Gå til innhold

Deltid sykepleierutdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her inne som studerer sykepleie på deltid? Er det overkommelig å kombinere med full jobb? Hvor mye tid må jeg rekne med å bruke på studier i uka?

Anonymkode: 8e20f...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg også på her: Hvor mange uker praksis er det hvert år, og må man jobbe i praksisen fulltid 40 timer i uka også på deltidsstudiet?

Anonymkode: 3cf9c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kombinere med full jobb, det er obligatoriske forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid og praksis som krever full tilstedeværelse. Ett fulltids studieår er 1500-1800 timer, så du kan regne ut timer pr år på deltid ut fra det. Praksis pleier å være fulltid også på deltidsstudiet, altså fire vakter i uka og en studiedag. Totalt 60 uker ila utdanningen.

Anonymkode: 02cc2...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du kan ikke kombinere med full jobb, det er obligatoriske forelesninger, ferdighetstrening, gruppearbeid og praksis som krever full tilstedeværelse. Ett fulltids studieår er 1500-1800 timer, så du kan regne ut timer pr år på deltid ut fra det. Praksis pleier å være fulltid også på deltidsstudiet, altså fire vakter i uka og en studiedag. Totalt 60 uker ila utdanningen.

30 timer i uken med praksis da?

Anonymkode: 3cf9c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette på USN😊 Å jobbe fullt ved siden av kan nok bli ganske heftig, men avhengig av turnus og kapasitet kan du jobbe endel. Studiebelastningen er på 75%, jeg jobbet ca 50 % i tillegg det første året. Nå går jeg andre året og jobber nok noe mer, men har ikke helt oversikt. Det er lite obligatoriske oppmøter, og det meste er nettbasert. Vi hadde vel to obligatoriske samlinger i fjor vår. Hvor mye tid du må legge i studiene er vanskelig å svare på, for det er veldig individuelt.

Praksisperiodene er mest travle, men de er også på deltid, bortsett fra kirurgisk praksis, den er på fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobbet fullt når jeg tok sykepleie på deltid for en del år siden, i tillegg til å ha barnehagebarn. Vi hadde samlingsuker, ca 2-4 uker pr semester, da må du ta ulønnet permisjon. Det samme med praksis som er i gjennomsnitt 4 dagersuker. 

Anonymkode: d6cd6...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (På 27.12.2024 den 20.52):

Jeg gjør dette på USN😊 Å jobbe fullt ved siden av kan nok bli ganske heftig, men avhengig av turnus og kapasitet kan du jobbe endel. Studiebelastningen er på 75%, jeg jobbet ca 50 % i tillegg det første året. Nå går jeg andre året og jobber nok noe mer, men har ikke helt oversikt. Det er lite obligatoriske oppmøter, og det meste er nettbasert. Vi hadde vel to obligatoriske samlinger i fjor vår. Hvor mye tid du må legge i studiene er vanskelig å svare på, for det er veldig individuelt.

Praksisperiodene er mest travle, men de er også på deltid, bortsett fra kirurgisk praksis, den er på fulltid.

Du skriver at praksisen er deltid, hvor mange oppmøter i uken er det i forhold til heltid? 😊

Anonymkode: b27c4...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.12.2024 den 23.03):

Kan du vel? Det er jo avhengig av egen jobb og hvordan du legger ting opp! 
Jeg jobber fullt og tar sykepleien deltid ved siden av. 
Praksis er «heltid» dvs forventet 4 dager i uka og en studiedag, eller omtrent 240 timer. Det er super heftig i praksis perioder som er mellom 8-10 uker hver gang, men det går hvis man planlegger.

Ofte er praksissteder vant til deltidsstudenter i tillegg så man får gjerne sette turnus selv. Jeg har valgt å jobbe min egen jobb på dagtid og senvakt i praksis, og de gangene jeg har dagvakt har jeg ferie fra jobb. Det går på bekostning av ferie ellers, men det er et valg.

Og si det -ikke går- er absolutt ikke riktig. Det er heftig og anbefales derimot ikke, men det GÅR.

Anonymkode: f92eb...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du skriver at praksisen er deltid, hvor mange oppmøter i uken er det i forhold til heltid? 😊

Anonymkode: b27c4...3ab

Det er 270 timer fordelt på 18 uker. Du kan legge opp turnusen sammen med praksisstedet, og velge å fordele vakter jevnt eller komprimere det. Jeg hadde ca to vakter i uka. Skulle jeg valgt om igjen ville jeg hatt flere vakter i starten og heller færre mot slutten for å kunne jobbe med oppgave og neste emne (første praksis strakk seg over både vår-og høststemesteret). Du kan ha 10 % fravær, og møter med lærer og praksisveileder teller med som praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ms. Perfect skrev (På 29.12.2024 den 19.32):

Det er 270 timer fordelt på 18 uker. Du kan legge opp turnusen sammen med praksisstedet, og velge å fordele vakter jevnt eller komprimere det. Jeg hadde ca to vakter i uka. Skulle jeg valgt om igjen ville jeg hatt flere vakter i starten og heller færre mot slutten for å kunne jobbe med oppgave og neste emne (første praksis strakk seg over både vår-og høststemesteret). Du kan ha 10 % fravær, og møter med lærer og praksisveileder teller med som praksis.

Det kommer an på studiestedet.

Vi har 240 timer på 8 uker, dvs 4 vakter i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det kommer an på studiestedet.

Vi har 240 timer på 8 uker, dvs 4 vakter i uka. 

Men da er det fulltidspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke mye oppmøte, men du må beregne mye lesing på egenhånd. Første halvåret til anatomi leste jeg hele dagen etter jobb, og hele fridager gikk til lesing. Roer seg heldigvis litt etter det, men fortsatt nye egen lesing!

Anonymkode: e220b...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ms. Perfect skrev (19 timer siden):

Men da er det fulltidspraksis.

Ja, og det står spesifikt i deltidsstudiet at praksis ER heltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker skrev (På 1.1.2025 den 20.01):

Ja, og det står spesifikt i deltidsstudiet at praksis ER heltid.

Men det er ikke alle deltidsstudier som har heltidspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...