Gå til innhold

Ensom, alene, overveldet, hjelp til å holde ut neste to ukene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.39):

Hva slags planer har du i dag da, ts? Kan du tenne lys siden det er fjerde søndag i advent? Brenne litt røkelse for å kjenne lukt av jul? Høre på julemusikk? En dag av gangen ♥️

Anonymkode: 92d8a...78f

Inspirert av deg kjøpte jeg meg noe julerøkelse for første gang i livet da jeg måtte innom apoteket i dag. Lukter deilig, spennende. Tusen takk for tipsene, og omtanken. En dag av gangen! ❤️ 

@Irak takk for latteren, jeg skal forsøke å oppsøke litt mer humor og ikke så mye mørkt. 

@Sveits35 Tusen takk for gode ord og omtanke, setter pris på å høre at jeg ikke fortjener å ha det sånn! Jeg skal forsøke å ha noe sosial kontakt daglig, enten ringing eller en melding, er også en del sosialt i å skrive her inne, men akkurat denne perioden var det ikke nok. Kjenner det var enormt viktig med det besøket i dag. ❤️ 

@JackRT Ønsker deg en god jul også, julen blir til og med allerede annerledes enn det jeg så for meg i går da jeg postet dette innlegget. Så takknemlig for at jeg strakte ut en hånd. 

TS

Anonymkode: 89bcf...9f3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.49):

Jeg kjenner ikke på slik ensomhet ved å være alene, da jeg liker mitt eget selskap. Men jeg har jo også mye glede av katten min. Hadde du ikke hatt glede av å ha en katt eller hund? Selv om jeg skjønner at man trenger mennesker i tillegg, så hadde det jo i hvert fall vært en start, så ikke ensomheten blir total. 

Anonymkode: f6f70...ad4

Jeg liker heldigvis mitt eget selskap også, men det har blitt så mye stress siste tiden at det er en sånn kvelende følelse av å isoleres helt. For mye negativt og for lite positivt over lang tid. Jeg ønsker meg et dyr en gang, når jeg er friskere, de er virkelig menneskets beste venn. 🥰

@Hoppetaujenta Tusen takk for gode ord og at du har troa på meg. Jeg har stoppet opp og jordet meg mye disse dagene, og skal gjøre det til hverdagen er tilbake. Det skal gå. ❤️ 

@Omine Kjenner igjen den følelsen av å se frem til den er over. Håper tiden går fort for deg. Bare å dele hvis det kan hjelpe. ❤️ 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du et englespill, TS? Det er veldig koselig. 
Awnder deg gode tanker, iallfall🥰

Anonymkode: 30c33...471

Jeg hadde faktisk et liggende, så nå er det oppe, veldig koselig. Tusen takk, og gode tanker og jul til deg! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvi-Tvi...og god kveld til deg.           :rodmer:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.03):

Jeg har det veldig tungt. I år blir jeg alene med jul. Jeg vet det er mange som er det, også her inne, og gjennom årene har jeg lest en del som også finner mye glede i sin alenejul. Jeg gjør dessverre ikke det og skriver her fordi jeg rett og slett kjenner meg så ensom og alene. Dette er et forsøk på å strekke ut en hånd og kanskje få tips til hvordan komme gjennom det uten katastrofe, håndtere ensomheten, eller bare å bli hørt i dette. Eller også praktisk eller endring i tankesett for å gjøre det koselig/fint/OK gjennom de neste halvannen ukene. 

Dette er naturligvis ikke noe som er bare nå, det har bygd seg opp over mange år, og denne høsten har ting toppet seg. Pga helsa er jeg mer og mer isolert, og helsa er nok også verre pga jeg er så isolert og ensom. Til hverdags prøver jeg å oppsøke de tilbudene som finnes, men siste 2 måneder har alt blitt verre og jeg har ikke hatt kapasitet til å gå særlig ut, eller være rundt mennesker. (Og derfor er også de fine mulighetene for å feire på slike offentlige arrangement utilgjengelig for meg i år). Jeg kjenner på en desperasjon og ensomhet jeg aldri har følt. Helt ærlig tenker jeg det er ganske kleint å skrive dette og ikke minst er jeg redd for å bli latterliggjort, men alternativet er verre. 

På toppen skammer jeg meg over at jeg føler det sånn. "Det er bare vanlige dager", "du er voksen", "du lever ikke i krig". Patetisk. Samtidig så kjennest alt så fælt, og ensomheten er så vond og jeg tenker hele tiden at jeg kan ikke holde det ut. Hadde det ikke vært jul, hadde det nok vært fælt likevel, men da hadde jeg hatt ukentlig time hos min psykolog, og legetimer/fysio innimellom. 

Fysisk er jeg ikke på et godt sted med smerter og kapasitet. Men jeg håper likevel å få til noe så jeg kommer meg gjennom disse dagene. Må prøve å gjøre noen små prioriteringer, hyggelige omgivelser er kanskje en viktig prioritet for meg, heldigvis har jeg nettopp hatt noen som har vasket, bare velge med omhu hvordan få mest ut av kreftene jeg har. Jeg vet ikke hva jeg skal skrive. Kjenner en så intens følelse av isolasjon. Setter enormt pris på hvis noen vil dele noen ord meg meg. ❤️

Ingen egne barn eller annen familie? Ingen venner du kan besøke iallfall  i romjulen?  

Ellers viktig huske på at straks er det 1 januar.  Da er alt helt vanlig.

Anonymkode: bf7e7...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ensomhet er fryktelig vondt. Om du ikke har noen å møte, har du noe du liker? Kan du gjøre det? Serie, lydbok, matlaging, gå tur og lignende. 

Er kanskje en fattig trøst. Fordi du har det vondt og det skal man ta på alvor. Men kan noe du liker ihvertfall gi deg noen bedre stunder?

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke feil det med holdninger og aksept, men det tar ikke nødvendigvis bort smerten og den hule følelsen, eller behovet vi mennesker har for å bli sett og hørt- enda så kleint det føles å ha slike behov. Det er fint å lese at du fikk besøk, og at du satt på trappen med en kopp kakao♥️ Noen netter når jeg legger meg finner jeg en slags trøst i å tenke på at det er flere som meg, som ligger i sengene sine alene, og har det slik som meg (og deg). Det er rart med det men det lindrer litt. Så er det å gjøre som mange har foreslått- finne ting å le av på tv eller nett, det lindrer en stund. Kose seg med noe godt å gjøre det hyggelig for seg selv. At noen tenker at ensomhet bare handler om at man ikke har evnet å holde på venner eller innstillingen til livet får være så- det gjør det litt lettere for de kanskje- å tenke at det er slik det er. Kanskje er det det også noen ganger. Uansett, hvor enn du befinner deg, under den samme månen og nordstjerna er vi flere som deg, så kan vi sove alene sammen denne natta til julaften og dagene fremover- til samfunnet åpner igjen♥️

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Inspirert av deg kjøpte jeg meg noe julerøkelse for første gang i livet da jeg måtte innom apoteket i dag. Lukter deilig, spennende. Tusen takk for tipsene, og omtanken. En dag av gangen! ❤️ 

@Irak takk for latteren, jeg skal forsøke å oppsøke litt mer humor og ikke så mye mørkt. 

@Sveits35 Tusen takk for gode ord og omtanke, setter pris på å høre at jeg ikke fortjener å ha det sånn! Jeg skal forsøke å ha noe sosial kontakt daglig, enten ringing eller en melding, er også en del sosialt i å skrive her inne, men akkurat denne perioden var det ikke nok. Kjenner det var enormt viktig med det besøket i dag. ❤️ 

@JackRT Ønsker deg en god jul også, julen blir til og med allerede annerledes enn det jeg så for meg i går da jeg postet dette innlegget. Så takknemlig for at jeg strakte ut en hånd. 

TS

Anonymkode: 8ff8d...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har god økonomi, kan du bestille en reise til neste jul?❤️ så kan du planlegge den nå i jula? 

Anonymkode: d7152...180

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke disse fysiske begrensningene selv, men føler virkelig ar det for mange av oss kan være mye å hente i en kunstnerisk tilnærmelse til livet og mindfulness. Finne sine ting å sette pris på, uanhengig av hvordan verden ellers "fungerer" (folk og verden fungerer ikke perfekt, så det rr ikke noe man nødvendigivis blir lykkelig av å være en del av).

Tror du må jobbe for å finne hva som gir DEG mening og glede, rett og slett. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, så fint å lese at det har lysnet litt.

Noen tips som kanskje ikke passer deg i det hele tatt:

Gjøre noe som du kan ha et lite mål med, som du kan holde på med litt hver dag. For eksempel et puslespill, begynn med 500 brikker om du er uvant. Det kan ligge der hele jula, og så pusler du litt hver dag. Kryssord, fargeleggingsbok, sudoku kan være litt av det samme. Sett på en podcast, radio eller lydbok imens.

Strikke, brodere, hekle om du orker det. Start med noe lite og enkelt, f eks strikke kluter e l. Litt hver dag. Kanskje du kan lage noe til den hyggelige slektningen som var innom? Tegne, male eller noe annet om det passer bedre.

Les en bok litt dag for dag. Et kapittel om gangen. Kanskje dikt? Eller oppfrisk/lær et annet språk på Duolingo.

Gjør noe fysisk der du kan se framskritt. Jeg ser du er syk, så bare hvis det er mulog.

Anonymkode: 1e876...0ca

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk opp «Stjernekast» på Facebook. Hun skriver så mye fint om slike vonde følelser.

En god klem til deg ❤️💫

Anonymkode: 8cdaa...35c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette under skrev jeg på på lillejulaften, men fikk ikke sendt. ❤️ 

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 12.59):

Jeg er også kronisk syk og har sittet alene gjennom julen i mange år. Jeg har visstnok familie, men orker verken å få besøk eller å dra bort noe sted. En konkret ting jeg pleier å gjøre, er å se på gamle episoder av Kvelden før kvelden i NRK-appen. Føler det er koselig selskap i all den skravlingen og musikken og matlagingen. 

Anonymkode: 70138...fb6

Har hatt kvelden før kvelden litt i bakgrunnen i kveld, er fint. Og jeg tar med meg tipset inn i de neste dagene. Jeg kom på at det også er sjakksending i romjulen, det er også en sånn type sending som gir et slags fellesskap selv om en ikke er med. Ønsker deg en så god jul som du kan ha. 

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 17.35):

Jeg føler så med deg! Du har det vondt! Jeg fikk frysninger av å lese innlegget ditt. Og så er det så lite jeg kan gjøre for å hjelpe deg…

Anonymkode: 8dbe6...2ca

Tusen takk for omtanken. ❤️ Lite du kan gjøre, og likevel betyr omtanken og forståelsen mye. Jammen finnes det mange fine folk her på KG. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, gårsdagen ble verre enn jeg tenkte kvelden i forveien. Som at alt hopet seg opp og fikk utløp. Tok dobbelt med medisiner, det hjalp meg gjennom, jeg overlevde og nå er forhåpentligvis det verste over. Tusen takk for all omtanke, dere må vite at det har betydd mye, og virkelig gjort en forskjell disse dagene siden jeg opprettet tråden. Og fortsetter å gjøre en forskjell. Det å tenke at jeg har noen å skrive til, og folk som brukte tid på å dele lure tanker, som jeg ønsker å svare betyr noe. 

Håper alle dere kom dere greit gjennom også, og at det blir litt roligere dager nå. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.51):

Først så prøv så godt kan å kvitte deg med alle de negative tankene om deg selv, så klart kan man ha det fryktelig vondt selv om man ikke lever i krig eller sulter. Ensomhet er forferdelig å kjenne på. Jeg hadde noen år etter at jeg kuttet ut ett negativt miljø rundt meg og mine venninner (helt fantastiske) fra barndommen i stor grad var etablert eller hadde andre omgangskretser, og jeg ikke turte å ta så veldig kontakt da jeg følte meg dårlig, hadde dårlig selvbildet og ikke følte jeg kunne komme masende tilbake etter mange år, selv om vi hadde noe kontakt. Familien min er god men er veldig religiøst konservative og jeg har alltid vært den rare. Så i den situasjonen hadde jeg forsatt mye større nettverk enn deg, kan likevell huske hvor vondt det var til tider. Hadde traumer og slet psykisk, følte meg så villrede og alene at dager som bursdagen min ble brukt i senga med gråteanfall. Til tross for at jeg hadde mange flere og ett mye mer stabilt nettverk rundt meg. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er for deg, men du er også sterk som lager en tråd og iallfall kommuniserer med noen om dette. Har du noen du kunne sagt dette til? Erfarte etterhvert når jeg var mer åpen om problemene mine at støtte kom fra de mest uventede steder og fra venner hvor jeg ble utrolig overrasket over hvor generøse de var etter alle de årene. Noen kom hjem til meg og bare holdt meg med selskap i en time eller to, noe som hjalp utrolig. Hvis jeg i dag har mennesker rundt meg, uansett om jeg ikke kjenner dem så godt som har det som deg håper jeg at de tørr å ta kontakt. Om de bare orker 10 minutter på telefon med det hjelper så ville jeg med glede tatt den telefonen. Eller om de hadde orket ett lite besøk med litt oppmerksomhet og det kunne gjort det litt lettere.

Anonymkode: 4349a...67a

Tusen takk for lure tanker og valideringen. Jeg har forsøkt å ikke tenke for mange vonde tanker om meg selv og at jeg har det slik. Noen ganger får jeg det til andre ganger ikke. Det er som en rent fysisk opplevelse denne ensomheten. Jeg har dessverre hatt erfaring med at da jeg var åpen så var folk mer negative til det, så kanskje jeg ikke delte på riktig måte, vet ikke. Opplever i alle fall at måten jeg har blitt møtt her i denne tråden har vært unik. Jeg er så glad for å høre at du opplevde folk som åpne og generøse når du åpnet deg. Og jeg håper du er på et annet og bedre sted i dag. ❤️ Og det er fint å vite at det finnes folk som deg der ute i verden. 

Eneri skrev (På 22.12.2024 den 23.06):

Jeg syns det vitner om styrke at du har en konstruktiv tilnærming og ønsker tips til hvordan håndtere dagene framover! 

Har aldri vært i en situasjon som din; med store helseutfordringer som styrer livet i få stor grad. Men prøver meg på noen tips uansett;

Når du bestiller mat; tenk ønskekost om økonomien tillater det. Ikke vær kjip med deg selv, kos deg med det du liker best. 

Du skriver du jevnlig går til behandling, både psykolog og fysioterapeut. Har du fått øvelser du kan gjøre hjemme ? Altså tenker fysiske øvelser. Evt søke opp på YouTube for å få en rytme i dagene dine mens du venter på neste behandling.

Ang psykolog; har du fått verktøy/oppgaver du kan dukke mer ned i mens du venter på neste time? Har du nytte av typ meditasjon/avslapningsøvelser?

Lese bøker, evt høre lydbok.

Se koselige tv programmer. Selv elsker jeg "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Det er så nedpå og minner meg om hvor lite materielt man EGENTLIG trenger for å ha det bra. 

Ta hårkur, ansiktsmaske, bruke gode kremer og ta vare på deg selv.

Kan du ringe/facetime noen du kjenner/familie som bor langt unna? Avtale ø ta en kaffekopp sammen via FaceTime? 

Drømmer du om å reise til et bestemt land? Les om landet, sjekk ut matretter de har der, sjekk om du finner en dokumentar el fra landet, lær noen ord på aktuelt språk. 

Håper du klarer å lage deg ei god jul 💕🎄

Tusen takk for gode praktiske tips og gode ønsker. Jeg gjør daglige kroppsbaserte øvelser, så de har jeg forsøkt å holde ved like selv på de tyngste dagene. Og skal fortsette med det. Men godt tips å gjøre noen "oppgaver" i forbindelse med psykoterapien, jeg kan sikkert koke sammen noe der. Ha et mål for dagene frem til første time 6. januar. 

Jeg skal forsøke å gjøre noen av tingene du foreslår. Har vært lang nede noen dager nå, så jeg må prøve å komme litt i gang igjen, om det så er å gjøre litt hudpleie eller hva som helst. Håper du har en god romjul! 

TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 8.11):

Kjære deg! Jeg har absolutt sympati for hvordan du opplever at du har det. Det er trist at det finnes så mange ensomme.

Samtidig tenker jeg det beste for deg kanskje er å prøve å se situasjonen på en positiv måte. 
Her er hva jeg ville gjort hvis jeg var deg: 

Lag en dagsplan. Bestem deg for å stå opp i ok tid heller enn å gjemme deg under dyna. Finn ting å gjøre som kan gi glede, for en plan med hyggelige ting gir følelse av mening. For eksempel julaften:

Ordne en julestrømpe, som du får på morgenen. Spis en frokost litt deiligere enn vanlig. Se tre nøtter til askepott, og eventuelt Reisen til julestjernen mens du koser deg med julestrømpen. Gå ut en tur. Rusle tur hvis du klarer, men kom deg i alle fall ut for å få et kvarter med dagslys. Dra i kirka om du ønsker/klarer. Eller lag middag, som du spiser med sølvguttene som selskap. Og så bestemmer du et tidspunkt for en kopp kaffe og julekaker eller juledessert, mens du eventuelt åpner gaver hvis du har noen. Husk alltid at juleradioen kan gi stemning til tomt hus. 

Min erfaring er at å ha en plan med tidspunkter, gir deg en følelse av mening i tilværelsen. «Jeg sitter jo ikke her ensom, for jeg er jo travelt opptatt med ting.»

Klokka ni skal jeg spise frokost, klokka elleve skal jeg gjøre lett trening på mitt nivå, klokka halv tolv skal jeg dusje, klokka halv ett skal jeg spise lunsj, klokka ett skal jeg gå ut og se på dagslyset. Så skal jeg løse sudoku/kryssord eller lese bok en time, og drikke kakao. Og kanskje du har noen å ringe til? Et instrument å øve på? En ansiktsmaske å ta? Små gleder som koster lite. Etter middag skal jeg se en julefilm. Kanskje unne meg et glass med vin (flere blir fort en dårlig vane). Eventuelt kan du drikke julebrus eller bare ta vann i et fint stettglass, eller te i en julekopp. Det skal ikke så mye til for å føle litt «høytid». Men ja, jeg skjønner at det blir tungt ikke å ha mennesker rundt seg. Lykke til, og god jul! 

Anonymkode: 9a786...e3e

Tusen takk for tips og lykke til. Jeg tror du har helt rett i at det å holde seg opptatt gir en større opplevelse av mening i tilværelsen. Når jeg blir veldig dårlig fysisk får jeg ikke gjort så mye og da merker jeg med en gang at alt psykisk føles tusen ganger verre. De siste dagene har vært tunge, men jeg skal virkelig ta med denne her for helga, og uka som kommer. Rett og slett ha en agenda, om så det er å ringe til hjelpetelefon på x og y tidspunkt. For nå virker det uendelig lenge til rutinen starter opp igjen om litt over en uke. Ønsker deg en god romjul også! 

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 14.58):

Det du skriver kunne vært meg for to måneder siden. Når man er syk så blir det å være alene så mye verre, og man føler seg ekstra isolert fra alle andre, man kan jo ikke gjøre en dritt. Det jeg gjorde var å ringe folk, og når jeg ikke kunne ringe folk jeg kjenner (det er begrenset hvor mye de orker å snakke med en som er utmattet og trist, og jeg kjenner ikke så mange uansett), så ringte jeg kirkens SOS og gråt og klagde til dem istedenfor. Jeg er bedre nå, og har det bedre psykisk også, men er fortsatt alene, og er alene i jula, pluss ting har skjedd i livet mitt som jeg ikke vet om jeg noen gang kommer over. Men jeg bare innfinner meg med det og tenker ting kan endre seg, og at dette er et blaff i evigheten uansett. Pluss at jeg flykter inn på internett og finner forum SoMe, filmer, serier, youtubevideoer osv. som jeg kan distrahere meg med.
Hvis det er et emne du er interessert i så vil du finne noe om det på nettet. Du vil finne forum, videoer, artikler osv. I det siste har jeg falt ned i et kaninhull når det gjelder UFOer og kryptider, og man finner MYE om man bare leter godt. Tidligere var jeg veldig opptatt av nær-døden-opplevelser, trålet gjennom hele youtubekontoen til Tricia Barker f.ex. Hører en del på det enda, og hører også mye på Lorna Byrne, og Anthony William som har begynt å dele mer åndelig informasjon i sine podcaster nå.

Anonymkode: c288d...748

I perioder der jeg har vært like isolert som nå men mer aktiv så har det vært lettere å utholde. Det er kanskje noe med at det har vart lenger, og at distraksjonene uteblir når kapasiteten er så liten. 

Jeg er glad for å høre at du har det bedre nå, selv om du er alene i jula. Jeg kjenner på den samme, at det er ting jeg ikke vet om jeg noen gang kan komme over, eller lære meg å leve med på en god måte. Hvordan gikk det med deg i julehelga? 

Det høres ut som du er god på å distrahere deg og å vende fokus inn i et tema. Jeg er ikke så god på det, jeg kjenner på en intens rastløshet samtidig som jeg er tom for kapasitet, greier ikke å fokusere på noen temaer. Tusen takk for tips, og at du delte hva som har fungert for deg. ❤️ 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LiljaMarie skrev (På 23.12.2024 den 23.16):

Ensomhet er fryktelig vondt. Om du ikke har noen å møte, har du noe du liker? Kan du gjøre det? Serie, lydbok, matlaging, gå tur og lignende. 

Er kanskje en fattig trøst. Fordi du har det vondt og det skal man ta på alvor. Men kan noe du liker ihvertfall gi deg noen bedre stunder?

❤️ Takk. Akkurat nå kjenner jeg meg så langt nede at jeg føler at alt jeg gjør ikke hjelper, men jeg fortsetter å prøve. Det hjalp på mandag, lillejulaften. Så jeg fortsetter å prøve. Prøve å få glimt av glede. 

Regulert skrev (På 23.12.2024 den 23.42):

Det er ikke feil det med holdninger og aksept, men det tar ikke nødvendigvis bort smerten og den hule følelsen, eller behovet vi mennesker har for å bli sett og hørt- enda så kleint det føles å ha slike behov. Det er fint å lese at du fikk besøk, og at du satt på trappen med en kopp kakao♥️ Noen netter når jeg legger meg finner jeg en slags trøst i å tenke på at det er flere som meg, som ligger i sengene sine alene, og har det slik som meg (og deg). Det er rart med det men det lindrer litt. Så er det å gjøre som mange har foreslått- finne ting å le av på tv eller nett, det lindrer en stund. Kose seg med noe godt å gjøre det hyggelig for seg selv. At noen tenker at ensomhet bare handler om at man ikke har evnet å holde på venner eller innstillingen til livet får være så- det gjør det litt lettere for de kanskje- å tenke at det er slik det er. Kanskje er det det også noen ganger. Uansett, hvor enn du befinner deg, under den samme månen og nordstjerna er vi flere som deg, så kan vi sove alene sammen denne natta til julaften og dagene fremover- til samfunnet åpner igjen♥️

Det var en veldig fint tanke. Jeg prøvde den ut her en dag og ja, det hjelper. En tenker liksom ikke så slemt om andre i samme situasjon, og det gir en slags medfølelse både med andre, men også seg selv, å vite at dette er et menneskelig fellesskap i dette, det er en del av den menneskelige erfaringen. ❤️ Tusen takk for fine refleksjoner, betyr mye for meg! 

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 23.50):

Hvis du har god økonomi, kan du bestille en reise til neste jul?❤️ så kan du planlegge den nå i jula? 

Anonymkode: d7152...180

Det er en fin tanke, jeg har ikke god økonomi og dessverre ikke kapasitet til å reise noe sted. Men jeg har forsøkt å prøve å drømme litt, fantasere meg bort litt. ❤️ 

AnonymBruker skrev (På 24.12.2024 den 6.22):

Ts, så fint å lese at det har lysnet litt.

Noen tips som kanskje ikke passer deg i det hele tatt:

Gjøre noe som du kan ha et lite mål med, som du kan holde på med litt hver dag. For eksempel et puslespill, begynn med 500 brikker om du er uvant. Det kan ligge der hele jula, og så pusler du litt hver dag. Kryssord, fargeleggingsbok, sudoku kan være litt av det samme. Sett på en podcast, radio eller lydbok imens.

Strikke, brodere, hekle om du orker det. Start med noe lite og enkelt, f eks strikke kluter e l. Litt hver dag. Kanskje du kan lage noe til den hyggelige slektningen som var innom? Tegne, male eller noe annet om det passer bedre.

Les en bok litt dag for dag. Et kapittel om gangen. Kanskje dikt? Eller oppfrisk/lær et annet språk på Duolingo.

Gjør noe fysisk der du kan se framskritt. Jeg ser du er syk, så bare hvis det er mulog.

Anonymkode: 1e876...0ca

Tusen takk for så mange praktiske tips! Jeg skal forsøke å sette i gang med noe sånt de neste dagene. Det er rart med det jeg aner ikke hva jeg har gjort, er som at jeg havnet nedi et lite sort hull her noen dager og så gikk dagene. Men jeg må opp igjen, hjelpe meg selv litt i gang. Heldigvis er det færre dager igjen til rutinen starter opp igjen. Setter veldig pris på positive forslag! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6 unger og kunne gjort mye for å få et menneske til å hjelpe meg hjemme! Nå tenker jeg på øyne som ser at de ikke river ned huset og et fang min 3 mnd gamle baby kunne sittet hos slik at jeg fikk rydda og vaska.. 

Anonymkode: 66dca...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvordan er det med deg, ts? ❤️

Anonymkode: cb251...5fe

Takk som spør. I'm hanging in there, får jeg si. På et vis synes jeg det er merkelig hvordan et enormt tungsinn har kommet over meg. Ikke bare ensomheten, men også en slags håpløshet. Den er mindre vond enn den rå ensomheten, kanskje det er en slags beskyttelse. Jeg har forsøkt å gjøre litt hyggelige ting, får meg noen turer, men det er seigt. Men i dag er det bare 1 uke igjen til litt normalitet. 

Hvordan går det med deg? ❤️ 

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...