Gå til innhold

Utredning for Asperger - er det noe vits?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skårer på Asperger-tester, og kjenner meg igjen i mye av beskrivelsen.  Samtidig er jeg klar over at det er visse fellestrekk mellom traumer og Asperger. 
så ja, privat er vel veien å gå.

ts

Anonymkode: caf9d...608

Å score på tester man selv finner og gjør på nettet eller på annen måte, betyr ikke at man dermed har noe som testene er ment til å utrede. Når du tester deg selv, så er du bevisst eller ubevisst opptatt av hva du ønsker å finne. 
Når fagfolk tester så ser de ikke bare på svarene i testene alene, de har tester som kryss sjekker at du virkelig er oppriktig når du svarer. De ser på kroppsspråk når du gjør testene og andre forhold rundt testingen. Dermed kan de få frem om du «jukser» enten på den ene eller den andre måten og en rekke andre forhold rundt som du selv ikke er klar over. 

Så,å teste deg selv, og å tolke dine egne svar er verdiløst. Du finner det du ønsker å finne.

Anonymkode: 3c195...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan godt være du har kptsd. Tror nok som mange har skrevet at privat blir alternativet ditt.

Fikk selv utredning for autisme og diagnosen på dps, men dette var da i forbindelse med overgang til AAP, utredning, tilrettelegging og ivaretakelse av små barn. Har altså betydelige utfordringer pga diagnosen.

Med det sagt, de som feilinformerer om at det å få autisme diagnose automatisk utløser et skred av tiltak, stønader og annet må tenke om igjen. Jeg ble avsluttet på dps fordi de ikke har behandling for autisme og ble anbefalt å bli ufør. Har selv forsøkt å finne tilbud om hjelp til selvhjelp for voksne, men det finnes ikke for høytfungerende i mitt område hvertfall. Økonomien er også dårligere pga AAP. De eneste som har tilrettelagt etter diagnosen er arbeidsgiver, men jeg har en ekstremt inkluderende arbeidsgiver (hvis man tenker typ «blindeforbundet») så de må liksom.

Anonymkode: 86cef...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Å score på tester man selv finner og gjør på nettet eller på annen måte, betyr ikke at man dermed har noe som testene er ment til å utrede. Når du tester deg selv, så er du bevisst eller ubevisst opptatt av hva du ønsker å finne. 
Når fagfolk tester så ser de ikke bare på svarene i testene alene, de har tester som kryss sjekker at du virkelig er oppriktig når du svarer. De ser på kroppsspråk når du gjør testene og andre forhold rundt testingen. Dermed kan de få frem om du «jukser» enten på den ene eller den andre måten og en rekke andre forhold rundt som du selv ikke er klar over. 

Så,å teste deg selv, og å tolke dine egne svar er verdiløst. Du finner det du ønsker å finne.

Anonymkode: 3c195...4ca

Har du selv tatt disse testene, slik at du forstår hva de innebærer og hvordan spørsmålene er langt frem? Disse testene gir selvsagt ikke svar på om man er på spekteret, men svarene man gir kan gi ytterligere pekepinn i utredningen. 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/psykisk-helse/psyknytt/her-finner-du-tester-for-autisme-og-aspergers-syndrom

Anonymkode: 5ca8f...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...