Gå til innhold

Parterapi når man ikke er et par?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg er alenemor til to som flyttet fra barnefar tidlig i år. Grunnen til at vi gikk fra hverandre er kort oppsummert et høyt konfliktnivå som barna ikke skal leve i. 
Jeg har alltid sett for meg den typiske familien med mor, far og barn som holder sammen og lever ganske konfliktfritt, slik som jeg er vokst opp med. 
Han jeg har barn med har vokst opp i et litt annet miljø, og har en diagnose som jeg tror preger hans væremåte veldig. 
Slik som jeg ser det sliter han med selvbildet til et punkt som gjør det skadelig for meg, og andre relasjoner han er i. 
Jeg var totalt innstilt på å alltid holde sammen med han, men nådde et bristepunkt hvor jeg ikke hadde mer tålmodighet og ble en sint versjon av meg selv som jeg aldri har opplevd tidligere. Det at vi gikk fra hverandre hjalp på at barna ikke trengte å være vitne til noe av det, men realiteten er at de alltid vil observere vår relasjon til hverandre, og for vår del vil vi jo heller aldri kunne kutte hverandre ut. Vi er nødt til å samarbeide, og det har virkelig ikke vært lett. 
Jeg har inntrykk av at hans destruktive væremåte har tatt han igjen, og at han merker på flere punkter i livet at folk har fått nok. Jeg selv har jo også fått nok, men føler fortsatt mye empati og tenker mye på hvordan det går med han. 
Jeg har et håp om at han kunne fått hjelp, men tror dessverre ikke at han selv ser hvordan hans handlinger påvirker relasjonene han er i da han bare er opptatt av å forsvare seg selv da han ikke ser ut til å tåle tanken på at han kan ha gjort noe feil. 
Finnes det noe tilbud for foreldre som har gått fra hverandre, som likner parterapi? Et sted hvor en profesjonell kan gå i dybden av hvorfor ting har blitt som de har blitt? Jeg tror det er et håp i det at jeg ser han merker hvordan ting faller fra hverandre i livet hans og at det er tungt for han, som får meg til å tenke at han kanskje kunne vokst ved å gå i terapi med meg, som jo har en viktig rolle i alt som har skjedd. Han føler seg alene, og det er noe ingen fortjener, jeg håper at den følelsen kanskje kan hjelpe han å våkne opp litt, da det aldri har vært sånn som nå for han. 
Jeg vil at barna våre skal ha en far som har det bra, og foreldre som har en god relasjon til hverandre. 
Innerst inne vil jeg ikke at det skal være sånn som nå, og er villig til å prøve å pleie forholdet over tid, finnes det psykologer som kan hjelpe med sånt? 

Anonymkode: a82ae...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner ønsket ditt, men all terapi i verden hjelper jo ikke hvis eksem din ikke er motivert for det. 

Anonymkode: 76bd4...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...