-jk- Skrevet 23. desember 2024 #41 Del Skrevet 23. desember 2024 Tesla er ned kraftig i November pga. straffetoll på Model 3 som produseres i Kina. De må nok legge om til å produsere den i Berlin eller ta inn fra Fremont om de vil fortsette å selge den modellen i Europa. Ellers kan man sette det litt på spissen og si at det europeiske markedet betyr minimalt. Det er Asia og spesielt Kina som er viktig, med USA på andre plass. Hittil i år er det solgt 1,8 millioner elbiler i EU, i Kina ble det solgt 1,3 millioner bare i november alene. Salget i Kina er opp 18% fra i fjor, i USA+Kanada er salget opp 14% fra i fjor (januar-november). Da betyr -1,4% i det lille Europa-markedet fint lite, og det betyr vel egentlig bare at de europeiske produsentene sliter med å lage konkurransedyktige elbiler. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #42 Del Skrevet 23. desember 2024 Tått skrev (54 minutter siden): Jada jeg forstår du troller..men sikkert greitt å opplyse de som gidder lese det her likevel. De eneste elbilprodusentene som produserer batterier er Tesla og BYD...Resten kjøper batterier ( stadig billigere) fra CATL som produserer 30 % av batteriene i verden, BYD som produserer 22%, eller LG som produserer ca. 20 % av verdens batterier...I tillegg til disse har du Tesla/ panasinic med ca 10% pluss noen mindre produsenter.. Ingen bilbrodusent opplever råvaremangel fordi de ikke produserer batterier. Hadde de produsert batterier hadde de heller ikke opplevd råvaremangel fordi det er rent oppspinn. Fortsatt ikke lest deg opp ser jeg? Anonymkode: da14b...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 23. desember 2024 #43 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvilken stein bor du under? Du som er forelsket i elbiler klarer vel å lese nyheter om elbiler? Det tyter ut nyheter om dette overalt, er du helt i egen boble? De to største problemene for elbiler er enorme strømpriser og mangel på råvarer i følge European Automobile Manufacturers Association. Antar de vet hva de snakker om. Anonymkode: 65a00...c08 European Automobile Manufacturers Association eller ACEA har ikke sagt det mangler råvarer meg bekjent...Hvis noen av medlemmene har sagt det er det ren svada uansett..fordi ingen av disse noen gang har produsert et eneste batteri.... I tillegg er medlemmene i ACEA snart borte hele gjengen..Muligens med unntak av Huyndai, resten er teknologisk akterutseilt av kineserne med 10 år og kommer til å gå konkurs i årene som kommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #44 Del Skrevet 23. desember 2024 Tått skrev (15 minutter siden): European Automobile Manufacturers Association eller ACEA har ikke sagt det mangler råvarer meg bekjent...Hvis noen av medlemmene har sagt det er det ren svada uansett..fordi ingen av disse noen gang har produsert et eneste batteri.... I tillegg er medlemmene i ACEA snart borte hele gjengen..Muligens med unntak av Huyndai, resten er teknologisk akterutseilt av kineserne med 10 år og kommer til å gå konkurs i årene som kommer. Og der sier vi takk til deg.... Anonymkode: 65a00...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #45 Del Skrevet 23. desember 2024 Har ikke hengt meg på elbil kjøret. Husker den tiden alle ble oppfordret til å kjøpe dieselbil 😊 Noen år senere truet de med at dieselbilene ikke kunne kjøre i byene pga forurensing 😅Selv har jeg alltid kjørt bensinbiler og gjør det fortsatt. Anonymkode: 439e7...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #46 Del Skrevet 23. desember 2024 Tått skrev (24 minutter siden): European Automobile Manufacturers Association eller ACEA har ikke sagt det mangler råvarer meg bekjent...Hvis noen av medlemmene har sagt det er det ren svada uansett..fordi ingen av disse noen gang har produsert et eneste batteri.... I tillegg er medlemmene i ACEA snart borte hele gjengen..Muligens med unntak av Huyndai, resten er teknologisk akterutseilt av kineserne med 10 år og kommer til å gå konkurs i årene som kommer. Er delt en artikkel om nettopp det i tråden! Men det er litt vanskelig å ta innover seg det nakne sannhet skjønner jeg! Anonymkode: da14b...aeb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #47 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke hengt meg på elbil kjøret. Husker den tiden alle ble oppfordret til å kjøpe dieselbil 😊 Noen år senere truet de med at dieselbilene ikke kunne kjøre i byene pga forurensing 😅Selv har jeg alltid kjørt bensinbiler og gjør det fortsatt. Anonymkode: 439e7...d6b Kjører Audi som antagelig er produsert i Tyskland (om det ikke er blitt Kina?j Spiller liten rolle for meg, for bilen er god å kjøre og frakter meg fra a til b uten rekkevidde angst. Anonymkode: 439e7...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #48 Del Skrevet 23. desember 2024 -jk- skrev (1 time siden): Tesla er ned kraftig i November pga. straffetoll på Model 3 som produseres i Kina. De må nok legge om til å produsere den i Berlin eller ta inn fra Fremont om de vil fortsette å selge den modellen i Europa. Ellers kan man sette det litt på spissen og si at det europeiske markedet betyr minimalt. Det er Asia og spesielt Kina som er viktig, med USA på andre plass. Hittil i år er det solgt 1,8 millioner elbiler i EU, i Kina ble det solgt 1,3 millioner bare i november alene. Salget i Kina er opp 18% fra i fjor, i USA+Kanada er salget opp 14% fra i fjor (januar-november). Da betyr -1,4% i det lille Europa-markedet fint lite, og det betyr vel egentlig bare at de europeiske produsentene sliter med å lage konkurransedyktige elbiler. Men Kina har jo enorm tilgang på strøm, de åpner jo et nytt kullkraftverk annenhver dag. Hele elbilsatsingen i Kina er fossildrevet. Samtidig er den kraftig subsidiert. Elbilproduksjonen deres er enormt forurensende og er en av grunnene til at Kina ikke vi forplikte seg til klimamålene. Anonymkode: 65a00...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 23. desember 2024 #49 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er delt en artikkel om nettopp det i tråden! Men det er litt vanskelig å ta innover seg det nakne sannhet skjønner jeg! Anonymkode: da14b...aeb Jeg har null planer om å lese hva taperne i ACEA påstår for å redde ræva si..De er for lengst utkonkurrert så bare å lene seg tilbake med popcornet å se de forsvinne en etter en.. De bilmerkene du som nybilkjøper kan velge mellom om noen få år kommer fra BYD, Tesla, Geely, Saic og muligens Hyundai/Kia og Tata motors....resten går konkurs før 2030. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #50 Del Skrevet 23. desember 2024 Tått skrev (12 minutter siden): Jeg har null planer om å lese hva taperne i ACEA påstår for å redde ræva si..De er for lengst utkonkurrert så bare å lene seg tilbake med popcornet å se de forsvinne en etter en.. De bilmerkene du som nybilkjøper kan velge mellom om noen få år kommer fra BYD, Tesla, Geely, Saic og muligens Hyundai/Kia og Tata motors....resten går konkurs før 2030. Kilde til dine fanatiske påstander?! Anonymkode: da14b...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #51 Del Skrevet 23. desember 2024 Tått skrev (11 minutter siden): Jeg har null planer om å lese hva taperne i ACEA påstår for å redde ræva si..De er for lengst utkonkurrert så bare å lene seg tilbake med popcornet å se de forsvinne en etter en.. De bilmerkene du som nybilkjøper kan velge mellom om noen få år kommer fra BYD, Tesla, Geely, Saic og muligens Hyundai/Kia og Tata motors....resten går konkurs før 2030. Du er som en barnslig unge, Tått. Du har null peiling på dette og lukker bare øynene når man presenterer deg for fakta. Og så finner du opp "alternative fakta" fra eget hode. Kina produserer per nå elbiler rett til lager, det er gigaoverproduksjon der borte. Pris, råvaretilgang, arbeidsmiljølover og strømproduksjon er alle faktorer som jobber MOT bærekraftig elbilproduksjon i Kina de neste årene. Dette er en flopp, ganske enkelt. Anonymkode: 65a00...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2024 #52 Del Skrevet 23. desember 2024 Gregarious skrev (3 timer siden): Men det stemmer ikke, det er ikke Norge som er den store forskjellen, det er UK. UK hadde en oppgang på 17.9% som gjør Norges bidrag lite i forhold. Om du skal være så bombastisk i dine uttalelser så foreslår jeg du faktasjekker litt bedre. UK hadde 2,5 ganger Norges andel. Ikke veldig heftig i et land med 11 ganger vår befolkning. Etter denne "voldsomme" økningen i 2024 er nå nesten 4% av bilene i UK elbiler. Imponerende! Anonymkode: 65a00...c08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gregarious Skrevet 23. desember 2024 #53 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): UK hadde 2,5 ganger Norges andel. Ikke veldig heftig i et land med 11 ganger vår befolkning. Etter denne "voldsomme" økningen i 2024 er nå nesten 4% av bilene i UK elbiler. Imponerende! Anonymkode: 65a00...c08 Nå var ikke mengden elbiler relativt til befolkningen heller et poeng her da, de var snakk om endring i Europa. At du "move the goalposts" gir deg ikke mer rett. 2.5 er også feil, de hadde 3.3 ganger større andel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 23. desember 2024 #54 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kilde til dine fanatiske påstander?! Anonymkode: da14b...aeb Kilde til hendelser som ikke har skjedd ennå? 🙈.. Kjøp deg en krystallkule eller vent å se. Jeg kan bomme på et bilmerke fra eller til men jeg bommer ikke mye.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 23. desember 2024 #55 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er som en barnslig unge, Tått. Du har null peiling på dette og lukker bare øynene når man presenterer deg for fakta. Og så finner du opp "alternative fakta" fra eget hode. Kina produserer per nå elbiler rett til lager, det er gigaoverproduksjon der borte. Pris, råvaretilgang, arbeidsmiljølover og strømproduksjon er alle faktorer som jobber MOT bærekraftig elbilproduksjon i Kina de neste årene. Dette er en flopp, ganske enkelt. Anonymkode: 65a00...c08 Da var det takk til deg lille trolle..og adjø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 23. desember 2024 #56 Del Skrevet 23. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men Kina har jo enorm tilgang på strøm, de åpner jo et nytt kullkraftverk annenhver dag. Hele elbilsatsingen i Kina er fossildrevet. Samtidig er den kraftig subsidiert. Elbilproduksjonen deres er enormt forurensende og er en av grunnene til at Kina ikke vi forplikte seg til klimamålene. Anonymkode: 65a00...c08 Kina har den sterkeste veksten i fornybar energiproduksjon av alle. https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China Frem til 2030 er det antatt at Kina vil stå for 60% av all nyinstallert fornybar energi i verden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #57 Del Skrevet 24. desember 2024 Tått skrev (7 timer siden): Kilde til hendelser som ikke har skjedd ennå? 🙈.. Kjøp deg en krystallkule eller vent å se. Jeg kan bomme på et bilmerke fra eller til men jeg bommer ikke mye.. Skal påstå noe bør du ha en kilde å vise til, ikke spre kunnskapsløse røverhistorier som ikke henger på greip! Anonymkode: da14b...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 24. desember 2024 #58 Del Skrevet 24. desember 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skal påstå noe bør du ha en kilde å vise til, ikke spre kunnskapsløse røverhistorier som ikke henger på greip! Anonymkode: da14b...aeb 🙈..Prøv å våkne nå. VW skal si opp 35000 arbeidere i Tyskland, Mercedes 16000...og det er bare starten på elendigheten fordi det hjelper ikke hvor mye de enn sparer når de er teknologisk akterutseilte.... Bare VW alene har over 200 milliarde $ i gjeld, enorme pensjonsforpliktelser..og null i ovrrskudd! De tjener ikke penger til hverken å betjene lånene sine eller betale ut pensjoner.. Stellantis går allerede i underskudd og har sparket ceo Carlos Tavares. Ford er i ferd med å trekke seg ut av europa fordi selskapet blør penger.. Legg til at alle vestlige ( og japanske) bilselskaper holder på å stenge i Kina, utkonkurrert av kinesiske selskaper og Tesla...og for VW og de tyske selskapenes del bidro Kina med 40-50 % av overskuddet i en årrekke! Nå går de i minus der borte og om 24 mnd er alle ute av det kinesiske markedet.. Europas og Japans bilindustri er ferdige, ingen..absolutt ingen av de gamle bilgigantene vil overleve til 2030. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 24. desember 2024 #59 Del Skrevet 24. desember 2024 Her er de riktige salgstallene for elbiler for årets 11 første måneder. Fossilbiler vil være historie i god tid før 2030. https://www.euronews.com/business/2024/12/14/global-ev-sales-surge-in-november-heres-how-china-is-driving-momentum Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2024 #60 Del Skrevet 24. desember 2024 Tått skrev (40 minutter siden): 🙈..Prøv å våkne nå. VW skal si opp 35000 arbeidere i Tyskland, Mercedes 16000...og det er bare starten på elendigheten fordi det hjelper ikke hvor mye de enn sparer når de er teknologisk akterutseilte.... Bare VW alene har over 200 milliarde $ i gjeld, enorme pensjonsforpliktelser..og null i ovrrskudd! De tjener ikke penger til hverken å betjene lånene sine eller betale ut pensjoner.. Stellantis går allerede i underskudd og har sparket ceo Carlos Tavares. Ford er i ferd med å trekke seg ut av europa fordi selskapet blør penger.. Legg til at alle vestlige ( og japanske) bilselskaper holder på å stenge i Kina, utkonkurrert av kinesiske selskaper og Tesla...og for VW og de tyske selskapenes del bidro Kina med 40-50 % av overskuddet i en årrekke! Nå går de i minus der borte og om 24 mnd er alle ute av det kinesiske markedet.. Europas og Japans bilindustri er ferdige, ingen..absolutt ingen av de gamle bilgigantene vil overleve til 2030. Jeg har spurt etter kilde, ikke grunnløse påstander! Skjerp deg! Anonymkode: da14b...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå