Gå til innhold

Fun Saft

Ibenholt

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel om at man legger på seg av Pepsi Max, selv om det ikke inneholder sukker og at det er en godkjent slankedrikk. Hvordan virker det da med Fun? Går ikke det på akkurat det samme da? Dersom det er gjort undersøkelser på pepsi max og at pepsi-drikkere legger på seg av det, vil man ikke da legge på seg av Fun også? Er jo bare søtstoffer osv i det også.

Ble litt i tvil nå. Er veldig gla i Fun forstår dere :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir helt feil å spørre om man "legger på seg av den". Man legger ikke på seg noen ting, så lenge man går i kaloriunderskudd. Går man derimot i kalorioverskudd, legger man på seg av alt. Enten det er sjokolade eller tomater, selv om man legger på seg i forskjellige mengder.

Pepsi Max og Fun Light inneholder ingen (i hvertfall ikke nevneverdige) kalorier, så du kan ta det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sett hvor mye pepsi max og annen light brus anorektikere drikker da skjønner man at man ikke legger på seg av det, noe som tross alt er så og si umulig med omkring 0,1 kcal per dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Hvis du lurer på om du legger på deg av ting som inneholder bortimot ingen kalorier, er det kanskje på tide at du tar en skikkelig gjennomgang av hva du får i deg, og hvor mye du forbruker. Ofte inneholder kostholdet skjulte kalorier, eller man overestimerer den mengden man forbrenner ved trening. Du legger IKKE på deg av kunstig søtstoff. Det eneste er at du muligens kan få mer søtsug, men det er mer psykisk enn fysisk. Finn pålitelige kilder for kunnskap om kosthold osv, ikke jallasider som klikk.no, mozon.no, eller Shape Up.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde sett hvor mye pepsi max og annen light brus anorektikere drikker da skjønner man at man ikke legger på seg av det, noe som tross alt er så og si umulig med omkring 0,1 kcal per dl.

Jepp, kan som anorektiker i hele mitt voksne liv bekrefte dette, på godt og vondt . Jeg drikker mange liter Pepsi Max i uka, + litersvis med te med hauger av suketter. Jeg får i meg ihvertfall over 500 suketter om dagen, og har gjort det i mange år nå. For ikke å snakke om all tyggisen og sukkerfrie pastiller som går med! Fortsatt like undervektig, om det er noen trøst... MEN det kan nok være at jeg snart lyser i mørket pga alt det kunstige jeg putter i meg av søtstoff :icon_lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså. Det var ikke meningen å virke hysterisk. Jeg drikker som bare det jeg, uten dårlig samvittighet. Det var rett og slett av nysgjerrighet, fordi jeg leste en artikkel hvor det sto at slankere lot være å gå ned i vekt pga bruk av for mye søtstoff. Eller, det var kanskje ikke det som var tilfellet heller, kan hende jeg bare misforstod. Men likevel, tusen takk for svar dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro grunnen til at de legger på seg, er dette sult/søtbehovet man påstås å få etter å ha puttet i seg kunstig søtningsstoff. Dersom 1 liter PM/Fun Light får deg til å spise 200 gram sjokolade en time senere, legger man jo på seg.

Evt. vet jeg at endel lavkarbo-spisere må holde seg helt unna kunstig søtningsstoff fordi det virker hemmende på deres vektnedgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kan som anorektiker i hele mitt voksne liv bekrefte dette, på godt og vondt . Jeg drikker mange liter Pepsi Max i uka, + litersvis med te med hauger av suketter. Jeg får i meg ihvertfall over 500 suketter om dagen, og har gjort det i mange år nå. For ikke å snakke om all tyggisen og sukkerfrie pastiller som går med!  Fortsatt like undervektig, om det er noen trøst... MEN det kan nok være at jeg snart lyser i mørket pga alt det kunstige jeg putter i meg av søtstoff  :icon_lol:

Både Rhiaktah og jeg er snart selvlysende i vi også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at man kan få celluitter av søtningstoff... :overrasket:

Kroppen skiller dem ikke ut, men lagrer dem i fettvevet, og det kan resultere i vakre bulker.

Men selvsagt, da må man jo ha noe fettvev å lagre det i først :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Her er dette jeg mener:

- Kunstig søtstoff som blir inntatt på tom mage gir en stor nedtur i blodsukkerbalansen og dermed kan et nytt spisekikk utløses. Når vi får i oss kunstig søtstoff begynner vi å produsere insulin fordi kroppen ikke merker om det er vanlig sukker eller ikke, sier hun.

Dette er ifølge Lene Fosshaug kursholder og medlem av IKS. Er det ikke sånn at om kroppen produserer insulin av søtstoffer også, så spiller det vel ingen rolle om det er sukker eller søtningsstoff? Man legger jo like mye på seg likevel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dette jeg mener:

Dette er ifølge Lene Fosshaug kursholder og medlem av IKS. Er det ikke sånn at om kroppen produserer insulin av søtstoffer også, så spiller det vel ingen rolle om det er sukker eller søtningsstoff? Man legger jo like mye på seg likevel da?

Det er klin umulig å legge på seg av noe det er null kalorier i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre også har vært inne på: Dersom produkter med kunstig søtningsstoff fører til svingninger i blodsukkeret, og dermed til at man spiser mer av andre ting som man ellers ikke ville følt behov for å spise, er det dette andre som fører til eventuell vektøkning, ikke det kunstige søtningsstoffet i seg selv.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Produksjon av insulin trigges ikke av søtsmak; det må faktisk stoffer med samme kjemiske sammensetning som sukker til. Enkel kjemi. Men som sagt: søtstoff kan gi psykisk forventning om at du får i deg noe søtt, som fører til at man spiser mer av andre ting. Da legger du jo på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...