AnonymBruker Skrevet 21. desember #1 Del Skrevet 21. desember Jeg har en 13 år gammel havanais som de siste 3 dagene har hatt episoder med harking på morgenen. Han harker og harker, innimellom brekker han seg, og da kommer det bare hvitt skum og/eller blank væske. Det varer kanskje en halvtime, også er alt ok resten av dagen. Han virker ellers som helt vanlig, spiser og drikker normalt, er i normal aktivitet og i godt humør, tisser og bæsjer som han pleier. Jeg tar ham selvfølgelig til veterinær om dette vedvarer/blir verre, men ville høre om noen her har opplevd lignende? Jeg er så klart bekymret pga hans høye alder (selv om rasen gjerne blir opp til 15 år), og tenker dette kan være starten på sykdom pga elde. Anonymkode: 6385c...0ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #2 Del Skrevet 21. desember Hadde tatt den til veterinær. Kan være hjerte som blir svakere og da blir det vann i lungene, særlig etter hvile. Jo tidligere man medisinerer slikt jo bedre. Anonymkode: 635ef...21f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 21. desember #3 Del Skrevet 21. desember Det kan være så mye og det er umulig å gjette. Jeg hadde ei eldre tispe som startet å hoste. Det viste seg å være lungekreft. Det kan også være hjerteproblemer. Eller en halsinfeksjon. Jeg ville bestilt time hos veterinær. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #4 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde tatt den til veterinær. Kan være hjerte som blir svakere og da blir det vann i lungene, særlig etter hvile. Jo tidligere man medisinerer slikt jo bedre. Anonymkode: 635ef...21f Linazer skrev (2 minutter siden): Det kan være så mye og det er umulig å gjette. Jeg hadde ei eldre tispe som startet å hoste. Det viste seg å være lungekreft. Det kan også være hjerteproblemer. Eller en halsinfeksjon. Jeg ville bestilt time hos veterinær. Uff, ja, det er jo akkurat dette jeg har fanget opp via google, og som bekymrer meg. Er så redd for at dette kan være starten på slutten 😢 Anonymkode: 6385c...0ba 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #5 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff, ja, det er jo akkurat dette jeg har fanget opp via google, og som bekymrer meg. Er så redd for at dette kan være starten på slutten 😢 Anonymkode: 6385c...0ba Når hunden er 13 år så er aldersrelatert sykdom ganske vanlig, men det betyr ikke nødvendigvis en kjapp død. Kan gå over lang tid og levealderen kan like gjerne bli helt normal, med god livskvalitet, med rett behandling ❤️ Anonymkode: 635ef...21f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #6 Del Skrevet 21. desember Tenker umiddelbart hjerte, men det kan også være kreft. Anonymkode: ca088...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #7 Del Skrevet 21. desember Jeg har en på snart 10 år som periodevis harker om morgenen, det viste seg å være……..ingenting. Anonymkode: 2245f...652 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember #8 Del Skrevet 21. desember AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har en på snart 10 år som periodevis harker om morgenen, det viste seg å være……..ingenting. Anonymkode: 2245f...652 Så bra! Men hvorfor tenker du at det er relevant her? Man lar jo ikke vær å utrede det som kan være symptomer på noe bare fordi din hund er frisk. Anonymkode: ca088...dfa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #9 Del Skrevet 22. desember Du må bare dra til veterinæren, jo før jo bedre. Det kan være alvorlig, men det trenger ikke være det heller. Får du tatt temperaturen på henne? Skjedde med min seniorhund tidligere i år, han hadde fått kennelhoste selv med vaksinering. Han fikk smertestillende og feber senkende. Passet på å gi han vann i maten for å sørge for nok væske. Det gikk fint med han Det kan også være fremmedlegeme i halsen, nesemidd, middallergi osv. husk å bytte trekk på sengen eller støvsuge den godt. Anonymkode: f07bb...4e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember #10 Del Skrevet 22. desember AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tenker umiddelbart hjerte, men det kan også være kreft. Anonymkode: ca088...dfa Herregud da. Hvorfor skal det være hjertet eller kreft? Da hadde den vel gjerne harket igjennom hele dagen. Dessuten så starter man aldri en utredning med kreft. Først når det ikke kan stilles diagnose som er mer vanlig, så kan man begynne å se etter kreft. For et utrolig tullete svar å komme med… Anonymkode: f07bb...4e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember #11 Del Skrevet 23. desember AnonymBruker skrev (På 22.12.2024 den 10.21): Herregud da. Hvorfor skal det være hjertet eller kreft? Da hadde den vel gjerne harket igjennom hele dagen. Dessuten så starter man aldri en utredning med kreft. Først når det ikke kan stilles diagnose som er mer vanlig, så kan man begynne å se etter kreft. For et utrolig tullete svar å komme med… Anonymkode: f07bb...4e6 Nei, de harker absolutt ikke hele tiden, verken når det gjelder hjerte eller kreft. Og jeg har selv en hund med kreft så kom ikke her og fortell meg hvilken ende kreftutredning begynner i. Når TS spør om andre har opplevd lignende, så svarer man jo på det. Og min erfaring med gamle hunder og hosting er hjerte og/eller kreft. Det finnes sikkert andre ting det også kan være et symptom på, men det har ikke jeg opplevd. Og det kan så klart være ingenting, men det hjelper det jo ingenting å skrive. Hunden til TS må jo utredes hvis man vil vite hva fasit er for akkurat den hunden. Anonymkode: ca088...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 23. desember #12 Del Skrevet 23. desember (endret) Prøv å søk på trachea/tracheal collaps og se om det passer med lyden. Min gamle dame ble vesentlig mer plaget med alderen og hun hostet værst om morgenen. Edit: Så at det var siste 3 dager og ikke måneder han har vært plaget, og da kan nok kennelhoste være mest nærliggende. Endret 23. desember av Ulven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember #13 Del Skrevet 23. desember AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 15.51): Så bra! Men hvorfor tenker du at det er relevant her? Man lar jo ikke vær å utrede det som kan være symptomer på noe bare fordi din hund er frisk. Anonymkode: ca088...dfa Det er da i høyeste grad relevant, da TS spør om noen har opplevd noe liknende, og det har den du siterer. Dessuten er det relevant å dele at ikke alle symptomer handler om dødelig sykdom, selv om det er en gammel hund. Selv tenkte jeg på kennelhoste da jeg leste hovedinnlegget. De gangene en av våre har hatt det, har det alltid vært tydeligst på morgenen, og det har vært harking og blankt slim som har vært symptomene. To av våre hunder har fått kennelhoste selv om de var vaksinert. Anonymkode: da421...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember #14 Del Skrevet 23. desember AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er da i høyeste grad relevant, da TS spør om noen har opplevd noe liknende, og det har den du siterer. Dessuten er det relevant å dele at ikke alle symptomer handler om dødelig sykdom, selv om det er en gammel hund. Selv tenkte jeg på kennelhoste da jeg leste hovedinnlegget. De gangene en av våre har hatt det, har det alltid vært tydeligst på morgenen, og det har vært harking og blankt slim som har vært symptomene. To av våre hunder har fått kennelhoste selv om de var vaksinert. Anonymkode: da421...d1b Ja men da er det jo bare for TS å drite i utredning da, ettersom det kan være ingenting. Får håpe det er ingenting i dette tilfellet også da, og ikke noe mer alvorlig som kunne vært behandlet. Anonymkode: ca088...dfa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå