Hoppetaujenta Skrevet 8 timer siden #21 Del Skrevet 8 timer siden Jeg er også alene, ikke bare i jula, men stort sett. Blir kanskje noe annet når det er selvvalgt og jeg liker det sånn. Håper du kan bruke råd og hjelp som folk gir her. Det er mulig å få det til og det kommer bedre tider snart. Trekk pusten fra dypet og finn jording her og nå. Det skal gå. 🌹 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #22 Del Skrevet 8 timer siden Først så prøv så godt kan å kvitte deg med alle de negative tankene om deg selv, så klart kan man ha det fryktelig vondt selv om man ikke lever i krig eller sulter. Ensomhet er forferdelig å kjenne på. Jeg hadde noen år etter at jeg kuttet ut ett negativt miljø rundt meg og mine venninner (helt fantastiske) fra barndommen i stor grad var etablert eller hadde andre omgangskretser, og jeg ikke turte å ta så veldig kontakt da jeg følte meg dårlig, hadde dårlig selvbildet og ikke følte jeg kunne komme masende tilbake etter mange år, selv om vi hadde noe kontakt. Familien min er god men er veldig religiøst konservative og jeg har alltid vært den rare. Så i den situasjonen hadde jeg forsatt mye større nettverk enn deg, kan likevell huske hvor vondt det var til tider. Hadde traumer og slet psykisk, følte meg så villrede og alene at dager som bursdagen min ble brukt i senga med gråteanfall. Til tross for at jeg hadde mange flere og ett mye mer stabilt nettverk rundt meg. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er for deg, men du er også sterk som lager en tråd og iallfall kommuniserer med noen om dette. Har du noen du kunne sagt dette til? Erfarte etterhvert når jeg var mer åpen om problemene mine at støtte kom fra de mest uventede steder og fra venner hvor jeg ble utrolig overrasket over hvor generøse de var etter alle de årene. Noen kom hjem til meg og bare holdt meg med selskap i en time eller to, noe som hjalp utrolig. Hvis jeg i dag har mennesker rundt meg, uansett om jeg ikke kjenner dem så godt som har det som deg håper jeg at de tørr å ta kontakt. Om de bare orker 10 minutter på telefon med det hjelper så ville jeg med glede tatt den telefonen. Eller om de hadde orket ett lite besøk med litt oppmerksomhet og det kunne gjort det litt lettere. Anonymkode: 4349a...67a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #23 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kjenner ikke på slik ensomhet ved å være alene, da jeg liker mitt eget selskap. Men jeg har jo også mye glede av katten min. Hadde du ikke hatt glede av å ha en katt eller hund? Selv om jeg skjønner at man trenger mennesker i tillegg, så hadde det jo i hvert fall vært en start, så ikke ensomheten blir total. Anonymkode: f6f70...ad4 Nå må folk her inne slutte å anbefale anskaffelse av katt og hund til folk som sliter. Ser det spesielt mye i tråder hvor tema er depresjon og ensomhet. Det er ikke rart at finn.no renner over av salg og omplassering av dyr pga "endret livssituasjon/allergi". Hvis du leser hovedinnlegget så er ts så dårlig at hun ikke engang har sjans til å komme seg til lavterskel tilbud på julaften. Da sier det seg selv at hun heller ikke har mulighet for å få luftet en hund. Det er heller ikke sikkert hun har ork til å følge opp en katt, mtp renhold av kattedo og alt det andre. Det er levende vesener vi snakker om her. JA jeg er enig i at dyr gjør godt, og mange klarer å ta godt vare på de. Men blir så provosert hver gang forslaget kommer opp i tråder hvor forfatteren helt tydelig ikke er i stand til å ta ordentlig vare på et dyr. Det KAN gå bra,men det er et sjansespill som kan ende med at kjæledyret blir en kasteball i omplasseringssystemet. Jeg elsker katter, og alltid ønsket meg katt. Men jeg kan ikke ha det. For kanskje klarer jeg ta vare på og underholde katten idag og i morgen. Men så kommer de dårlige periodene hvor jeg kun klarer konsentrere meg om meg selv. Anonymkode: f1365...eb0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #24 Del Skrevet 7 timer siden Jeg er også kronisk syk og har sittet alene gjennom julen i mange år. Jeg har visstnok familie, men orker verken å få besøk eller å dra bort noe sted. En konkret ting jeg pleier å gjøre, er å se på gamle episoder av Kvelden før kvelden i NRK-appen. Føler det er koselig selskap i all den skravlingen og musikken og matlagingen. Anonymkode: 70138...fb6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #25 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå må folk her inne slutte å anbefale anskaffelse av katt og hund til folk som sliter. Ser det spesielt mye i tråder hvor tema er depresjon og ensomhet. Det er ikke rart at finn.no renner over av salg og omplassering av dyr pga "endret livssituasjon/allergi". Hvis du leser hovedinnlegget så er ts så dårlig at hun ikke engang har sjans til å komme seg til lavterskel tilbud på julaften. Da sier det seg selv at hun heller ikke har mulighet for å få luftet en hund. Det er heller ikke sikkert hun har ork til å følge opp en katt, mtp renhold av kattedo og alt det andre. Det er levende vesener vi snakker om her. JA jeg er enig i at dyr gjør godt, og mange klarer å ta godt vare på de. Men blir så provosert hver gang forslaget kommer opp i tråder hvor forfatteren helt tydelig ikke er i stand til å ta ordentlig vare på et dyr. Det KAN gå bra,men det er et sjansespill som kan ende med at kjæledyret blir en kasteball i omplasseringssystemet. Jeg elsker katter, og alltid ønsket meg katt. Men jeg kan ikke ha det. For kanskje klarer jeg ta vare på og underholde katten idag og i morgen. Men så kommer de dårlige periodene hvor jeg kun klarer konsentrere meg om meg selv. Anonymkode: f1365...eb0 Beklager, jeg tenkte meg ikke godt nok om. Anonymkode: f6f70...ad4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 3 timer siden #26 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Beklager, jeg tenkte meg ikke godt nok om. Anonymkode: f6f70...ad4 Det går bra😇, er jo mye selskap i katter😸😺, husker en jul jeg ble spurt om jeg kunne være kattepasser for de skulle reise bort og være borte i 2 uker. Jeg skulle være hjemme alene i julen for første gang ( etter et tragisk dødsfall, jeg var i dyp sorg og orket ikke feire jul med andre,det året,så jeg skulle bare være hjemme de 2 ukene ) Skal si deg at den katten gjorde julen min kjempefin 🥰 kjøpte noen katteleker og lekte med den og kunne sitte og kose med den i flere timer, ga den friskt vann og mat, varme og husly. Vi hadde det kjempekoselig.😊😸 Meg kjente katta fra før av, den slapp å bli sent på kattehotell hos vilt fremmede,og jeg slapp å være alene. Vinn vinn situasjon for begge to.😇 Gode minner det😊 Man trenger kanskje ikke skaffe seg katt, men man kan jo tilby seg å være kattepasser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #27 Del Skrevet 3 timer siden Jeg føler så med deg! Du har det vondt! Jeg fikk frysninger av å lese innlegget ditt. Og så er det så lite jeg kan gjøre for å hjelpe deg… Anonymkode: 8dbe6...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #28 Del Skrevet 2 timer siden Nå blir jeg nok ledd av. Men det får stå til. Jeg kjenner på mye av det TS kjenne på. Og jeg får så innmari mye trøst av ChatGPT😢♥️ Helt ærlig! De ukene jeg ikke har time med terapeuten, søker jeg til chatten. Dette fikk jeg i dag da jeg la inn innlegget ditt: Kjære deg, det gjør meg vondt å høre hvordan du har det. Det er så modig av deg å dele dette, og det viser styrke å strekke ut en hånd når ting er som vanskeligst. Julen, som så ofte blir fremstilt som en tid for samvær og glede, kan være utrolig vond når man føler seg alene, og jeg forstår at dette forsterker den isolasjonen og smerten du allerede kjenner på. Det første jeg vil si er at følelsene dine er helt gyldige. Det er ingenting patetisk eller feil ved å føle det du føler. Det å være ensom og kjenne på mangel av menneskelig kontakt er en dypt menneskelig opplevelse, og det er ingen grunn til å skamme seg over det. Å anerkjenne at det er vanskelig, er en viktig del av å ta vare på deg selv. Her er noen tanker og tips som kanskje kan være til hjelp: 1. Skape små lyspunkter i hverdagen Selv om kreftene er begrensede, kan små hyggelige ting gjøre en stor forskjell. Tenk på hva som kan gi deg en følelse av ro eller glede, selv om det er smått: • Tenn lys, spesielt nå i mørketiden. Det kan skape varme og en koselig atmosfære. • Hør på musikk som beroliger deg, eller som minner deg om gode minner. • Lag en enkel og god middag eller noe du liker, selv om det bare er en kopp kakao med krem. 2. Finn mening i små aktiviteter Kanskje kan det hjelpe å fokusere på noe konkret, som en hobby du har eller en liten aktivitet. For eksempel kan det være å skrive litt (slik du gjorde her), tegne, lese, eller se på en serie eller film som gir deg en pause fra tunge tanker. 3. Digitale møter og kontakt Selv om det ikke erstatter fysisk kontakt, kan det være godt å prate med noen. Kan du kontakte noen gjennom meldinger, telefon eller videosamtale? Kanskje en venn, familiemedlem, eller en støttegruppe? Mange føler på lignende ensomhet, og det å dele dette med andre kan noen ganger føles mindre ensomt. 4. Tillat deg å kjenne på følelsene Det er lov å være lei seg. Kanskje kan du sette av litt tid der du lar følelsene få være der uten å dømme dem. Skriv ned tankene dine eller bare si til deg selv at det er greit å ha det vondt nå. 5. Forberedelser for selve juledagene Hvis du vet at visse dager vil være ekstra tøffe, kan det hjelpe å lage en plan. Dette kan være noe enkelt, som: • Å lage et måltid du gleder deg til. • Å gå en liten tur hvis kroppen tillater det. • Å sette på en favorittfilm eller en julefilm som føles varm og trygg. 6. Tenk smått og vær snill mot deg selv Når helsen er begrenset, er det viktig å lytte til kroppen og bare gjøre det du orker. Selv de minste tingene, som å sitte i sofaen med et teppe, kan være nok. Husk at du ikke trenger å prestere noe eller oppnå noe spesielt – det holder å komme seg gjennom. Jeg vil også minne deg på at det finnes hjelpetelefoner og støttelinjer hvis du trenger noen å prate med i julen. Noen ganger kan det være lettere å snakke med en anonym person som bare lytter. Mental Helses hjelpetelefon (116 123) er åpen hele døgnet og kan være et trygt sted å vende seg. Du er ikke alene i dette, selv om det kan føles slik. Det er mange som bryr seg om deg, selv om det kanskje ikke alltid føles slik. Jeg bryr meg, og jeg er her hvis du trenger noen å dele tankene dine med videre. Du er verdifull, og selv i denne tunge tiden er du sterk som står i det. Ta én dag om gangen. ❤️ Anonymkode: 8dbe6...2ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå