Gå til innhold

Nok en beksvart måned for elbil i Europa


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok et visst tilbakeslag, ja. Det er en spesiell situasjon i verden med handelskrig og annen. Folk har et annet fokus enn klima.

Jeg tror ikke Kina har blitt overbevist av Greta Thunberg og vil redde verden. Jeg tenker de satser på elbil for å bli mindre avhengig av å importere olje. Derfor kommer de til å kjøre på og gjøre bilparken elektrisk. Jeg vil tror mange andre land har gode, egoistiske grunner til å bygge ut solenergi, kjernekraft, vind etc. 

Anonymkode: 06d89...b77

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har spurt etter kilde, ikke grunnløse påstander! Skjerp deg!

Anonymkode: da14b...aeb

Jeg gidder ikke lete opp kilder ethvert menneske med minst 1 finger og IQ høyere enn en katt kan finne hundrevis av på et kvarter.

Skiftet i norge allerede skjedd, bensinbiler har en markedsandel rundt 0,5 % nå og diesel 2 %...begge fallende mot 0..

I så måte er denne diskusjonen bortkastet, fossilbilene kommer ikke tilbake mer enn knapptelefonene og tjukkasTVene gjorde da de forsvant, og når sant skal sies er det ikke mange som savner de stinkende røykmaskinene heller.

Endret av Tått
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (11 minutter siden):

Jeg gidder ikke lete opp kilder ethvert menneske med minst 1 finger og IQ høyere enn en katt kan finne hundrevis av på et kvarter.

Skiftet i norge allerede skjedd, bensinbiler har en markedsandel rundt 0,5 % nå og diesel 2 %...begge fallende mot 0..

I så måte er denne diskusjonen bortkastet, fossilbilene kommer ikke tilbake mer enn knapptelefonene og tjukkasTVene gjorde da de forsvant, og når sant skal sies er det ikke mange som savner de stinkende røykmaskinene heller.

Ergo finnes det ikke noen som helst sannhet i noe av det du predikerer om!

Anonymkode: da14b...aeb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (51 minutter siden):

Her er de riktige salgstallene for elbiler for årets 11 første måneder. Fossilbiler vil være historie i god tid før 2030.

https://www.euronews.com/business/2024/12/14/global-ev-sales-surge-in-november-heres-how-china-is-driving-momentum

 

IMG_20241224_083830.jpg

Disse tallene er for elektrifiserte biler, dvs. de inkluderer hybrider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 minutt siden):

Disse tallene er for elektrifiserte biler, dvs. de inkluderer hybrider. 

Sant.. men da må det og sies at mesteparten av alle hybrider som selges globalt selges i Kina ..og disse har laang rekkevidde og kjøres omtrent utelukkende på el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (18 timer siden):

Jeg har null planer om å lese hva taperne i ACEA påstår for å redde ræva si..De er for lengst utkonkurrert så bare å lene seg tilbake med popcornet å se de forsvinne en etter en..

De bilmerkene du som nybilkjøper kan velge mellom om noen få år kommer fra BYD, Tesla, Geely, Saic og muligens Hyundai/Kia og Tata motors....resten går konkurs før 2030.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.12.2024 den 22.31):

Men Kina har jo enorm tilgang på strøm, de åpner jo et nytt kullkraftverk annenhver dag. Hele elbilsatsingen i Kina er fossildrevet. Samtidig er den kraftig subsidiert. Elbilproduksjonen deres er enormt forurensende og er en av grunnene til at Kina ikke vi forplikte seg til klimamålene.

 

Anonymkode: 65a00...c08

Kina har en geopolitisk grunn til å satse på eklektiske biler, da er innenlands transport indirekte kulldrevet og uavhengig av importert olje. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (På 24.12.2024 den 0.38):

Kina har den sterkeste veksten i fornybar energiproduksjon av alle. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China

Frem til 2030 er det antatt at Kina vil stå for 60% av all nyinstallert fornybar energi i verden. 

Og likevel økte CO2-utslippene fra energiproduksjon med heftige 5,2% i Kina i 2023.

Mange klamrer seg til nyheten om at Kina reduserte antall godkjente kullkraftverk med 80% fra 2023 til 2024, men det de glemte var at det var en enorm økning i godkjente kullkraftverk fra 2021 til 2023, faktisk 500% økning på to år!

Selv om man håper, tror og antar at det nå blir et markant skifte i Kina, så viser tallene frem til nå at det vil bygges enormt med kullkraftverk også i årene som kommer, særlig med den enorme økningen i godkjennelse av svært store kraftverk over 1 GW.

Anonymkode: 65a00...c08

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (På 25.12.2024 den 15.26):

Kina har en geopolitisk grunn til å satse på eklektiske biler, da er innenlands transport indirekte kulldrevet og uavhengig av importert olje. 

Ja, og med enorme mengder kull vil det være direkte dumt av Kina å ikke utnytte denne innenlands ressursen.

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tått skrev (På 24.12.2024 den 9.20):

Jeg gidder ikke lete opp kilder ethvert menneske med minst 1 finger og IQ høyere enn en katt kan finne hundrevis av på et kvarter.

Skiftet i norge allerede skjedd, bensinbiler har en markedsandel rundt 0,5 % nå og diesel 2 %...begge fallende mot 0..

I så måte er denne diskusjonen bortkastet, fossilbilene kommer ikke tilbake mer enn knapptelefonene og tjukkasTVene gjorde da de forsvant, og når sant skal sies er det ikke mange som savner de stinkende røykmaskinene heller.

Andelen bensin har økt med 50% i høst, andelen diesel har økt med over 100%. Det har vært en jevn nedgang i andelen nyregistrerte nullutslippskjøretøy hele høsten. Så siden august er det motsatt av hva du sier, det er ikke fallende mot null, tvertimot.

Kilde: OFV

Godt mulig vi også her til lands nå ser begynnelsen på slutten for elbileventyret, det tok bare litt lenger tid.

Synd at du ikke "gidder" lete opp kilder, da kan man ikke ta det du sier seriøst. Så viser det seg jo også at det er ganske enkelt å tilbakevise vissvasset.

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Andelen bensin har økt med 50% i høst, andelen diesel har økt med over 100%. Det har vært en jevn nedgang i andelen nyregistrerte nullutslippskjøretøy hele høsten. Så siden august er det motsatt av hva du sier, det er ikke fallende mot null, tvertimot.

Kilde: OFV

Godt mulig vi også her til lands nå ser begynnelsen på slutten for elbileventyret, det tok bare litt lenger tid.

Synd at du ikke "gidder" lete opp kilder, da kan man ikke ta det du sier seriøst. Så viser det seg jo også at det er ganske enkelt å tilbakevise vissvasset.

Anonymkode: 65a00...c08

Hmm, i november i år var elbilandelen 93,6%, opp fra 81,6% i november 2023. En ganske bra stigning på et år synes jeg? Tallene for  oktober var ikke noe dårligere, 94% mot 84,2%.  September var 96,4% mot 87%. Men her velger du altså å fokusere på den lille nedgangen fra september til november, foran den store oppgangen fra året før. Selv om det er velkjent at Tesla alltid leverer flest biler den siste måneden hvert kvartal og minst den første måneden. Snakker om å gripe etter halmstrå. 

Det ble forresten registrert 10940 elbiler i november i år, mot 8442 i november 2023. En oppgang på nesten 30% i elbilsalget på et år altså. Slutten på elbileventyret sa du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (2 timer siden):

Hmm, i november i år var elbilandelen 93,6%, opp fra 81,6% i november 2023. En ganske bra stigning på et år synes jeg? Tallene for  oktober var ikke noe dårligere, 94% mot 84,2%.  September var 96,4% mot 87%. Men her velger du altså å fokusere på den lille nedgangen fra september til november, foran den store oppgangen fra året før. Selv om det er velkjent at Tesla alltid leverer flest biler den siste måneden hvert kvartal og minst den første måneden. Snakker om å gripe etter halmstrå. 

Det ble forresten registrert 10940 elbiler i november i år, mot 8442 i november 2023. En oppgang på nesten 30% i elbilsalget på et år altså. Slutten på elbileventyret sa du?

Ja? Jeg kan jo bruke den samme logikken som deg. Bensinbiler har hatt en helt eventyrlig vekst siden 1950-tallet her i landet. Det bli å gripe etter halmstrå å bare se isolert på ett år. 

 

Anonymkode: 65a00...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja? Jeg kan jo bruke den samme logikken som deg. Bensinbiler har hatt en helt eventyrlig vekst siden 1950-tallet her i landet. Det bli å gripe etter halmstrå å bare se isolert på ett år. 

 

Anonymkode: 65a00...c08

Bensinbiler har hatt tilnærmet jevn nedgang de siste 20 årene, så det behøves ikke å se på enkeltår der. Og det var da ikke et år du så på mhp. elbiler, men den siste måneden eller to? På så korte tidsrom vil det alltid være variasjoner, og man sammenligner uansett enkeltmåneder med samme måned forrige år og ikke forrige måned samme år. Av ganske gode grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...