitt kronisk insomni?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kronisk insomni betyr vel at søvnmangel er uten forklaring. 
jeg har hverken traumer eller annet men har altså kronisk insomni.

D vitaminer (da påvist for lav), alimemazine en pille, evt en melatonin + alimemazine er det beste:) har hjulpet meg masse.

Anonymkode: ec084...cc9

Hvor lenge før leggetid bør jeg ta Alimemazine? Får skikkelig hang over av det dagen etter. Bør kanskje ikke ta det rett før jul.

Anonymkode: b8865...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, men hva er grunnen til at du har angst og uro? Det er det som er interessant. Pusteøvelser/meditasjon fjerner stress og roer ned nervesystem. Men som sagt er det sammensatt, og for noen er pusteøvelser et av flere grep som er viktig. Viser det seg at du har angst pga ubehandlet adhd/add, eller autisme, så må du få hjelp. At du har hatt det slik hele livet er jo en indikasjon på at noe kanskje bør utredes. 

Hva slags andre utfordringer har du evnt? Sosialt, hvordan gikk det på skolen, osv. 

Anonymkode: 130fe...98a

Sosial angst og angst for alt mulig annet rart. Mobbing gjennom barndom og skole. Dårlig arbeidsmiljø på enkelte arbeidsplasser. Klarer ikke å sette grenser. Sier aldri nei, når jeg egentlig ikke har kapasitet til å si ja.. Dårlig samvittighet og alt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial angst og angst for alt mulig annet rart. Mobbing gjennom barndom og skole. Dårlig arbeidsmiljø på enkelte arbeidsplasser. Klarer ikke å sette grenser. Sier aldri nei, når jeg egentlig ikke har kapasitet til å si ja.. Dårlig samvittighet og alt..

Okey, da er i hvert fall en vesentlig del av den underliggende forklaringen traumer. Viktig at du får hjelp med å bearbeide traumene. Noen trenger hjelp med medisiner en stund, har du snakket med legen din om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er pusteteknikker mer stressende enn avslappende. 

Anonymkode: 8a0ec...486

Det var det for meg i begynnelsen, begynte å hyperventilere. Men det ga seg etter en stund. Tror noen psykiatriske lidelser kan gi mer risiko for å reagere motsatt på pusteøvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde søvnproblemer i en periode pga. angst (ikke kronisk, men det var jammen ille nok så lenge det varte). Det som hjalp for meg, i tillegg til de vanlige søvnrådene, var kognitiv terapi, medisiner mot angst og i tillegg blodtrykksmedisiner fordi jeg fikk veldig høy puls om natten som var med på å hindre meg i å sovne. Lærte en del ting om søvn når jeg gikk i terapi som hjalp meg til å slappe mer av rundt dette med søvn. Jeg må legge meg litt tidlig, mellom 10 og 12 om kvelden. Hvis jeg prøver å sovne seinere når jeg er veldig trøtt er det større sjanse for at det blir noe krøll.

Anonymkode: 043e0...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lenge før leggetid bør jeg ta Alimemazine? Får skikkelig hang over av det dagen etter. Bør kanskje ikke ta det rett før jul.

Dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 9c4be...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette med underliggende årsak er litt interessant. Jeg tror jo selv at det i mitt tilfelle er snakk om angst, uro og bekymringer (krisemaksimering). Har gruet meg til masse i livet. Hvordan kan da pusteøvelser fjerne insomnien og problemene? Føler at nervesystemet er helt ødelagt.

Hvorfor skal ikke konkrete ting hjelpe? Hvis man er for redd for det banale, så går man glipp av det meste som faktisk funker.

Riktige pusteøvelser senker pulsen automatisk. Derfor er det viktig. Og pusteøvelser knyttet til meditasjon kan hjelpe deg å forvalte tanker og følelser på en annen måte.

Anonymkode: 30982...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det funker for de fleste. Som sagt så får gode pusteøvelser ned pulsen. Men det bør gjøres når man ennå er innenfor toleransevinduet sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke uvanlig at det tar litt tid og øvelse å få det til å virke. Det var stressende for meg og i starten, følte at jeg ikke fikk puste og pulsen bare økte. Men jeg fortsatte å øve, prøve ut forskjellige metoder og fant til slutt det som fungerte for meg. Nå bruker jeg pusteøvelser aktivt i stressende situasjoner, blir rolig i løpet av 2 minutter.

Anonymkode: 043e0...e46

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker for de fleste. Som sagt så får gode pusteøvelser ned pulsen. Men det bør gjøres når man ennå er innenfor toleransevinduet sitt.

Min psykolog og min psykomotoriske fysioterapeut sa det motsatte: at det var veldig mange det ikke fungerte for, så jeg fant da, som beskrevet, andre teknikker, siden jeg var en av disse. Det er veldig fint for de det fungerer for, men for de som det har motsatt effekt på, som ikke er uvanlig, finnes det altså andre ting.

Anonymkode: 00fda...24b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min psykolog og min psykomotoriske fysioterapeut sa det motsatte: at det var veldig mange det ikke fungerte for, så jeg fant da, som beskrevet, andre teknikker, siden jeg var en av disse. Det er veldig fint for de det fungerer for, men for de som det har motsatt effekt på, som ikke er uvanlig, finnes det altså andre ting.

Det er selvfølgelig bra. Åpenbart at psykiatere og psykologer sier ulike ting. Poenget er uansett at man må prøve, og ikke avvise ting som kan dunke fordi man synes det høres "for lett ut". Mye av hjelpen er jo faktisk praktiske ting, ikke selve pratingen, selv om den gjerne avdekker områder å jobbe med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt med tilbakevendende søvnløshet i sikkert 18 år. Det siste året har jeg derimot sovet godt, til tross for at det har vært høyt trykk på jobb. Det eneste jeg har gjort annerledes er at jeg har trent mye. Har alltid trent litt av og på, men dette året har jeg trent mer regelmessig. Løping og litt styrke. 4-5 ganger i uken. 

I løpet av disse snart to tiårene jeg har slitt med søvnen så har jeg brukt utallige avslapningsteknikker, pusteøvelser og tankeøvelser som har fungert med varierende effekt. Men det jeg har merket nå er at når kroppen er fysisk sliten etter å ha vært i aktivitet så er jeg mye mer mottakelig for disse, og de er lettere å implementere dersom tankekjøret begynner etter leggetid. Da ligger kroppen helt i ro fordi den er sliten. 

De siste månedene så har jeg faktisk sovet tungt i 7-8 timer per natt, og det er magi for meg. 

Anonymkode: 9ae97...a37

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er selvfølgelig bra. Åpenbart at psykiatere og psykologer sier ulike ting. Poenget er uansett at man må prøve, og ikke avvise ting som kan dunke fordi man synes det høres "for lett ut". Mye av hjelpen er jo faktisk praktiske ting, ikke selve pratingen, selv om den gjerne avdekker områder å jobbe med.

Det er jeg veldig enig i. Gikk til en annen psykolog tidligere, og vi snakket og snakket og snakket... altså, sikkert nyttig å nøste litt opp i ting og å se noen sammenhenger, men det er jo endring som må til, og da må det, som du skriver, praktiske ting på bordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes serien om Linnéa Myhre og hennes store og langvarige søvnproblemer var god.
Og hun fikk det faktisk til!
Men enkelt var det ikke...

Selv bruker jeg lydbøker som snakker meg i søvn når jeg skal sove, og hver gang jeg våkner i løpet av natta (opptil 10 ggr).
Har slitt med søvnen siden jeg var gravid for første gang, for over 30 år siden.

Anonymkode: 7a3f0...9f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det finnes mange teknikker og alle er ikke til hjelp for alle. Jeg har fortsatt insomia men dagstresset er borte etter at jeg fant rett teknikk for meg.

Anonymkode: 305aa...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har store traumer jeg sliter med. Hadde diagnosen insomni. Holdt på å bli gal, men så begynte jeg med søvnrestriksjon. Lang prosess, og må ofte ty til det enda, men det funker. Tar i tillegg magnesium. Les om søvnrestriksjon, og vær hard hvis du begynner med det. Bedre løsning enn langvarig bruk av sovemedisin. 

Anonymkode: 4fc40...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har store traumer jeg sliter med. Hadde diagnosen insomni. Holdt på å bli gal, men så begynte jeg med søvnrestriksjon. Lang prosess, og må ofte ty til det enda, men det funker. Tar i tillegg magnesium. Les om søvnrestriksjon, og vær hard hvis du begynner med det. Bedre løsning enn langvarig bruk av sovemedisin. 

Anonymkode: 4fc40...729

Kan jeg bare ta magnesium uten å snakke med legen først? Litt redd for at det kan blir for mye. Det er også litt av problemet mitt jeg er redd for å prøve ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare ta magnesium uten å snakke med legen først? Litt redd for at det kan blir for mye. Det er også litt av problemet mitt jeg er redd for å prøve ting..

Generelt sett ja, men hvis du er engstelig så går du til legen og tar blodprøver/snakker med han først. Det er veldig viktig med riktig type magnesium, ikke kjøp billig-magnesium på Rema. 

https://www.life.no/kosttilskudd/mineraler/magnesium/bio-life-magnesium-glysinat?utm_campaign=bb-shopping-pmax-no-high-performers&gad_source=1&gbraid=0AAAAADicGSM5cna1KzprHue_rofjEubVu&gclid=Cj0KCQiAsaS7BhDPARIsAAX5cSDLz-Vw-6xOD8KePxPuD3SApKIVP_fT1rFTptyou5IZg6XjTfAYN3UaAvOxEALw_wcB

En teknikk jeg også har lært meg er å telle rolig ned fra 5. Når jeg er ferdig, så sier jeg noe jeg gleder meg til. Jeg gjentar prosessen flere ganger, dette er en fin teknikk for omprogrammere hjernen. 

"5-4-3-2-1 - Jeg gleder meg til å gå tur etterpå"
"5-4-3-2-1 - Jeg gleder meg til filmen jeg skal se i morgen"
"5-4-3-2-1 - Jeg gleder meg til å ta dusj"

Du skjønner tegninga, og det holder meg små hverdagsgleder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 13.25):

På hvilken måte mener du det er farlig?

Anonymkode: 8a906...5ae

At mangel på søvn er farlig er et anerkjent fakta og ikke bare noen sin egen mening. 

Anonymkode: ecd72...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...