Gå til innhold

Er det lettere å få husbanklån i rike kommuner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ufør er det husbanklån min mest realistiske mulighet for å komme meg inn i boligmarkedet. Men dessverre bor jeg i en av norges fattigste kommuner med stor andel uføre, arbeidsledige og flyktninger.

Jeg har ingen barn og er ikke en akutt sårbar situasjon. Men jeg er som sagt ufør og har ingen andre muligheter enn husbanken for å finne en egnet bolig. Nå bor jeg i en hybelleiglighet med høy leie.

Bør jeg flytte til en rik kommune? Vil det ha noe å si?

Anonymkode: 36d9e...06c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke at jeg har noen direkte erfaring eller noe, men jeg trodde kommunene fikk utdelt midlene til husbanklån av staten? Altså skulle det ikke være kommunens egen økonomi som har noe å si, hvis de alle får utdelt det samme % ifht innbyggertallet i sin kommune f.eks?

Som sagt, jeg vet ikke, men det virker ikke sannsynlig at kommunens økonomi spiller inn. Heller antall søkere i kommunen, altså antall uføre eller varig vanskeligstilte personer økonomisk sett, så da blir det flere å skulle dele potten mellom. En kommune med færre økonomisk vanskeligstilte har jo dermed "mer til overs" om man kommer med en søknad.

Skrevet

Ja, det har noe og si. Du kan flytte til en rik kommune/ kommune med mindre trykk på husbanken og søke om husbanklån etter en viss tid. 

Anonymkode: f1d39...54d

Skrevet

Her fikk naboen husbanklån, og det til tross for at kommunen vår er veldig fattig! Han fikk det innvilget nå selvom kassen er tom og så gjelder det fra neste år av.

Anonymkode: 99457...105

Skrevet

Kommunen min er på Østlandet. Maaasse gjeld men veldig dyre boliger. Nøktern bolig til én person estimerer de til 2.8 millioner. (i skrivende stund finner jeg ingen til under 3 mill)

De har penger igjen i år.. Ensomme uføretrygdete har jo ikke råd til så mye. 

Men kanskje sjekke budsjettet til nærliggende kommuner? Hvis du vil flytte i nærområdet. Eller et sted du kunne tenke deg å flytte. Kommunen min har budsjett på 150 mill til startlån. 

Men har du søkt å fått avslag eller hva? Du skriver ikke hvorfor eller hva det gjelder? Hadde de ikke penger igjen så kan du jo bare søke i januar. 

Anonymkode: 9fa2d...9e2

• Nyttig 1
Skrevet

Søkte i Bærum, den gang da en av de rikere kommunene i landet. Som enslig, ufør og rullestolbruker. Fikk avslag med beskjed om at det er billigere å bo i Østfold så jeg burde flytte dit. 

Anonymkode: aad4e...6e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søkte i Bærum, den gang da en av de rikere kommunene i landet. Som enslig, ufør og rullestolbruker. Fikk avslag med beskjed om at det er billigere å bo i Østfold så jeg burde flytte dit. 

Anonymkode: aad4e...6e0

Gjelder ikke regelen for botid i kommunene i Østfold? Kan du bo i Bærum og søke i Østfold liksom?

Anonymkode: 2b432...05e

Skrevet

Bør man ikke velge en kommune der boligprisene er lave? 

Anonymkode: 3337d...9f5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må velge der du bor. Jeg fikk i Bærum for 2 år siden. Hadde aldri fått om jeg ikke hadde hatt barn, i tillegg en med spesielle behov. 

Anonymkode: 7115f...198

Skrevet
Million skrev (18 timer siden):

Ikke at jeg har noen direkte erfaring eller noe, men jeg trodde kommunene fikk utdelt midlene til husbanklån av staten? Altså skulle det ikke være kommunens egen økonomi som har noe å si, hvis de alle får utdelt det samme % ifht innbyggertallet i sin kommune f.eks?

Som sagt, jeg vet ikke, men det virker ikke sannsynlig at kommunens økonomi spiller inn. Heller antall søkere i kommunen, altså antall uføre eller varig vanskeligstilte personer økonomisk sett, så da blir det flere å skulle dele potten mellom. En kommune med færre økonomisk vanskeligstilte har jo dermed "mer til overs" om man kommer med en søknad.

Kommunen bestemmer selv hvor mye de vil låne fra Husbanken. Staten bestemmer ikke dette, men det er lite kostnad for kommunen ja ettersom de fleste lånene blir betalt som de skal. 

Men i fattige kommuner kan etterspørselen etter slike lån være større og derfor vanskeligere å få. Men kommunen kan tilpasse seg. En rik kommune kan jo ha lavere press men dermed også ha lavere låneramme slik at det likevel ikke er enklere å få lån. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gjelder ikke regelen for botid i kommunene i Østfold? Kan du bo i Bærum og søke i Østfold liksom?

Anonymkode: 2b432...05e

Fikk beskjed om og flytte dit står det. Var kanskje mer ment som et tips enn beskjed? Jo, det har regler om botilhørighet i Østfold , så etter og ha bodd der i 2 år kan man søke husbanklån. Er det ikke dette ts spør om da, om det er lurt og flytte til en annen kommune? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Henger ikke det ofte sammen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...