Gå til innhold

Få gaver når man ikke har avtalt på forhånd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kall det luksusproblem, men jeg blir litt irritert av det.

Jeg har noen bekjente. Den ene har barn i samme alder som mine, den andre er en relativt "god" venninne. Den siste har bare erklært seg selv som filletante til ungene selv om hu bare tar seg tid til å se de max 2 ganger i året. 

Hu med jevnaldende barn inviterte på nissegrøt og gaveutveksling den helgen her, og jeg blir litt paff siden vi ikke har en avtale på at vi skal gi gaver til ungene fra hverandre. Som nå tilsier at jeg må kjøpe gaver til ungene hennes selvfølgelig. 

Å "filletanta" kom helt plutselig innom med en gave til både meg og ungene, så nå må jeg jo finne på noe til hu også. 

Det er veldig hyggelig med gaver, men syns det er en uting å kjøpe og gi uten å ha avtalt det på forhånd. Ihvertfall siden jeg allerede har mange andre jeg skal kjøpe gave til, og pengesekken er ikke uendelig. 

Anonymkode: 39f08...b77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I sånne tilfeller er du ikke forpliktet til å gi tilbake syntes jeg. Jeg gir iallefall gaver for å glede mottakeren, ikke for å få gaver i retur :) 

Samtidig har jeg alltid et par gaver lignende om jeg skulle havne i en sånn situasjon 🙈

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk julegave av husverten. Kom litt brått på... Nå hadde jeg tenkt å gi dem en julehilsen, men det glapp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kall det luksusproblem, men jeg blir litt irritert av det.

Jeg har noen bekjente. Den ene har barn i samme alder som mine, den andre er en relativt "god" venninne. Den siste har bare erklært seg selv som filletante til ungene selv om hu bare tar seg tid til å se de max 2 ganger i året. 

Hu med jevnaldende barn inviterte på nissegrøt og gaveutveksling den helgen her, og jeg blir litt paff siden vi ikke har en avtale på at vi skal gi gaver til ungene fra hverandre. Som nå tilsier at jeg må kjøpe gaver til ungene hennes selvfølgelig. 

Å "filletanta" kom helt plutselig innom med en gave til både meg og ungene, så nå må jeg jo finne på noe til hu også. 

Det er veldig hyggelig med gaver, men syns det er en uting å kjøpe og gi uten å ha avtalt det på forhånd. Ihvertfall siden jeg allerede har mange andre jeg skal kjøpe gave til, og pengesekken er ikke uendelig. 

Anonymkode: 39f08...b77

Du MÅ ikke ordne gave nei. Du svarer at gaver hadde dere ikke avtalt, så det har dere ikke kjøpt og du er ferdig med gavene for i år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gir aldri gaver tilbake av dårlig samvittighet. Om noen har lyst å kjøpe gave, så vær så god, men ikke forvent noe tilbake bare fordi du gir en gave 

Anonymkode: 3fe7b...545

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en julegave fra en venninne pluss en flaske vin. Vi kjøper ikke gaver til hverandre. Jeg blir bare glad og takknemlig. Har ingen behov for å måtte kjøpe noe tilbake. Av og til får hun noe fra meg. Blomster eller en liten oppmerksomhet. Bare fordi jeg har lyst til å gi det der og da. 

Anonymkode: f5dff...93f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Gaveutveksling er litt spesielt hvis det ikke er avtalt, da det ligger i ordet at det skal gis fra begge.

Å få gaver uten avtale ellers er jo bare å si tusen takk. Den som gir gir fordi den ønsker, ikke fordi man forventer tilbake. 

Anonymkode: e9187...73f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke gi tilbake. Da slipper du det samme neste år. Eller de fortsetter å gi fordi de ønsker å gi. 

Hender jeg gir til noen som har betydd noe ekstra for meg gjennom året, da forventer jeg ingenting tilbake. 

Anonymkode: 4b2a1...db0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan for så vidt skjønne frustrasjonen i forhold til hun med ungene, men skjønner ikke helt problemet med gaven fra «filletanta».

Om jeg hadde lyst til å gi en venn eller barn jeg er filleonkel for en gave, kunne det ikke falt meg inn å spørre om lov først? Jeg gir jo ikke gave med en klar forventning om å få noe tilbake. Det er jo helt feil utgangspunkt og jeg kunne jo like gjerne kjøpt noe til meg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også gitt gaver uten å avtale på forhånd, og forventer ingen verdens ting tilbake. Jeg gir fordi jeg har lyst til å gi! Spesielt til barn jeg er "filletante" for! Og om jeg gir til venner, så er det fordi jeg ønsker å gi de en liten ekstra oppmerksomhet. 

Skjønner situasjonen med der det er forventet at barna gir til hverandre er kjip, men de andre ser jeg ikke problemet med. 

Anonymkode: 94741...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...