Gå til innhold

Forelder med god råd tilbyr forskudd på arv

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville foreslått å bruke pengene på ferie sammen.

Jeg får ferie til rundt 20 000 hvert år. Det er ferie sammen med foreldrene mine. De har råd til å gi meg den summen, og vi elsker reise sammen og oppleve nye steder, og ha kvalitetstid sammen.

Anonymkode: 8e074...d32

Hun er ikke glad i å reise.

Anonymkode: aa18b...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 21.02):

Som sagt så reagerer jeg ikke på at du mener damen skal bruke pengene på seg selv. Det er HELT ok, og sikkert også det smarteste. Det jeg reagerte på var at DU skrev at ts burde oppmuntre henne til å heller gi arven til et VELDEDIG FORMÅL enn å ta imot den selv. Det er fortsatt bak mål i mine øyne.

Det er kun det jeg reagerte på, og det presiserte jeg også i svaret mitt, så det er heller du som bør roe deg rett ned.

Anonymkode: 935dd...bcb

Nå ønsker du vell veldig å tilegne meg noe jeg ikke har gjort eller sagt, jeg sa hva jeg ville gjort 🙂 vesentlig forskjell kjære deg.

Så ro deg rett ned og lær deg å lese før du begynner å klikke på folk, forøvrig er det jo helt irrelevant hva du måtte mene om hva JEG ville gjort. Hvorfor i alle dager gidder du?

Anonymkode: 896dd...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor sitter veldig godt i det hun å som pensjonist. Jeg oppfordrer henne til å leve livet. Kjøp deg det du har lyst på. Har du lyst på nytt kjøkkenbord så kjøp det da. Hun har nedbetalt leilighet. Nedbetalt bil som er helt ny. Men man vet jo ikke hva som skjer. Så jeg synes det er best at hun ikke gir bort noen penger. Reis på finere hoteller. Spis dyrt. Ta drosje isteden for bil noen ganger hvis det er glatt. Pensjonen blir jo mindre for hvert år. Strømmen er dyr. Maten er dyr. Så nei. Ikke gi bort noe sier jeg. Bruk det opp. 

Anonymkode: d3dba...cf3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du hadde nektet å motta arven din? Merkelig tankegang. 

Anonymkode: 67afe...0c0

Nei på ingen måte. Arv fordeles etter bortgangen av vedkommende. 

Som sagt har jo ikke vedkommende råd til og gjennomføre dette i levende live. Hun har bare 1,650 som skal fordeles over flere barn. Skal hver av disse motat 40 000 årlig de neste 30 år så går rett og slett ikle regnestykket opp. 

At jeg aldri ville tatt i mot en slik pengegave av en levde eldre slektning som har arbeidet i et lavlønnet yrke får så være min sak. Det hadde jeg personlig synets hadde vært direkte forkastelig all den tid jeg er et godt lønnet voksent menneske.

Ser det er stadig plot twist her i tråden og siste skrik er vist at damen har vunnet i lotto en gang i tiden. Sannsynligheten for at dette er totalt oppspinn er vel oppe på 90% nå, ergo ser jeg ikke behov for å sitte på nett å diskutere i en åpenbar trolletråd noe mer..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mor har nå forklart hvor hun har fått pengene fra, og hvorfor hun har råd til dette. Kan dere få bruk for pengene, men bare en litt lavere sum hver? Jeg hadde ihvertfall ALDRI takket nei til penger i den fasen jeg er i nå (med middels betalt jobb og 3 barn som jammen krever sitt!).

For en fantastisk fin mamma du har, TS, og da snakker jeg ikke bare om pengene. 

Anonymkode: 77ccf...1aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor hun heller ikke vil sløse pengene på seg selv. De pengene kommer ikke til å bety like mye for andre. Har sett hvordan arv brukes kontra egen sparte penger. 

Jeg kommer til å bruke rubbel og bit før jeg dør. Kommer til å ta opp flexilån også. Mitt barn får klare seg selv, akkurat som jeg gjorde. Ser ikke på det som noe fælt

Endret av Hmmmmmm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et latterlig langt og unødvendig innlegg med irrelevant informasjon 😂

Hadde bedt henne om å bruke pengene på seg selv. Jeg forholder meg ikke til arv så lenge de lever, det er usmakelig. Om hun ønsker å gi får hun gi det på eget initiativ som en gave.

Anonymkode: 10bcb...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Som sagt har jo ikke vedkommende råd til og gjennomføre dette i levende live. Hun har bare 1,650 som skal fordeles over flere barn. Skal hver av disse motat 40 000 årlig de neste 30 år så går rett og slett ikle regnestykket opp. 

At jeg aldri ville tatt i mot en slik pengegave av en levde eldre slektning som har arbeidet i et lavlønnet yrke får så være min sak. Det hadde jeg personlig synets hadde vært direkte forkastelig all den tid jeg er et godt lønnet voksent menneske.

Ser det er stadig plot twist her i tråden og siste skrik er vist at damen har vunnet i lotto en gang i tiden. Sannsynligheten for at dette er totalt oppspinn er vel oppe på 90% nå, ergo ser jeg ikke behov for å sitte på nett å diskutere i en åpenbar trolletråd noe mer..

Enig. 1,65 millioner er ikke spesielt mye når det skal rekke resten av et liv. Jeg forstår at det er fristende med penger nå, TS, for pengene har mer verdi for dere barna nå enn de har når dere er 60. Men be henne i det minste utsette valget i en 2-3 år, til hun har vært pensjonist en stund og blitt vant til tilværelsen. Kanskje finner hun ut at hun ønsker andre ting enn hun hadde trodd - hytte, reiser, hobbyer koster fort penger når man har mye tid tilgjengelig… Da ser hun også hvordan det faktisk er å leve på mye lavere inntekt. Hvis hun har jobbet i et lavtlønnet yrke, er pensjonen sannsynligvis lav også. Husk at hun MÅ sette av penger til regnværsdager. Som pensjonist med lav utbetaling vil hun ikke få vanlig lån i banken. Hva hvis huset må ha nytt tak? Rørleggerregning på 50 000kr? Disse pengene må hun ha. Eller hvis hun må kjøpe seg leilighet med heis og uten trapper, pga helse? Disse leilighetene er mange steder dyrere enn eneboliger, særlig de mindre velholdte og umoderne eneboligene de fleste som er 70+ bor i. Eller hvis hun bor i leilighet allerede - hva hvis borettslaget øker felleskostnadene dramatisk pga behov for oppgraderinger av tak/vinduer/balkonger/rør/you name it? Det er ikke uvanlig at folk må selge borettslagsleiligheter pga økte fellesutgifter gjør at de ikke har råd til å bo der. Det som gjør det ekstra vanskelig, er at leiligheter med høye felleskostnader er vanskelige å selge, så det forsterker problemet med at man kan få med seg lite egenkapital ut. 
Jeg hadde hatt store problemer med å ta imot penger fra en forelder som faktisk har såpass lite å gå på. Det måtte i tilfelle vært en ganske begrenset sum. Jeg mener at forelderen bør sitte igjen med minst 1 million kroner. 

Anonymkode: f4b89...a11

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde bedt henne om å bruke pengene på seg selv. Jeg forholder meg ikke til arv så lenge de lever, det er usmakelig. Om hun ønsker å gi får hun gi det på eget initiativ som en gave.

Anonymkode: 10bcb...7e7

Hva er forskjellen på arv og gaver? Hvorfor er ikke en gave usmakelig å ta imot? Eneste usmakelige er vel hvis man selv maser om å få arv på forskudd, ikke som for TS der moren ønsker å gi arv.

Anonymkode: 78e2f...2e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Forskudd på arv er også arv. Ts sier at vedkommende har råd til det, hun sa at moren hadde 1,6 på en konto, ikke at 1,6 var alt hun Eide og hadde i livet. 

Det er ikke forkastelig hvis det er dette hun har lyst til å gjøre! Min far ELSKER å se ansiktene våre når han overrasker oss med pengegaver, det er en glede å gi også. 

Anonymkode: 67afe...0c0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 11.53):

Det viktigste er å sikre at hun har en god leilighet som hun kan bli boende i resten av livet. Dvs. oppusset til moderne standard, uten terskler, med brede nok døråpninger til rullator/rullestol, alt nytt elektrisk osv. Her bør hun legge pengene sine. Lage en lettstelt bolig.

Dernest bør hun tenke på praktisk hjelp, og om hun trenger å legge til side penger til det. Hjemmehjelp fra kommunen er ikke noe å satse på, det er dyrt og dårlig. Hun må regne med å måtte betale vaskehjelp privat. I tillegg til hjelp med matlaging og andre ting. Slike tjenester koster mye.

Så hun har ikke råd til å gi bort penger.

Anonymkode: 8f752...734

Enig med denne. 

Anonymkode: 4473a...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...