Gå til innhold

å salte ribbe uten å steke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det oppskrift der man bare salter og krydrer ribber, og deretter spiser den ustekt?

Anonymkode: 9f279...a7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å spise rått svinekjøtt og i alle fall svineribbe. Indrefilet av svin er vel trygt selv om det bare er medium stekt, men ville ikke spist det heller rått.

Nå er vel ikke Trikinose utbredt i Norge, men du kan fortsatt bli skikkelig syk. Rått svinekjøtt kan også bære Hepatitt C.

Foreslår at du gjennomsteker den ribba jeg.

Anonymkode: af7e7...c4b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Finnes det oppskrift der man bare salter og krydrer ribber, og deretter spiser den ustekt?

Hvorfor?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror jeg ville vært veldig forsiktig med å spise rått svinekjøtt og i alle fall svineribbe. Indrefilet av svin er vel trygt selv om det bare er medium stekt, men ville ikke spist det heller rått.

Nå er vel ikke Trikinose utbredt i Norge, men du kan fortsatt bli skikkelig syk. Rått svinekjøtt kan også bære Hepatitt C.

Foreslår at du gjennomsteker den ribba jeg.

Anonymkode: af7e7...c4b

Rått en ting, men den blir saltet, og lar står i 3 dager eller noe. Visstnok er det vel noen steder man har det som tradisjon, så ville høre her om det er noen som gjør det samme for å forsikre meg det er trygt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rått en ting, men den blir saltet, og lar står i 3 dager eller noe. Visstnok er det vel noen steder man har det som tradisjon, så ville høre her om det er noen som gjør det samme for å forsikre meg det er trygt. 

Du tenker på at man skal salte og la ligge kjølig med svoren ned i 3 dager, før man steker den i 2-3 timer 😂

Innimellom vet jeg ikke om det er verst å være så treg i toppen, eller å søke underholdning på denne måten. 

Anonymkode: 6d6b4...09a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man spiser jo speket kjøtt rått (fenalår, spekeskinke).

Italiensk pancetta er laget av svineflesk/ribbe og krydret/speket og kan spises rått.

Jeg vet ikke hvor lenge/mye man må salte kjøttet og om man må utvise spesielle hensyn ved skjæring og lagring for at dette skal være trygt. Jeg ville ha funnet en god kilde før jeg bega meg ut på det du beskriver.

https://www.ung.no/oss/7cy8QWTOAUDsdYFcrnYaYp
«Du har rett i at spekemat og røkt fisk ikke er rått på samme måte som ferskt, ubehandlet kjøtt. Spekemat som spekeskinke, fenalår og spekepølser gjennomgår en prosess med salting og tørking som reduserer bakterieveksten.»

Anonymkode: 3b2c3...d7e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du tenker på at man skal salte og la ligge kjølig med svoren ned i 3 dager, før man steker den i 2-3 timer 😂

Jepp, jeg saltet og krydret ribba i går kveld. Jeg håper at TS ikke blander det å forhåndssalte juleribba, med det å spise speket kjøtt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjøttet er fremdeles rått selv om du har saltet det og latt det stå i "3 dager eller noe". 

Har du kilder på at ribbe spises slik noen steder? Helt nytt for meg.

Og som allerede påpekt: Ikke trygt med svinekjøtt som ikke er varmebehandlet tilstrekkelig.

Anonymkode: def99...66e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Innimellom vet jeg ikke om det er verst å være så treg i toppen, eller å søke underholdning på denne måten. 

jeg sier ikke at jeg vil steke den. Det er visst tradisjon noen steder det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjøttet er fremdeles rått selv om du har saltet det og latt det stå i "3 dager eller noe". 

Har du kilder på at ribbe spises slik noen steder? Helt nytt for meg.

Og som allerede påpekt: Ikke trygt med svinekjøtt som ikke er varmebehandlet tilstrekkelig.

Anonymkode: def99...66e

nei, jeg har ikke kilder, men derfor jeg spør her, jeg prøvde å søke det på internett, men kom ikke noe om det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jepp, jeg saltet og krydret ribba i går kveld. Jeg håper at TS ikke blander det å forhåndssalte juleribba, med det å spise speket kjøtt.

ja, det heter speket kjøtt. Hvor mange dager vil du ha det saltet og krydret i kjøleskap før du spiser det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man spiser jo speket kjøtt rått (fenalår, spekeskinke).

Italiensk pancetta er laget av svineflesk/ribbe og krydret/speket og kan spises rått.

Jeg vet ikke hvor lenge/mye man må salte kjøttet og om man må utvise spesielle hensyn ved skjæring og lagring for at dette skal være trygt. Jeg ville ha funnet en god kilde før jeg bega meg ut på det du beskriver.

https://www.ung.no/oss/7cy8QWTOAUDsdYFcrnYaYp
«Du har rett i at spekemat og røkt fisk ikke er rått på samme måte som ferskt, ubehandlet kjøtt. Spekemat som spekeskinke, fenalår og spekepølser gjennomgår en prosess med salting og tørking som reduserer bakterieveksten.»

jeg vil gjerne finne kilder eller oppskrifter på det. Her gjorde vi det på 3 dager... men vil ha mer kilder på det, håper å finne svar her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

juleribba er den forhåndsaltet? jeg tror denne var ikke saltet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja, det heter speket kjøtt. Hvor mange dager vil du ha det saltet og krydret i kjøleskap før du spiser det?

Jeg krydret og saltet juleribba 3 dager før jeg skal steke den på julaften.

Hvis jeg skulle speke den så ville jeg ha saltet den godt, og så hengt den til tørk et svalt sted uten fluer (evt med fluepose) i noen mnd. Men det er noe jeg aldri har prøvd selv.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

juleribba er den forhåndsaltet? jeg tror denne var ikke saltet. 

Du kan kjøpe ribbe som er krydret/saltet eller som er naturell.

Jeg kjøpte ren, ubehandlet ribbe og må derfor salte den selv. Før jeg skal steke den i 8-9 timer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

jeg sier ikke at jeg vil steke den. Det er visst tradisjon noen steder det. 

Hvor? Har jeg aldri hørt om

spekeskinker er behandlet og har hengt i månedsvis, kan ikke gjøre det med ribba nå - om den skal spises i jula

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du kan kjøpe ribbe som er krydret/saltet eller som er naturell.

Jeg kjøpte ren, ubehandlet ribbe og må derfor salte den selv. Før jeg skal steke den i 8-9 timer.

denne var naturell. 

Jeg snakker overhodet ikke om det som skal stekes. Jeg snakker om en ribbe som skal kun saltes og krydres, til å spise deretter. 

Skrevet
Fjugur skrev (44 minutter siden):

Hvor? Har jeg aldri hørt om

spekeskinker er behandlet og har hengt i månedsvis, kan ikke gjøre det med ribba nå - om den skal spises i jula

jeg skal ikke spise den til jul, men ribber selges som regel ved juletider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

denne var naturell. 

Jeg snakker overhodet ikke om det som skal stekes. Jeg snakker om en ribbe som skal kun saltes og krydres, til å spise deretter. 

https://ndla.no/r/ravare-produksjon-og-kvalitet-rm-rmf-vg1/salting-og-speking-av-kjott/52ae05ebf3
«Før salteprosessen settes i gang, må skinka renses for blod i lårpulsåren. Klem eller massér skinka fra knoken og forover til det stedet låret er skåret fra ryggen. Gjenta dette to-tre ganger, det gir bedre holdbarhet.

Skinka må være helt gjennomkjølt før den saltes. La den gjerne ligge tre-fire dager i kjøleskap eller et annet kaldt sted før du begynner.

De mest brukte saltemetodene er tørrsalting og lakesalting. Til speking anbefaler vi tørrsalting.

Tørrsalting vil si at kjøttet gnis inn med salt og legges i et kar der det også pakkes rikelig med salt rundt stykkene.

Saltetider

En halv uke per kilo kjøtt er et godt utgangspunkt. Temperaturen på saltestedet må ikke være under null grader, da stopper salteprosessen. En kjølig kjeller er velegnet.

Modning

Det er viktig at alt kjøtt som saltes for speking, får en modningstid så det blir mørt. Når stykkene har fått ønsket saltetid, tas de opp av laken og legges til modning i 2–3 dager per kilo skinke, pakkes i plast og oppbevares i kjøleskaptemperatur.

For å unngå at saltet krystalliserer seg på utsiden av kjøttet under tørkingen, bør stykkene vannes ut litt etter saltingen. Spekeskinke vannes ut ca. 12 timer.

Speking

Så henges kjøttet opp for å tørke ferdig. Tørkestedet som velges bør være mest mulig kjølig, tørt, luftig og helst også mørkt. En god kjeller eller et loft med god lufting

En spekeskinke trenger minst 3 måneder, mens et fenalår trenger ca. 2–3 måneder til det er ferdig.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...