Gå til innhold

Bekjent som lurer systemet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en bekjent som forteller meg mye. Ho er lat og stakkars meg. Null empati med andre. I den siste jobben har ho lurt de trill rundt med sykemeldinger. 4 ganger på et halvt pluss mangen egenmeldinger. Sier til meg at ho gjør det fordi ho orker ikkje jobb i tillegg til alt hun har hjemme. Nå er ho arbeidssøker og lurer på om eg skal snakke med denne arb giver ho har nå.Både for å sei at ho har vert så frekk mot de og at de må unngå å anbefale ho til nye arbeidsgivere. Frekt av meg å gå bak ryggen hennes? Har sagt til ho mangen ganger at andre må gjøre jobben hennes når ho ikkje dukker opp og at ho må slutte å leite etter grunner til å ikkje gå på jobb og heller stå meir på. Superlett å få sykemeldinger ivertfall. Utnytter sykeordningen og. Håper den blir strengere.

Anonymkode: 6c521...da4

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Venninnen til min søster ler mens hun forteller til oss at hun tar seg ofte lange pauser i løpet av en arbeidsdag og skriver til kolleger at hun må hit og dit og gjøre ærend i forbindelse med arbeid, mens hun egentlig er på vippetime, neglesalong eller bare har gått tidligere hjem fordi hun skal gjøre noe hjemme.

Min mann jobber i samme avdeling som henne i kommunen, og sliter livet av seg og jeg blir så jævlig provosert når slike som henne lurer systemet.

Jeg har sagt dette til min mann og han sier han har lyst å gå til deres overordnede å gi beskjed, men han har jo selvfølgelig ikke noe bevis.

Anonymkode: 4ce84...b0d

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt vanlig i Norge dette. Klassisk norsk arbeidsmoral. 

Anonymkode: f2140...dbf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt vanlig i Norge dette. Klassisk norsk arbeidsmoral. 

Anonymkode: f2140...dbf

Nei. Det finnes egoister og drittsekker i alle land. Vil ikke si det er spesielt norsk å være ego eller drittsekk. De fleste er ordentlige folk.

Anonymkode: ba705...ebd

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du forteller dette til nåværende arbeidsgiver, hvor er logikken i at de ikke vil anbefale henne til en ny arbeidsgiver? De vil jo ønske å bli kvitt henne, så da vil de vel heller gi gode skussmål, slik at hun blir noen annens problem.

Anonymkode: eda08...519

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du forteller dette til nåværende arbeidsgiver, hvor er logikken i at de ikke vil anbefale henne til en ny arbeidsgiver? De vil jo ønske å bli kvitt henne, så da vil de vel heller gi gode skussmål, slik at hun blir noen annens problem.

Anonymkode: eda08...519

Ho har sagt opp nåværende jobb, sykemeldt ut perioden

Endret av Pilleville
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Innafor å tankontakt med de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Innafor å ta kontakt med de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun har gedigent fravær, vil jo arbeidsgiver være klar over dette. Og det nevnes definitivt i referanser. 

Hvordan skal arbeidsgiver vite at du er noen å høre på og ikke en random psycho? Det er en usedvanlig sær ting å gjøre. 

Anonymkode: d0b80...80a

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis denne tråden hadde handlet om at en uføretrygdet som utnyttet systemet, hadde tråden allerede vært 10 sider lang, bare sier det. 

Anonymkode: 8c3ab...5cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og igjen tenker jeg vi bør være obs på at grupperinger som jobber for å påvirke oss alle til å godta uthuling av sykepengesystemet bevist kan plassere falske historier på et anonymt forum som for å hisse folk opp.

Det er i grunn veldig påtakelig, når en begynner å legge merke til det.

Om dette mot formodning skulle være sant, så hjelper du ingen ved å spolere hennes sjanser for ny ansettelse - da må staten bare dekke hele livsoppholdet, og veien til uføretrygd er kortere. Dessuten har arbeidsgiver full oversikt over hennes sykefravær.

Og en siste ting - det kan faktisk være helt reell sykdom om vedkommende ikke har kapasitet til å ta seg av eget hjem og samtidig stå i full jobb. Mange ulike sykdommer og tilstander viser seg først slik.

Anonymkode: 1dc54...65d

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei. Det finnes egoister og drittsekker i alle land. Vil ikke si det er spesielt norsk å være ego eller drittsekk. De fleste er ordentlige folk.

Anonymkode: ba705...ebd

Med 500000+ i året egenmeldinger som folk innrømmer de kunne latt være...jo.

Anonymkode: 7d1f0...dc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis denne tråden hadde handlet om at en uføretrygdet som utnyttet systemet, hadde tråden allerede vært 10 sider lang, bare sier det. 

Anonymkode: 8c3ab...5cb

Ja, det er som de sier. Det er forskjell på å være ufør og uføretrygdet.

Anonymkode: 7d1f0...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Innafor å tankontakt med de? 

Hva skal du oppnå med det nå som hun uansett ikke er deres problem lengre?

Du oppnår i hvert fall å bli husket som ei hevngjerrig kjerring hvis det kommer ut.

Anonymkode: b03ee...4a8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Venninnen til min søster ler mens hun forteller til oss at hun tar seg ofte lange pauser i løpet av en arbeidsdag og skriver til kolleger at hun må hit og dit og gjøre ærend i forbindelse med arbeid, mens hun egentlig er på vippetime, neglesalong eller bare har gått tidligere hjem fordi hun skal gjøre noe hjemme.

Min mann jobber i samme avdeling som henne i kommunen, og sliter livet av seg og jeg blir så jævlig provosert når slike som henne lurer systemet.

Jeg har sagt dette til min mann og han sier han har lyst å gå til deres overordnede å gi beskjed, men han har jo selvfølgelig ikke noe bevis.

Anonymkode: 4ce84...b0d

Sjefene har vel peiling på om hun har oppgaver som tilsier at hun må gjøre ærend utenfor arbeidsstedet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånt provoserer meg skikkelig! Det er slike som ødelegge velferdssystemet for de som trenger det! 

Anonymkode: af3dd...746

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Sånt provoserer meg skikkelig! Det er slike som ødelegge velferdssystemet for de som trenger det! 

Anonymkode: af3dd...746

Ts her. Eg og blir så provosert. Ho har ikkje dårlig samvittighet i det heile. Verken for arbeidsplassen eller for ho som må jobbe for dei begge. Presset ho litt i går og spurte ho om ho ikj fekk vondt langt inni hjerteroten, for det hadde eg fått. Neidå ho hadde sendt ho ein julepakke så….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlending skrev (På 21.12.2024 den 22.41):

Sjefene har vel peiling på om hun har oppgaver som tilsier at hun må gjøre ærend utenfor arbeidsstedet? 

De passer på å gjøre slikt når sjefene er på møter, bortreist ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 21.17):

Og igjen tenker jeg vi bør være obs på at grupperinger som jobber for å påvirke oss alle til å godta uthuling av sykepengesystemet bevist kan plassere falske historier på et anonymt forum som for å hisse folk opp.

Det er i grunn veldig påtakelig, når en begynner å legge merke til det.

Om dette mot formodning skulle være sant, så hjelper du ingen ved å spolere hennes sjanser for ny ansettelse - da må staten bare dekke hele livsoppholdet, og veien til uføretrygd er kortere. Dessuten har arbeidsgiver full oversikt over hennes sykefravær.

Og en siste ting - det kan faktisk være helt reell sykdom om vedkommende ikke har kapasitet til å ta seg av eget hjem og samtidig stå i full jobb. Mange ulike sykdommer og tilstander viser seg først slik.

Anonymkode: 1dc54...65d

Ho er dørgende lat, sitter timevis i telefonen istedenfor å holde huset og gå tur med hundene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 14.49):

Hvis hun har gedigent fravær, vil jo arbeidsgiver være klar over dette. Og det nevnes definitivt i referanser. 

Hvordan skal arbeidsgiver vite at du er noen å høre på og ikke en random psycho? Det er en usedvanlig sær ting å gjøre. 

Anonymkode: d0b80...80a

Sant nok, skal la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...