Gå til innhold

Er overvektskurven i ferd med å snu hos barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

...eller er det først når de er 8-9 år at overvekten kommer ordentlig?

Har to klasser på andretrinnet og her er det kun 2 overvektige barn av 40.

Anonymkode: 6d265...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes jeg egentlig svært sjelden ser overvektige barn i det hele tatt i Norge. Kanskje såvidt overvektige etter BMI-skalaen for barn,  som ikke skal mye til, men kan ikke huske sist jeg så noen som var direkte "tykke".

Anonymkode: 5baff...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen i første eller andre er overvektige på vår skole. I tredje og fjerde begynner det å bli noen - hovedsaklig gutter.

Anonymkode: e9799...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det går litt i rykk og napp, ettersom barna vokser. Jeg kjenner heller ikke til så mange veldig små barn som er overvektige, men jeg kjenner til noen. Datter til en venninne er en av dem, og de jobber med det, og jeg har en familie i nabolaget hvor alle tre barna har vært overvektige siden barnehagen. Siste har en forelder som er veldig overvektig, og barna er litt deretter. 
Det er vel litt opp i skolen en del leker mindre, og får tilgang på mer «kos» og det da kan bli noen kilo for mye. Jeg har merket meg at det er nesten litt enten eller her på ungdomsskolen. Enten ganske så tynn, eller litt godt i hold (eller mer). Så en jentegjeng her en dag på en annen ungdomsskole i byen, hvor de var 90-talls tynne hele gjengen. Det skremte meg. Ikke bra andre veien heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mild overvekt hos barn har blitt normalisert, så vi ikke legger merke til det på samme måte som tidligere. Dette er akkurat det samme som har skjedd med voksne - langt de fleste er overvektige, men vi ser det ikke, siden det er så normalt. Selv om vi ikke ser på barna som tykke, så hadde de blitt sett på som tykke for 50 år siden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassa til min eldste sønn( 6.klasse) er det mange som har blitt tjukke. De var ikke det før. Mulig det er fordi de nærmer seg puberteten og det skjer mye med kroppen🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De blir tykke når de blir store nok til å få game, og får egen telefon med youtube og annen underholdning. Da sluttet de å gå ut å leke aktivt.

Anonymkode: 23d2c...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...