Gå til innhold

Etter å ha fylt 40, og ikke oppnådd det store i livet, er det verdt noe da?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Livet, altså.

It's a grind, baby.

Det er det du gjør det til selv. Men om du sammenligner deg med andre, så blir utgangspunktet helt feil.

Selv om du føler deg betydningsløs, kan det være at akkurat du betyr noe for noen andre.

Og det er aldri for sent å gjøre endringer, men ikke sett lista så høyt at du mislykkes. Det handler om de små ting, og gjøre endringer sakte over tid.

Om du ikke er fornøyd nå, så må du ta grep, og ikke sitte på gjerdet og vente på nissen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.21):

Ikke selvmord, eller noe sånt. Men når du sitter her,  uten skikkelig utdannelse , singel, vennelisten og sliten, er det jo bare et tomt liv. Før du vet ordet det, har du blitt 67 og pensjonist. Ingen mening med deg. Betyr liksom ikke noe

Anonymkode: b848f...760

Det finnes da mange små og store ting du kan glede deg over i livet? Ikke sammenlign deg med andre, livet er ikke en konkurranse over å være vellykket.

Om du lever i fred og ro, uten for mange bekymringer, så er vel det er ganske godt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat sånn det blir, når man er midtveis i livet. De yngre trenger mer plass, og slik skal det strengt tatt være

Anonymkode: c132c...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 19.07):

Meg du siterer. Jeg har asperger. Tingene jeg har ønsket er blant annet å få venner og kjæreste.  Det er ikke lett å godta at man ikke klarer å få venner eller kjæreste. Og jeg har prøvd enormt hardt. Men alt jeg gjør blir feil fordi jeg ikke skjønner det "alle andre skjønner": 

Anonymkode: 3e180...7e0

Hva er det du har gjort når du har prøvd hardt, da? Går det bare på å kjøre på hardt og håpe på at tilnærmingen din fungerer på akkurat denne personen, eller har du gått inn for å finne ut nøyaktig hva det er du sliter med, og jobbet med å fikse dette? Ting som f.eks. å forstå sosiale koder, lese ansiktsuttrykk, være god på småprat, m.m. er jo sånt som man kan lære seg. Det samme gjelder det å gjøre seg til en hyggelig og interessant person, en god lytter, en morsom venn å finne på ting med. Alt kan læres, om man virkelig vil. 

Stor forskjell på det å jobbe hardt, og å jobbe riktig. Om man ikke tar for seg de utfordringene man faktisk har, og finner riktige løsninger og tilnærminger til disse, kan man jobbe til man stuper uten noe som helst resultat.

Hilsen en annen asperger som lenge hadde ingenting, men som etter hvert oppdaget at en "Hvordan kan jeg..?"-tilnærming til alle problemer, åpner dører jeg ikke engang visste at eksisterte, både når det gjelder forhold, jobb, bolig, utdannelse, opplevelser, hobbyer, osv.

Anonymkode: 72ac5...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært gjennom en liknende periode men det var i 30-årene. Min erfaring er at det hjalp å få fokuset bort fra meg selv. 

Begynn med å sette deg noen små mål. 
- Sparing, sett opp budsjett, se hva du kan få til og sett i fond eller noen aksjer, les og lær om aksjer og risiko (men hold deg til solide selskaper eller fond).

- Fotografering eller annen hobby som ikke krever så mye i starten. 

- Mosjon eller trening hver dag eller antall km i uken el liknende 

- Re opp sengen hver dag

- Lær deg å lage en ny rett i uken

- Les bøker 

- Lær et språk - app eller kurs 

Det gir mestring og følelsen av å utrette noe eller lære noe, det er godt for sjelen og mental hygiene. Og gir deg egen glede og ofte mer selvsikkerhet og positiv utstråling.

Andre ting som kan gi noe:

- Vær omplasserings hjem for dyr

- Frivillig i besøkstjenesten til Røde kors

- Delta i foreninger eller kor 

Du har tross alt klart deg selv og ingen har noe med hva du bruker livet ditt på. De fleste er ikke så dømmende men har nok med sitt og sine egne problemer. 

Anonymkode: 8f5a1...a25

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De fleste er ikke så dømmende men har nok med sitt og sine egne problemer. 

Anonymkode: 8f5a1...a25

Jo, noen er sånn, at om de oppdager at noen tenker litt annerledes enn dem, lager de ekstra stort nummer ut av det, og gjør seg nesten bedre enn andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke selvmord, eller noe sånt. Men når du sitter her,  uten skikkelig utdannelse , singel, vennelisten og sliten, er det jo bare et tomt liv. Før du vet ordet det, har du blitt 67 og pensjonist. Ingen mening med deg. Betyr liksom ikke noe

Er nesten 40, har få venner og ingen utsikter til  få kjæreste. Men, koser meg ofte med noe så enkelt som kino og spise ute. Føler at tilværelsen er god

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye utdannelse, men  det ble en god karriere og jeg har hatt høy stilling og karriere. Jeg har mann og barn. 

Men etter 40- 45 så er det faktisk andre goder jeg setter høyere. Tid. Natur, venner...og ikke de jeg før 40. Trening, musikk. Relasjonen til barna mine,.mannen, men den fant jeg først ordentlig da.

Jeg tenker at det er ikke hva du hat gjort, hva du gjør, status som betyr noe etter 50. Det er hvem du er og velger å være. Du må gjøre ting du liker. Kunst, bøker,.finne venner, reise, gå tur, natur, årstider, sand og sol om sommeren. Det betyr mye..

Anonymkode: 6b2ed...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.36):

Jeg er eldre enn deg. Og i gang med utdannelse nå, etter å ha valgt. noen omveier i livet. Riktig nok bevisst valgte omveier der jeg heller ville forfølge en annen lidenskap i livet. Men uansett, poenget er at det er aldri for sent å gjøre nye veivalg. Du har potensielt nesten 30 år igjen i arbeidslivet hvis du er 40 nå. Dvs du er ikke halvveis enda en gang. Så smak litt på det før du bestemmer deg for å ikke gjøre endringer. 

Ang singel eller ikke. Starten av 20 årene, og midten av 40 årene tror jeg er den enkleste alderen å finne nye partnere. Tidlig i 20 så har de fleste ikke etablert seg enda, og utvalget er stort. Senere i livet er ikke tilgang på partnere fullt så stort, men sånn rundt midten av 40 er det mange som er ferdige med lange forhold, og så smått begynner å bli klar for å se etter noe nytt. 

Men, viktigst av alt; Finn ut hva slags liv som gir mening for deg. Hva du vil. Så tar du sakte men sikkert grep og bygger det livet, bit for bit. Det kan de fleste av oss gjøre. Men ingen kommer til å gjøre det for deg.

Anonymkode: 98ded...229

Godt skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det jo bare et tomt liv. 

Ingen mening med deg. Betyr liksom ikke noe

Hva mangler du for å ha mening i livet?

Ikke hva andre har, men hva du mener du mangler.

Anonymkode: 8c322...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer, fanden vil ha fler... Uansett hvor mye man har, så vil man alltid strebe etter å ha mer. Feilen de fleste av oss gjør er at vi sammenligner oss kun med de som har mer, og det eneste man oppnår er å fremstå som misunnelig og bitter.

Dra heller til steder der du kan møte de som har lite, for å sette ting i perspektiv. Jeg gav en julegave på julaften til en som har veldig lite, og hun ble SÅ glad. Det var den eneste gaven hun fikk, sa hun.

Jeg har en jobb som fører meg til fattige strøk, og ser ofte uteliggere ligger strødd i gatene. De har ikke tak over hodet engang, de sover i pappesker. De har ingen ting.

Anonymkode: c7317...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 12.22):

Er bare det, at samfunnet er skrudd sammen slikt, at det er så fokus på det som er  lovende , vakkert og ungt

Ja, hvis du vil bli popstjerne eller bikinimodell. Men tro det eller ei, det finnes andre ting å gjøre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 8.29):

Du har fått 40-års «knekken». 40-årene er en mellomting, ikke er man ung og ikke er man gammel. I dette tiåret forfaller kroppen mye😬, overgangsalder starter for kvinner og testosteron minker kraftig hos menn. Husk at det er aldri for sent å snu, sette seg selv i fokus og finne nye veier🌸 Mange studerer når de er voksne, skifter yrke osv. Og ikke minst - du er verdt noe💜💜

Anonymkode: e4458...441

Energien blir liksom dratt ut av deg . Ugudelig trist 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Energien blir liksom dratt ut av deg . Ugudelig trist 

Det som er trist er dårlig livsstil og elendig kosthold! Det er DET som gjør at folk føler seg gamle, ikke at man er 40-60 år!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...