AnonymBruker Skrevet 21. desember #1 Del Skrevet 21. desember Vi vurderer å få oss kattunge. Har lest endel men vil høre personlige meninger fra dere som allerede har katt. 1: hva er forskjellen på tørr og våtfor. Hvordan vet du hva den liker, skal man la katten prøve begge deler? 2: når katten har vært ute, kommer den inn med døde dyr? Får den snegler,mark osv i pelsen sin? Vasker dere da katten hver gang den har vært ute? 3: ødelegger den mye i huset? Som kloring på lister,vegger og paneler, biter i stykker ledninger. 4: forsikring. Har dere hatt større ulykker/uhell med katten som har gjort at dere måtte bruke forsikringen? 5: våkner den mye om natten og styrer og vekker huset? 6: kattesand. Skifter dere ut hver dag eller hvor ofte? Skal den da både tisse og basje inni der? 7: når katten er vant til å være ute etterhvert. Verre den når den skal hjem eller skal man ut og lete etter den? Kjenner den igjen stemmen din om du roper på den? 8: har lest om ting man burde gjøre for å forsikre huset så katten ikke skader seg. Blant annet at vinduer ikke må være åpent. Nå bor jeg i 2etg. Og det er veldig varmt vi liker å ha det kjølig og har åpent vindu på gløtt om vinteren. Men helt åpent på sommeren. Hvordan ordner vi dette? Vi har gammelt vindu, ikke sånn ny fange toppsvingt eller liknende.. Anonymkode: ba9e3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #2 Del Skrevet 21. desember Det er ingen fasit svar på alt du spørr om. Katter er forskjellige, det er raseforskjeller, med også personlighet. Noen katter ødelegger mye, andre rører ikke annet enn sine egne kloremøbler etc. Noen katter hopper fra 4 etasje, og andre tørr ikke å hoppe opp i vinduskarmen en gang. Noen katter går flere kilometer, andre tørr ikke gå lengre enn tomtegrensa Anonymkode: 94de8...159 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #3 Del Skrevet 21. desember 1 tørrfôr er best. Våt er snacks. Kjøp fra veterinær/dyrebutikk, ikke fra matbutikken. 2 håper du tuller. Katten vasker seg selv. Børst pels ved behov. Lang pels må stelles daglig. Sjekk for flått på sommeren. Katter kan dra inn alt mulig. 3 noen gjør det. Mine har aldri ødelagt noe. 4 forsikring ja, heldigvis aldri brukt den. Agria dyreforsikring. 5 noen gjør det. Mine sover eller er stille. 6 både tiss og bæsj ja. Fjerner klumper hver dag. Full tømming og vask hver 14. dag. Viktig med riktig sand. Jeg kjøper hos dyrebutikk. 7 mine kommer hjem selv. 8 helt åpne vinduer er skummelt når du har kattunge. Ha katten i et annet rom når vinduet står på fullt gap, evt sikre med netting. Mine er gamle, og faller ikke ut av vinduer. Anonymkode: bf183...ca2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #4 Del Skrevet 21. desember 1: hva er forskjellen på tørr og våtfor. Hvordan vet du hva den liker, skal man la katten prøve begge deler? Du lærer snart katten din å kjenne, og vil lett se på oppførselen hva den foretrekker. Mange katter fortrekker nok våtfor, men hos oss er det tørrfor som gjelder og våtfor til "lørdagskos". 2: når katten har vært ute, kommer den inn med døde dyr? Får den snegler,mark osv i pelsen sin? Vasker dere da katten hver gang den har vært ute? Katten kan komme inn med mus og fugler den har fanget, men den har ikke snegler og mark i pelsen. Katter er renslige og steller pelsen sin fint. 3: ødelegger den mye i huset? Som kloring på lister,vegger og paneler, biter i stykker ledninger. Det kan den gjøre, men vi har ikke hatt store problemer med det. Kjøp en klorematte/pinne og oppdra katten til å bruke den ved å gjøre det tydelig for den at kloring andre steder er forbudt. 4: forsikring. Har dere hatt større ulykker/uhell med katten som har gjort at dere måtte bruke forsikringen? Har aldri hatt forsikring på katter. Vi går til dyrlegen med kattene dersom de er tydelig syke. Det har skjedd to ganger, og begge ganger har vi valgt avliving fremfor kostbare behandlinger. 5: våkner den mye om natten og styrer og vekker huset? Våre katter er alltid ute om natten, også om vinteren. De er bare inne når det er 10-15 kuldegrader eller kaldere. Når de er inne, kommer de gjerne og vekker oss om de må ut på do eller vil ut av andre grunner. Vi har ikke katteluke. 6: kattesand. Skifter dere ut hver dag eller hvor ofte? Skal den da både tisse og basje inni der? Våre katter går som regel på do ute, så vi har ikke kattesand inne hele året. Har gjerne det på det kaldeste om vinteren når kattene er inne om natta. Det er unødvendig og kostbart å skifte sand ofte, derfor gjør ikke vi det. Kattene både tisser og bæsjer i sanda, men vi fjerner ofte avføringen noen flere ganger før vi bytter all sanda. 7: når katten er vant til å være ute etterhvert. Verre den når den skal hjem eller skal man ut og lete etter den? Kjenner den igjen stemmen din om du roper på den? Katter vet hvor de "bor" og kommer hjem, men de kommer når de selv vil. De kjenner eierne sine og de kjenner igjen stemmer og lyden av bilen eller annet som de forbinder med eierne. Du kan venne de til en spesiell lyd som de forbinder med en godbit som gjør at de kan ropes på fordi de gjerne vil ha den godbiten, men det er vanskelig å få katter til å gjøre noe de ikke vil, slik man kan med hunder. 8: har lest om ting man burde gjøre for å forsikre huset så katten ikke skader seg. Blant annet at vinduer ikke må være åpent. Nå bor jeg i 2etg. Og det er veldig varmt vi liker å ha det kjølig og har åpent vindu på gløtt om vinteren. Men helt åpent på sommeren. Hvordan ordner vi dette? Vi har gammelt vindu, ikke sånn ny fange toppsvingt eller liknende.. Det er ikke noe problem. Kattunger kan være uheldige, men voksne katter passer seg. Det er ikke noe større fare for at de skal falle ut av et vindu hjemme enn at de faller ned fra et tak, en skrent eller en mur eller noe som de balanserer på når de er ute. Katter tåler også veldig mye, så om en katt faller ut av 2. etg, går det som regel helt fint og skadefritt, med mindre det er noe på bakken som kan skade dem når de lander. Anonymkode: 898b0...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #5 Del Skrevet 21. desember Det høres ut som at dere generelt har veldig lite kunnskap om dyr, men det er bra at du undersøker nøye. Hvis jeg var dere ville jeg tatt kontakt med dyrebeskyttelsen og forklart dem at dere er helt uerfarne men ønsker dere katt, og bedt dem hjelpe dere. Da kan dere få en samtale hvor dere får svar på alt dere lurer på, og så kan de samtidig finne en katt som passer fint til dere. En voksen katt kan kanskje passe bedre, da slipper dere all jobben med en kattunge og ofte er det snille rolige og barnevandte katter som trenger et nytt hjem. Mye bedre å få en ferdig kastrert, vaksinert og chippet katt derfra enn å støtte mennesker som driver med «hjemmeavl». Anonymkode: 0d3a5...3bc 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #6 Del Skrevet 21. desember Ts her. Ang som om at kattene drar med seg snegler,insekter og krypdyr i pelsen sin når de har vært ute, er ikke utenkelig. Når de er ute så er de på gresset hele tiden og tråkker i hytt og pine overalt. Så dere med katter vasker ikke føttene til katten etter at de har vært ute? Dere lar den hoppe oppi sengen og sofaen osv med de potene som har vært ute i gresset og tråkket på bæsj fra andre dyr osv? Anonymkode: ba9e3...8d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #7 Del Skrevet 21. desember UteKatter skal ha vaksiner mot sykdommer hvert år, medisin mot flått og fugelopper og ormekur ved behov Anonymkode: c8d28...0a0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #8 Del Skrevet 22. desember 1: hva er forskjellen på tørr og våtfor. Hvordan vet du hva den liker, skal man la katten prøve begge deler? Tilby begge deler og se hva den spiser? Vår katt foretrekker som oftest tørrfor. 2: når katten har vært ute, kommer den inn med døde dyr? Får den snegler,mark osv i pelsen sin? Vasker dere da katten hver gang den har vært ute? Rekorden her er 4 mus inn i løpet av ett døgn. Det hender de er levende også... Aldri opplevd snegler og mark, men hvis vi ikke er påpasselige med flåttmiddel, får den mye flått. 3: ødelegger den mye i huset? Som kloring på lister,vegger og paneler, biter i stykker ledninger. Han har klort på en vegg der vi har strietapet, dette til tross for flere kloremøbler. Ledningene har fått ligge i fred. 4: forsikring. Har dere hatt større ulykker/uhell med katten som har gjort at dere måtte bruke forsikringen? Ikke større uhell, men i løpet av en fem-månedersperiode måtte vi til dyrlege tre ganger. Da var det godt å ha forsikring. Før det hadde vi 3 år helt uten sykdom/skader. 5: våkner den mye om natten og styrer og vekker huset? Ja. Det gjør ikke så mye for oss, da. Han har luke, går inn og ut som han vil. Ønsker oppmerksomhet hver gang han kommer inn, dag som natt. 6: kattesand. Skifter dere ut hver dag eller hvor ofte? Skal den da både tisse og basje inni der? Vår katt liker best å gjøre fra seg ute, det er kun når det er dårlig vaer, eventuelt snø, at han går inne. Foretrekker frisk kattesand, da. 7: når katten er vant til å være ute etterhvert. Verre den når den skal hjem eller skal man ut og lete etter den? Kjenner den igjen stemmen din om du roper på den? Vi (spesielt mannen) leter hvis han ikke har kommet hjem etter noen timer. Vi godtar flere timer borte om vår/sommer/høst enn i streng kulde, sterk torden eller mye nedbør. Han kjenner igjen stemmen, men lyder ikke navnet sitt. 8: har lest om ting man burde gjøre for å forsikre huset så katten ikke skader seg. Blant annet at vinduer ikke må være åpent. Nå bor jeg i 2etg. Og det er veldig varmt vi liker å ha det kjølig og har åpent vindu på gløtt om vinteren. Men helt åpent på sommeren. Hvordan ordner vi dette? Vi har gammelt vindu, ikke sånn ny fange toppsvingt eller liknende.. Vi har soverom i høy andreetasje. Skal vinduet stå på vidt gap må døra inn dit holdes lukket - alltid. Det vil helst gå bra, men vi tar ikke sjansen. Anonymkode: bfe2b...ae7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #9 Del Skrevet 22. desember Har innekatter, så kan ikke svare på alt. 1. Tørrfor har de fremme hele tiden. Det er bra for tennene, og gir den næringen de trenger. Våtfôr gir jeg som "middag". 2. De er utrolig renslige, har aldri opplevd søl, dyr, eller noe på dem. 3. Ja, de klorer. De dytter ting ned fra bord/benker. Det hender også de river ned vaser og slik om de herjer rundt. 4. Jeg har aldri hatt forsikring. Tar heller regningene når de kommer. Over mange år med flere katter vil det alltid lønne seg. Har man ikke nok buffer bør man imidlertid ha forsikring. 5. De følger stort sett vår døgnrytme. Men ser på overvåkningskameraene at de snur døgnet når vi er på reise. 6. Fyller på når det er lite. Bytter alt ca annenhver måned. Men det kommer an på typen sand, og kvaliteten. 7. Har Airtag på mine. De er innekatter, men en grei sikkerhet om de sniker seg ut. 8. Er nøye på at dører og vinduer ikke er åpne, med mindre de er lukket inne et sted. Det blir en vane. Anonymkode: bf277...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 22. desember #10 Del Skrevet 22. desember (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ts her. Ang som om at kattene drar med seg snegler,insekter og krypdyr i pelsen sin når de har vært ute, er ikke utenkelig. Når de er ute så er de på gresset hele tiden og tråkker i hytt og pine overalt. Så dere med katter vasker ikke føttene til katten etter at de har vært ute? Dere lar den hoppe oppi sengen og sofaen osv med de potene som har vært ute i gresset og tråkket på bæsj fra andre dyr osv? Anonymkode: ba9e3...8d6 Har aldri hørt om noen som vasker potene på katten etter hver gang de er ut. Endret 22. desember av Meowmere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #11 Del Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Ang som om at kattene drar med seg snegler,insekter og krypdyr i pelsen sin når de har vært ute, er ikke utenkelig. Når de er ute så er de på gresset hele tiden og tråkker i hytt og pine overalt. Så dere med katter vasker ikke føttene til katten etter at de har vært ute? Dere lar den hoppe oppi sengen og sofaen osv med de potene som har vært ute i gresset og tråkket på bæsj fra andre dyr osv? Anonymkode: ba9e3...8d6 Katten vasker potene sine grundig selv. Men selvfølgelig får du mer bakterier inn i huset enn du ville fått uten en katt. Jeg vil tro at de fleste som har katt ikke er spesielt redde for bakterier. Anonymkode: d1806...ba6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 22. desember #12 Del Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Ang som om at kattene drar med seg snegler,insekter og krypdyr i pelsen sin når de har vært ute, er ikke utenkelig. Når de er ute så er de på gresset hele tiden og tråkker i hytt og pine overalt. Så dere med katter vasker ikke føttene til katten etter at de har vært ute? Dere lar den hoppe oppi sengen og sofaen osv med de potene som har vært ute i gresset og tråkket på bæsj fra andre dyr osv? Anonymkode: ba9e3...8d6 De kattene jeg har hatt, har alltid vært veldig renslige. Klart at de er ikke fri for bakterierer,men det er ikke sånn at de går rundt med bæsj i pelsen hele tiden. De få gangene de har fått noe i pelsen, som de ikke klarer å få ut selv. Det har skjedd veldig sjeldent. Så har jeg hjelpet de med vasken. Ikke så ofte det skjer,men. Ellers er de ganske rene av seg selv. Alt de gjør er å spise,sove,vaske seg,leke og jakte litt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #13 Del Skrevet 22. desember Ang. snegler, insekter og krypdyr i pelsen, som du nevner, så har jeg aldri opplevd noe på katten min. Vi har ikke flått der jeg bor, ikke mye snegler, og det er heller ikke andre synlige insekter/dyr som setter seg i pelsen. Dessuten vasker hun seg selv ofte. Anonymkode: 36bae...2d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #14 Del Skrevet 22. desember Jeg har flere katter, og har vært fosterhjem i mange år. Først og fremst er det viktig få frem at katter er som mennesker, det er individer med ulike personligheter. I tillegg er en del ting svært omdiskutert, som f.eks mat. Noen sverger til råforing, noen sverger til kun tørrfor, noen sverger til porsjonsfordeling, det er like mange måter fore en katt som ett menneske. 1: hva er forskjellen på tørr og våtfor. Hvordan vet du hva den liker, skal man la katten prøve begge deler? Jeg bruker kun tørrfor, fri tilgang. De får våtfor 1-2 ganger i måneden. Jeg bruker kun tørrfor fra veterinær/dyrebutikk for å ha høyere kvalitet. Jeg bruker Royal canin light, det er ett bra for, men ikke aller høyeste kvalitet. Mine katter nekter spise kornfritt tørrfor, de nekter spise fersk fisk, og de nekter spise fersk kjøtt. 2: når katten har vært ute, kommer den inn med døde dyr? Får den snegler,mark osv i pelsen sin? Vasker dere da katten hver gang den har vært ute? Mine kommer "aldri" med døde dyr, det har skjedd sjeldenere enn en gang pr år, selv med flere utekatter. Men den som er langhåret har ofte snegler i pelsen. Mark har jeg aldri sett i pelsen. Jeg har håndduk innenfor døren for å tørke om den ene pusen er våt eller har gått i gjørme, de to andre takler ikke håndduk/tørking. 3: ødelegger den mye i huset? Som kloring på lister,vegger og paneler, biter i stykker ledninger. Mine har aldri rørt ledninger, de klorer ikke på vegger, men de har klort opp sofaen. Med passende klorestativer som er riktig plassert, og nok aktivitet så ødelegger ikke katter noe særlig. 4: forsikring. Har dere hatt større ulykker/uhell med katten som har gjort at dere måtte bruke forsikringen? Har forsikring, og uten den hadde veterinær kostet meg 53 000,- bare i år. 5: våkner den mye om natten og styrer og vekker huset? Mine har aldri vekt meg, de sover stortsett hele natta. Men her kommer "ulike personligheter" inn, for kjæresten min sin katt vekker meg hver eneste natt... Og naboen sin katt er ute hver natt fordi den bråker sånn.. 6: kattesand. Skifter dere ut hver dag eller hvor ofte? Skal den da både tisse og basje inni der? Jeg bruker pellets, og tar ut all tiss og bæsj hver dag. Skifter sjelden ut alt. 7: når katten er vant til å være ute etterhvert. Verre den når den skal hjem eller skal man ut og lete etter den? Kjenner den igjen stemmen din om du roper på den? De har retningssans, og kommer hjem selv, så lenge de er gammel nok og kjent i området. Og de kjenner igjen navn/stemme. 8: har lest om ting man burde gjøre for å forsikre huset så katten ikke skader seg. Blant annet at vinduer ikke må være åpent. Nå bor jeg i 2etg. Og det er veldig varmt vi liker å ha det kjølig og har åpent vindu på gløtt om vinteren. Men helt åpent på sommeren. Hvordan ordner vi dette? Vi har gammelt vindu, ikke sånn ny fange toppsvingt eller liknende.. Jeg har ikke "kattesikret" leiligheten, men har ikke knuselig pynt på lett tilgjengelig steder. Har kun uknuselig blomsterpotter i vindu. Har vindu åpen ved behov. Kattunger og klønete katter kan ramle ut, men katter generelt har svært god balanse og kroppskontroll. Mine balanserer hele tiden på rekkverket på balkongen. Men du kan kjøpe kattenett å montere på vindu om du er redd. Anonymkode: 53eeb...c4c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #15 Del Skrevet 22. desember Her er det mye feilinformasjon. Våtmat er bedre enn tørrfôr. Dette er fordi tørrfôr uansett merke inneholder for lite kjøtt. De beste merkene inneholder rundt 80-85%. Våtmat inneholder dessuten vann. Katter er generelt dårlige på å få i seg vann og de har skjøre nyrer. Men tilby begge deler. Tørrfôr er ok for tennene. Kjøp fra dyrebutikk. Veterinærer har generelt lite kunnskap om mating av katt og kommer til å anbefale hills og Royal canin, det er ikke god mat til katten. Orijen er mye bedre. Ikke har fri tilgang til maten. Katter er ikke laget for å ha lett tilgang til mat hele tiden. Dette kan gjøre dem deprimerte og feite. Feite dyr er i likhet med mennesker et stort problem. Tilby mat 2-3 ganger daglig, la ett av de måltidene være våtmat. Skal ikke være mer pga kaloriinnhold. Anonymkode: 61775...6ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 22. desember #16 Del Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det mye feilinformasjon. Våtmat er bedre enn tørrfôr. Dette er fordi tørrfôr uansett merke inneholder for lite kjøtt. De beste merkene inneholder rundt 80-85%. Våtmat inneholder dessuten vann. Katter er generelt dårlige på å få i seg vann og de har skjøre nyrer. Men tilby begge deler. Tørrfôr er ok for tennene. Kjøp fra dyrebutikk. Veterinærer har generelt lite kunnskap om mating av katt og kommer til å anbefale hills og Royal canin, det er ikke god mat til katten. Orijen er mye bedre. Ikke har fri tilgang til maten. Katter er ikke laget for å ha lett tilgang til mat hele tiden. Dette kan gjøre dem deprimerte og feite. Feite dyr er i likhet med mennesker et stort problem. Tilby mat 2-3 ganger daglig, la ett av de måltidene være våtmat. Skal ikke være mer pga kaloriinnhold. Anonymkode: 61775...6ed Dette! Katter er generelt dårlige på å drikke fordi de fra naturen får mye væske gjennom byttedyrene de spiser, og tørrfôr er så langt fra det som man kommer. Gi godt våtfor med mye væske og kjøtt i tillegg til tørrfør. Ang fri tilgang eller ikke opplever jeg at det varierer fra katt til katt, mange kan ha fri tilgang mens andre fort overspiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shy Guy Skrevet 22. desember #17 Del Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bruker kun tørrfor, fri tilgang. De får våtfor 1-2 ganger i måneden. Jeg bruker kun tørrfor fra veterinær/dyrebutikk for å ha høyere kvalitet. Jeg bruker Royal canin light, det er ett bra for, men ikke aller høyeste kvalitet. Mine katter nekter spise kornfritt tørrfor, de nekter spise fersk fisk, og de nekter spise fersk kjøtt. Katten din nekter å spise skikkelig mat fordi den har blitt avhengig av de dårlige plantebaserte ingrediensene til royal canin, som er tilsatt et belegg av kjøttsmak fra tilsetningsstoff. Veldig usunt. Men ikke lett å avvente dem heller når fôret har vært så ensporet. Virker ikke som noen leser hva de få av oss som har lest oss opp på dette skriver, men her er nok et forsøk. https://www.potesporihjertet.no/single-post/hva-tørrfôr-gjør-med-kattens-tenner https://www.potesporihjertet.no/kosthold 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet onsdag kl 22:17 #18 Del Skrevet onsdag kl 22:17 AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 9.30): Vi vurderer å få oss kattunge. Har lest endel men vil høre personlige meninger fra dere som allerede har katt. 1: hva er forskjellen på tørr og våtfor. Hvordan vet du hva den liker, skal man la katten prøve begge deler? 2: når katten har vært ute, kommer den inn med døde dyr? Får den snegler,mark osv i pelsen sin? Vasker dere da katten hver gang den har vært ute? 3: ødelegger den mye i huset? Som kloring på lister,vegger og paneler, biter i stykker ledninger. 4: forsikring. Har dere hatt større ulykker/uhell med katten som har gjort at dere måtte bruke forsikringen? 5: våkner den mye om natten og styrer og vekker huset? 6: kattesand. Skifter dere ut hver dag eller hvor ofte? Skal den da både tisse og basje inni der? 7: når katten er vant til å være ute etterhvert. Verre den når den skal hjem eller skal man ut og lete etter den? Kjenner den igjen stemmen din om du roper på den? 8: har lest om ting man burde gjøre for å forsikre huset så katten ikke skader seg. Blant annet at vinduer ikke må være åpent. Nå bor jeg i 2etg. Og det er veldig varmt vi liker å ha det kjølig og har åpent vindu på gløtt om vinteren. Men helt åpent på sommeren. Hvordan ordner vi dette? Vi har gammelt vindu, ikke sånn ny fange toppsvingt eller liknende.. Anonymkode: ba9e3...8d6 Vi har to katter. 1 - de bør egentlig få tørrfor og våtfor hver dag. Våtfor pga at det inneholder væske ( i tillegg til vann fra skål/vannfontene). Våre katter får begge deler hver dag. De får en dagsdose tilpasset sin alder/kroppsvekt med tørrmat pluss en pose våtfor (det står på posen med tørrmat hvor mye de skal ha pr dag hvis de får våtfor i tillegg). Kattene våre får kun kattemat fra dyrlege/dyrebutikk (mat som inneholder minst 80% kjøtt). 3 - Kattene våre har ikke ødelagt mye - hvis man ser bort ifra når de har dratt ned klærne fra tørkestativet og laget hull i de, og når de har klart å dra vannfontenen ut fra plassen sin, tømt den for vann og så har pumpen gått på tomgang i mange timer. Den ene pumpen ble ødelagt som følge av det. Vi har en ekstremt vilterbass av en katt. Broren gjør ikke så mye ut av seg. 4 - vi har forsikring på kattene våre. Har ikke vært ute for noen ulykker ennå. 5 - kattene våre er stille og rolige om natten. De kommer og maser på meg om morgenen, for da vil de ha frokosten sin. 6 - vi har en automatisk kattedo, så den sier ifra når det er på tide og tømme den. Det er ca 1 gang i uken. 8 - Vi har en vinterhage og vi har laget en stor ramme i tre og så festet hønsenetting på den, sånn at vi kan ha vinduene i vinterhagen åpen, spesielt om sommeren. Det finnes netting man kan kjøpe når man har katter for å hindre dem i å komme seg ut av vinduene. Husker ikke hva det heter, kanskje kattenetting e.l.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:25 #19 Del Skrevet onsdag kl 22:25 Shy Guy skrev (På 22.12.2024 den 18.49): Katten din nekter å spise skikkelig mat fordi den har blitt avhengig av de dårlige plantebaserte ingrediensene til royal canin, som er tilsatt et belegg av kjøttsmak fra tilsetningsstoff. Veldig usunt. Men ikke lett å avvente dem heller når fôret har vært så ensporet. Virker ikke som noen leser hva de få av oss som har lest oss opp på dette skriver, men her er nok et forsøk. https://www.potesporihjertet.no/single-post/hva-tørrfôr-gjør-med-kattens-tenner https://www.potesporihjertet.no/kosthold Mine har aldri likt fisk, kjøtt, våtfor, ikke siden de var kattunger. Men når en katt går ned over 10 % av kroppsvekten sin i løpet av noen måneder fordi den nekter spise. Hvor mye mer skal den gå ned? Hvor lenge skal jeg se katten sulte så den kan spise det DU mener er riktig? Jeg prøvde orijens, arcana og vigor før eldste katten min viste hva royal canin var, han nektet spise.... Anonymkode: 53eeb...c4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:30 #20 Del Skrevet onsdag kl 22:30 Du må sjekke katten for flått og fjerne de. Ellers har jeg ikke opplevd insekter i pelsen. Anonymkode: 4d128...bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå