Gå til innhold

Kattemor avviser nykastrert kattunge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har adoptert to katter. Mor og datter. Mor ble kastrert for fire uker siden, vi hentet hun og kattunge fem dager etter mor var kastrert. De har vært perlevenner, lekt, koser og sover sammen. Kattunge ble kastrert på torsdag(fem måneder) og da vi kom hjem fra dyrlegen freste kattemor og var aggressiv mot henne. Dette har hun gjort siden. Har holdt de avskilt, men mor freser hver gang hun ser kattunge. Er dette fordi kattungen er «syk» eller hva kan det være? Vil det gå over? Tips tas imot med stor takk❤️

Anonymkode: 3d0dc...382

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kattungen har fått en annen lukt etter dyrlegebesøket? At den lukter fremmed på en måte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MarianneE skrev (6 minutter siden):

Kanskje kattungen har fått en annen lukt etter dyrlegebesøket? At den lukter fremmed på en måte.

Ja, det kan jo godt være. Hun har jo også på seg en «kondomdrakt» pga såret, så kanskje denne har vært brukt på annen katt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vanskelig og si får se om det går seg til i mellomtiden må dere gi melk 😻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vilja83 skrev (41 minutter siden):

Ja, det kan jo godt være. Hun har jo også på seg en «kondomdrakt» pga såret, så kanskje denne har vært brukt på annen katt også.

Det trenger ikke å kun være lukt. Kondomdrakt får katter til å se veldig annerledes ut. 

Det er ikke unormalt at katter i samme hus plutselig begynner å frese til hverandre om én har vært til veterinær. 

Anonymkode: bf60b...385

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det trenger ikke å kun være lukt. Kondomdrakt får katter til å se veldig annerledes ut. 

Det er ikke unormalt at katter i samme hus plutselig begynner å frese til hverandre om én har vært til veterinær. 

Anonymkode: bf60b...385

Takk for svar, dette visste jeg ikke. Pleier det å gå over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 time siden):

Tja vanskelig og si får se om det går seg til i mellomtiden må dere gi melk 😻

Hva er det du snakker om? Katter skal ikke ha melk. Det er ikke bra for de. 

Anonymkode: 5ba74...8df

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er det du snakker om? Katter skal ikke ha melk. Det er ikke bra for de. 

Pusen min drakk spesialmelk 

royal-canin-babycat-milk-6a.jpg

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Har du lest hovedinnlegget i det hele tatt? Det er en fem mnd gammel katt. Den har null behov for deg. Som det står tydelig på bildet du deler så er det for katter fra 0-2 mnd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (3 timer siden):

Nå må du lese hva du svarer på da. Dette er da ikke en katt som trenger melk 

Anonymkode: b1d03...254

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er jo i en alder hvor det er naturlig at mor avviser den. Fremmed lukt og fravær har nok vært utløsende årsak for en naturlig prosess. Som regel blir de venner igjen når ungen har blitt selvstendig og sluttet å klenge på mor.

Anonymkode: 18329...78b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Den er jo i en alder hvor det er naturlig at mor avviser den. Fremmed lukt og fravær har nok vært utløsende årsak for en naturlig prosess. Som regel blir de venner igjen når ungen har blitt selvstendig og sluttet å klenge på mor.

Anonymkode: 18329...78b

Tusen takk for svar☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lenge var mor og kattunge atskilt? Dette er en veldig normal alder å avvise ungene sine på, nå skal de klare seg selv uten mamma, og avvisning og fresing er en naturlig måte å gjøre det på, spesielt etter de har vært separert en liten stund. 

Anonymkode: 556ce...f56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge var mor og kattunge atskilt? Dette er en veldig normal alder å avvise ungene sine på, nå skal de klare seg selv uten mamma, og avvisning og fresing er en naturlig måte å gjøre det på, spesielt etter de har vært separert en liten stund. 

Anonymkode: 556ce...f56

De var fra hverandre i 8 timer ca. Har tatt av kattungen kondondrakten og latt henne sleike seg ren utenom såret selvfølgelig, men mor freser enda.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vilja83 skrev (9 timer siden):

Takk for svar, dette visste jeg ikke. Pleier det å gå over? 

Jeg har to katter, kullsøsken.  De går veldig godt overrens, men om en av de har vært hos veterinær er det fresing når den er tilbake. Det går over, varierer litt hvor lenge. Jeg følger litt med, men lar de stort sett finne ut av det selv 

Anonymkode: 11ce8...aef

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har to katter, kullsøsken.  De går veldig godt overrens, men om en av de har vært hos veterinær er det fresing når den er tilbake. Det går over, varierer litt hvor lenge. Jeg følger litt med, men lar de stort sett finne ut av det selv 

Anonymkode: 11ce8...aef

Takk for svar! Det er mye bedre i dag. Fortsatt fresing, men er i samme rom☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går og ann å kjøpe naturlig feromoner du rett og plugger i en stikkontakt. Det utskiller en duft som vi mennesker ikke kjenner, men virker beroligende på katten. Brukte det en periode da vi hadde en katt som var veldig nervøs og redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har to katter, og den ene kan være sur i opptil en uke om den andre har vært til veterinær. Han freser og mjauer dypt mot den andre katten, men går ikke til angrep. Tror det er fordi den andre katten lukter rart.

Anonymkode: 82195...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den har fått en annen  lukt, derfor blir den avvist. 

Anonymkode: ee1a7...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her dette er helt normalt. Tror det er pga lukten.

Min katt nr 2 ble kastrert og ble frest til i et dag eller 2 etter kastrering også av katt nr 1.

Anonymkode: 0c1d1...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...