Gå til innhold

Hvorfor er noen kristne Isrealvenner?

Anbefalte innlegg

Jeg er selv kristen, og jeg ser at mange kristne har flagget til Israel på profilbildene sine og poster støtte til Israel på SOME, jeg forstår virkelig ikke hvorfor, og jeg ønsker meg en forklaring. 

Jødene er jo et folk som ikke har tatt imot Jesus som Messias, og Paulus er jo tydelig på at etter Jesus er vi ikke lenger «jøde og greker (altså ikke-jøde)», men én i Kristus. «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.» (Gal 3:28) . Hvis man ikke er universialist så kommer ingen jøder til himmelen, frelsen er gjennom Jesus. Og å stå opp for urettferdighet og å hjelpe de fattige og svake er jo viktige kristne verdier, da forstår jeg ikke hvorfor de som kristne ikke heller protesterer på hvordan staten Israel behandler palestinerene. Amnesty har slått fast nå at det er et folkemord som foregår der nede, hvordan kan noen som er kristne støtte en stat som begår folkemord? Jeg kan bare ikke forstå det!

Det er jo de som sier at det nærmer seg endetiden, og at dette «må skje» mot endetiden. Men fordi noe grusomt er profetert eller kanskje «må skje» så er det jo ingen grunn til å støtte det? Det måtte jo også skje at Jesus døde på korset, men det er vel likevel ingen som gir sin støtte til det jødiske presteskapet på den tiden for å ha utrettet det? Dessuten er det vel ingen grunn til å tro at endetiden kommer nå? Jesus sier jo om endetiden at «Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike. Det skal bli kraftige jordskjelv, og mange steder hungersnød og pest. Det skal skje forferdelige ting og vise seg store tegn fra himmelen.» (Luk 21:10-11), og det har jo ikke vært mer jordskjelv enn normalt, og akkurat nå er det mindre krig, hungersnød og pest en noen gang ellers i menneskehetens historie! (Man kan kanskje få et annet inntrykk om man ser på nyhetene, siden de setter en lupe på all krig og konflikt, men det er likevel et faktum). Jeg har heller ikke hverken sett eller hørt om noen «store tegn fra himmelen».

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sidsel skrev (5 minutter siden):

Amnesty har slått fast nå at det er et folkemord som foregår der nede, hvordan kan noen som er kristne støtte en stat som begår folkemord?

Amnesty har ikke slått fast dette. Det er bare en påstand, som er uriktig, for Israel advarer før de angriper, noe som viser at Israel ikke har intensjon om å drepe flest mulig. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (11 minutter siden):

Amnesty har ikke slått fast dette. Det er bare en påstand, som er uriktig, for Israel advarer før de angriper, noe som viser at Israel ikke har intensjon om å drepe flest mulig. 

Ja, du har kanskje mer kunnskap om dette enn de har i Amnesty, men det svarer uansett ikke på spørsmålet mitt; hva gjør at enkelte kristne regner seg som Israelvenner?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (22 minutter siden):

Amnesty har slått fast nå at det er et folkemord som foregår der nede, hvordan kan noen som er kristne støtte en stat som begår folkemord? Jeg kan bare ikke forstå det!

Amnesty mistet all troverdighet etter at de lukket øynene for russiske forbrytelser i Ukraina. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel skrev (7 minutter siden):

Ja, du har kanskje mer kunnskap om dette enn de har i Amnesty

Dette handler ikke om kunnskap, for Amnesty vet meget godt at Israel advarer før de angriper slik at sivile skal komme seg unna før angrepene begynner. Amnesty er jødehatere

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skremmende å se og lese hvordan kristen-fundamentalister tilsidesette enhver menneskeverdi fordi det rammer palestinere og ikke israelere. Man bruker Hamas som en unnskyldning for å rettferdiggjøre sult, drap, tortur, voldtekt, m.m. Til og med ødeleggelse av historiske kirker og forfølgelse mot kristne palestinere av bosetterne er et hysj-hysj tema.

Man har en rett til å forsvare seg, men en hel del av Israels reaksjon har ingenting med selvforsvar å gjøre.

Anonymkode: ead43...24f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sidsel skrev (59 minutter siden):

Og å stå opp for urettferdighet og å hjelpe de fattige og svake er jo viktige kristne verdier, da forstår jeg ikke hvorfor de som kristne ikke heller protesterer på hvordan staten Israel behandler palestinerene. Amnesty har slått fast nå at det er et folkemord som foregår der nede, hvordan kan noen som er kristne støtte en stat som begår folkemord? Jeg kan bare ikke forstå det!

Israel bedriver ikke folkemord, det er det Palestinerne og andre arabere som holder på med. Midtøsten som tidligere hadde mange kristne og jødiske innbyggere har knapt noen igjen.

Israel er Guds utvalgte folk som det står i Bibelen, som også advarer mot å svikte Israel.

https://firmisrael.org/learn/8-biblical-reasons-stand-with-israel-today/

Anonymkode: 0f3a2...b1a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sidsel skrev (52 minutter siden):

Ja, du har kanskje mer kunnskap om dette enn de har i Amnesty, men det svarer uansett ikke på spørsmålet mitt; hva gjør at enkelte kristne regner seg som Israelvenner?

Det lurer jeg også på. 

Anonymkode: 30617...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner heller ikke hvorfor såkalte kristne er venner av Israel. En ting Israel kan er jo å drepe folk. Jeg er sikker på at krigsforbrytelsene de nå utfører og måten de nekter å forholde seg til internasjonale avtaler kommer til å generere det verste jødehatet verden noengang har sett. 

Men jeg tenker at disse kristne du sikter til ofte er medlemmer av fanatiske sekter som Levende ord osv. Dette er stort sett syke mennesker som er indoktrinerte og ikke har lov å tenke selv og ha selvstendige meninger så lenge de er i disse menighetene. 

Anonymkode: 59784...cdb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sidsel skrev (1 time siden):

Jeg er selv kristen, og jeg ser at mange kristne har flagget til Israel på profilbildene sine og poster støtte til Israel på SOME, jeg forstår virkelig ikke hvorfor, og jeg ønsker meg en forklaring. 

Jødene er jo et folk som ikke har tatt imot Jesus som Messias, og Paulus er jo tydelig på at etter Jesus er vi ikke lenger «jøde og greker (altså ikke-jøde)», men én i Kristus. «Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.» (Gal 3:28) . Hvis man ikke er universialist så kommer ingen jøder til himmelen, frelsen er gjennom Jesus. Og å stå opp for urettferdighet og å hjelpe de fattige og svake er jo viktige kristne verdier, da forstår jeg ikke hvorfor de som kristne ikke heller protesterer på hvordan staten Israel behandler palestinerene. Amnesty har slått fast nå at det er et folkemord som foregår der nede, hvordan kan noen som er kristne støtte en stat som begår folkemord? Jeg kan bare ikke forstå det!

Det er jo de som sier at det nærmer seg endetiden, og at dette «må skje» mot endetiden. Men fordi noe grusomt er profetert eller kanskje «må skje» så er det jo ingen grunn til å støtte det? Det måtte jo også skje at Jesus døde på korset, men det er vel likevel ingen som gir sin støtte til det jødiske presteskapet på den tiden for å ha utrettet det? Dessuten er det vel ingen grunn til å tro at endetiden kommer nå? Jesus sier jo om endetiden at «Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike. Det skal bli kraftige jordskjelv, og mange steder hungersnød og pest. Det skal skje forferdelige ting og vise seg store tegn fra himmelen.» (Luk 21:10-11), og det har jo ikke vært mer jordskjelv enn normalt, og akkurat nå er det mindre krig, hungersnød og pest en noen gang ellers i menneskehetens historie! (Man kan kanskje få et annet inntrykk om man ser på nyhetene, siden de setter en lupe på all krig og konflikt, men det er likevel et faktum). Jeg har heller ikke hverken sett eller hørt om noen «store tegn fra himmelen».

Hvorfor stemmer noen på Donald Trumph mens andre stemmer på Kamala Harris? 
Svar på dette og du har løst verdensproblemer for lang tid fremover.

Anonymkode: 58860...999

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner heller ikke hvorfor såkalte kristne er venner av Israel. En ting Israel kan er jo å drepe folk. Jeg er sikker på at krigsforbrytelsene de nå utfører og måten de nekter å forholde seg til internasjonale avtaler kommer til å generere det verste jødehatet verden noengang har sett. 

Men jeg tenker at disse kristne du sikter til ofte er medlemmer av fanatiske sekter som Levende ord osv. Dette er stort sett syke mennesker som er indoktrinerte og ikke har lov å tenke selv og ha selvstendige meninger så lenge de er i disse menighetene. 

Anonymkode: 59784...cdb

Dette er mennesker som klarer å tenke selv og ikke svelger alt MSM kommer med av løgner og jødehat. Slik som det NRK kommer med, som støtt og stadig tas i løgner om Israel.

Israel forsvarer seg mot de muslimske terroristene i Palestina og deres allierte i Iran som ønsker å begå folkemord på jødene og fjerne Israel fra kartet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sidsel skrev (1 time siden):

Lurer litt på det samme egentlig..Jeg er "israelvenn" og religiøse vil vel karakterisere meg som ateist.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet ikke, jeg swe det rundt meg også, hele pinsevenn miljøet her i byen er for Israel, frikirken og, flere fra mitt fylke har også dratt til Israel for å gjøre veldedighetsarbeid, helt sykt rart. 

Anonymkode: 53f4b...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke, jeg swe det rundt meg også, hele pinsevenn miljøet her i byen er for Israel, frikirken og, flere fra mitt fylke har også dratt til Israel for å gjøre veldedighetsarbeid, helt sykt rart. 

Rart at folk støtter et lands rett til selvforsvar og driver med veledighet?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart at folk støtter et lands rett til selvforsvar og driver med veledighet?

Det er ikke de som sliter mest akkurat. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Israel må samles for å utløse dommedag, ifølge kristen eskatologi. Bibelske profetier slår fast at jødene må vende tilbake til sitt land, Israel, og at Jerusalem blir sentrum for endetidens hendelser. Dette inkluderer byggingen av et tredje tempel, fremkomsten av Antikrist, slaget ved Harmageddon, og til slutt Jesu gjenkomst. Dette regnes som en nødvendig oppfyllelse av Guds plan.

Anonymkode: 881b0...33b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke forstå at ikke ALLE støtter Israel her. Palestinerne og en rekke andre islamistiske grupperinger har uttalt jevnlig at de har til intensjon om å drepe hver eneste jøde som finnes, inklusive spedbarn. Dette er identisk med nazistene i Tyskland. Det er ikke noe å lure på. De "sier" det ikke selv - de roper det!

Dette er hva som soleklart dekkes innen folkeretten som "intensjon om folkemord". Da er det helt absurd at vestlige, ignorante og hjernevaskede aktivister snur rundt på det og anklager Israel for folkemord når de forsvarer seg mot det. 

Skulle en Auschwitz-fange stilles for krigsrett dersom han drepte en nazi-soldat for å unnslippe? 

Israel krigfører så redelig det går an i et sånt vepsebol. De varsler alle angrepene. I militær forstand er det galematias å varsle hvert trekk. Men Israel gjør dette for å gi uskyldige sjansen til å unnslippe. Problemet er at palestinerne bruker sivile liv som skjold for soldatene og folk ofrer gjerne livene sine som "martyrer". Rakettangrep mot Israel og små terrorangrep fra Hamas har vært ukentlige hendelser i mange år, og tiltak mot dette er nødvendig, men terroren i oktober i fjor markerte bare at Hamas har til hensikt å eskalere mest mulig. 

Å støtte Israel har ikke noe med religion å gjøre. 

Anonymkode: b45c2...454

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er agnostiker og støtter Israel. Hadde det ikke vært for Palestinerne, så hadde det jo ikke vært krig nå. 

Anonymkode: 85750...de0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...