AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #21 Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Finnes det oppskrift der man bare salter og krydrer ribber, og deretter spiser den ustekt? Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rått en ting, men den blir saltet, og lar står i 3 dager eller noe. Visstnok er det vel noen steder man har det som tradisjon, så ville høre her om det er noen som gjør det samme for å forsikre meg det er trygt. Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg sier ikke at jeg vil steke den. Det er visst tradisjon noen steder det. Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (3 timer siden): ja, det heter speket kjøtt. Hvor mange dager vil du ha det saltet og krydret i kjøleskap før du spiser det? Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg vil gjerne finne kilder eller oppskrifter på det. Her gjorde vi det på 3 dager... men vil ha mer kilder på det, håper å finne svar her. Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (2 timer siden): juleribba er den forhåndsaltet? jeg tror denne var ikke saltet. Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (2 timer siden): denne var naturell. Jeg snakker overhodet ikke om det som skal stekes. Jeg snakker om en ribbe som skal kun saltes og krydres, til å spise deretter. Anonymkode: 9f279...a7e AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg skal ikke spise den til jul, men ribber selges som regel ved juletider. Anonymkode: 9f279...a7e Jeg samlet postene dine for å få et bedre inntrykk av hva du er ute etter. Jeg kan forteller deg at det er ingen som kjøper rått svinekjøtt for så å salte det og la det ligge i kjøleskapet i tre dager, og så spise det. Men om man så henger det opp og lar det henge minst to uker, så får man speket kjøtt: https://www.renmat.no/oppskrift/saltet-og-torket-kjott Anonymkode: b987c...706 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #22 Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg samlet postene dine for å få et bedre inntrykk av hva du er ute etter. Jeg kan forteller deg at det er ingen som kjøper rått svinekjøtt for så å salte det og la det ligge i kjøleskapet i tre dager, og så spise det. Men om man så henger det opp og lar det henge minst to uker, så får man speket kjøtt: https://www.renmat.no/oppskrift/saltet-og-torket-kjott Anonymkode: b987c...706 Det er grunn at jeg spør. Jeg er redd det er det man gjør i noen kulturer i Norge, og i andre øst-europeiske land. Og trengte å se om det var noen som gjorde det som leste det jeg skrev. Takk for oppklarende svar. Anonymkode: 9f279...a7e
jegerrinne Skrevet 22. desember 2024 #23 Skrevet 22. desember 2024 Er nok seint ute hvis du ska ha sneket ribbe til jul. Det ska nå henges til.tørk i fort 2 til 3 mnd før en spiser. Vi gjør det, vi kald røyker og ribbe. Utrolig godt når det gjøres på rett måtte 1
aksase Skrevet 22. desember 2024 #24 Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Rått en ting, men den blir saltet, og lar står i 3 dager eller noe. Visstnok er det vel noen steder man har det som tradisjon, så ville høre her om det er noen som gjør det samme for å forsikre meg det er trygt. Anonymkode: 9f279...a7e Vi har tradisjon for å salte ribba, men i mye mer enn 3 dager. Den blir ikke speket på så kort tid som 3 dager. Om du ikke koker eller steker den da, vil det bli omtrent som å spise rått kjøtt. Jeg ville nok anbefale å steke den. Tror det blir best smak og minst risiko for matforgiftning. Her blir ribba lagt i en boks helt nedgravd i flere kilo salt allerede midt i november. Det er en overlevning fra gamledager da de slaktet grisen på høsten og ikke hadde fryseboks, så de konserverte kjøttet i salt. Så ligger den der i saltet i en måneds tid til ca 18-20. desember, hvor vi begynner å vanne den ut ved å fjerne saltet og legge den i vann som byttes morgen og kveld. Dette for å fjerne litt salt slik at kjøttet ikke blir alt for salt å spise. Oppbevares i kjølskap hele tiden. Lillejulaften blir ribba delt opp i serveringsstykker og kokt. Julaften blir den stekt et par timer i stekeovn og serveres varm direkte fra ovnen. Her i huset bruker vi altså ca 5 uker på å tilberede julemiddagen. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #25 Skrevet 22. desember 2024 Her er det en oppskrift på pancetta https://www.christinascucina.com/homemade-pancetta-how-to-make-pancetta/ Anonymkode: 9993b...746
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #26 Skrevet 22. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ja, det heter speket kjøtt. Hvor mange dager vil du ha det saltet og krydret i kjøleskap før du spiser det? Anonymkode: 9f279...a7e Den bør ikke spekes i kjøleskap, men ett sted hvor det er tørt. Den bør henge 6-12 måneder. Anonymkode: 92a95...151
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2024 #27 Skrevet 22. desember 2024 jegerrinne skrev (49 minutter siden): Er nok seint ute hvis du ska ha sneket ribbe til jul. Det ska nå henges til.tørk i fort 2 til 3 mnd før en spiser. Vi gjør det, vi kald røyker og ribbe. Utrolig godt når det gjøres på rett måtte det var denne informasjonen jeg så etter, jeg snakker ikke om det som skal benyttes til jul. Anonymkode: 9f279...a7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå