Gå til innhold

Kan man ikke begynne rett på frisørlinjen i 1 vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min niese i 10 klasse har lyst å bli frisør, men har fått vite at i 1 vgs heter linjen; "Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign".

Hun har ingen interesse av blomster og interiør, og forstår ikke hvorfor man må ha disse fagene det første året, og hun ønsker å starte på frisør første året på vgs.

Jeg forstår at det er for at elevene skal få fordype seg kreativt, og for de som ikke er helt sikker på hva de ønsker å bli, er dette en grei linje for å prøve ut ulike typer yrker.

Er det slike linjer på alle vgs skoler?

Anonymkode: 84e61...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke. Den gang jeg gikk ble frisør så gikk vi formgivningsfag første året på vgs. Da gikk det mye i fargelære og tegning.

Hun kan evt søke på frisørskole.

Anonymkode: d582c...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min niese i 10 klasse har lyst å bli frisør, men har fått vite at i 1 vgs heter linjen; "Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign".

Hun har ingen interesse av blomster og interiør, og forstår ikke hvorfor man må ha disse fagene det første året, og hun ønsker å starte på frisør første året på vgs.

Jeg forstår at det er for at elevene skal få fordype seg kreativt, og for de som ikke er helt sikker på hva de ønsker å bli, er dette en grei linje for å prøve ut ulike typer yrker.

Ja. Alle fagbrevslinjer er lagt opp med felles fag på vg 1, spesialiserte fag på vg 2, og praksis i år 3-4 (og evt 1 år påbygg). Har ingenting å gjøre med "å ikke vite hva man vil bli" eller "prøve ut ulike yrker". Det er fordi disse yrkene trenger en del felles fag. 

Er det samme på kokk- og servitørlinja, eller elektrofag, eller helsefag. Sånn er det for alle linjer unntatt de med studiespesialiserende. Og det var også slik før, bare at det het noe litt annet. 

Du kan lese mer om systemet her:  https://www.vilbli.no/nb/no

Anonymkode: 976b0...e7c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt normalt for yrkesfag at det første året er mer generelt også smaler valgene inn på år to. Så nei, hun kan ikke begynne rett på frisør. 

Anonymkode: ef957...896

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du aldri gått på skole selv?

Anonymkode: d15f2...0be

Allmennfaglig for 25 år siden 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Alle fagbrevslinjer er lagt opp med felles fag på vg 1, spesialiserte fag på vg 2, og praksis i år 3-4 (og evt 1 år påbygg). Har ingenting å gjøre med "å ikke vite hva man vil bli" eller "prøve ut ulike yrker". Det er fordi disse yrkene trenger en del felles fag. 

Er det samme på kokk- og servitørlinja, eller elektrofag, eller helsefag. Sånn er det for alle linjer unntatt de med studiespesialiserende. Og det var også slik før, bare at det het noe litt annet. 

Du kan lese mer om systemet her:  https://www.vilbli.no/nb/no

Anonymkode: 976b0...e7c

Takk🙂

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan gå rett inn på privat frisørskole om hun vil, for eksempel denne: https://akademiet.adamogeva.no/?gad_source=1&gbraid=0AAAAACtu9CBxUruYoQZzHtLZ2M3bwyGXA&gclid=CjwKCAiAyJS7BhBiEiwAyS9uNXzDbmLOgeUPgwKUaGL6WvZ8VM0BSU64gBQKEih3xpndeKa1LXVdsRoConEQAvD_BwE

Jeg kjenner et par stykker som har gjort det sånn, men da får du jo ingen videregående opplæring, så det er nok en løsning som passer bedre for de som vil bli frisør etter å ha gått noe annet. Det er dyrt, i tillegg til at man får en lang omvei hvis man ombestemmer seg.

Det absolutt lureste å gjøre i hennes alder er å ta gratis videregående opplæring, holde ut det første året og deretter ha ganske mange muligheter åpne, inkludert påbygg for høyere utdanning. 

På VG1 får hun dessuten generell opplæring i f.eks. fargelære, mote, trender og stilhistorie og kundebehandling. Absolutt relevant for en frisør selv om hun  hun da kanskje må arbeide litt bredere. 

Anonymkode: 5198a...ec7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ungdommene på videregående må ta noen fag de kanskje ikke har interesse for. Ingen kan velge bare de fagene de liker

Anonymkode: fe4bb...ece

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er helt normalt for yrkesfag at det første året er mer generelt også smaler valgene inn på år to. Så nei, hun kan ikke begynne rett på frisør. 

Anonymkode: ef957...896

Jo hvis hun søker på frisørskole. Men det koster penger da.

Anonymkode: d582c...e4e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk ikke ha vg1 for alle yrker. Da ville deg blitt forferdelig mange linjer med få elever. 

Anonymkode: c165f...b90

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg husker kunne de som var helt sikre på hvilken linje de ville gå ta kun frisør fra etter jul på grunnkurs. Datteren min gikk linja på Edvard Munch for et par år siden.

Anonymkode: d37d1...030

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så vidt jeg husker kunne de som var helt sikre på hvilken linje de ville gå ta kun frisør fra etter jul på grunnkurs. Datteren min gikk linja på Edvard Munch for et par år siden.

Anonymkode: d37d1...030

Ja, men dette er nok kun mulig på skoler som er store nok til det. I Oslo er det vanlig, men ikke på mindre steder rundt om i landet. 

Det er forresten 2 år læretid, ikke 3-4 sånn det står over her.

Anonymkode: 4ad4f...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, men dette er nok kun mulig på skoler som er store nok til det. I Oslo er det vanlig, men ikke på mindre steder rundt om i landet. 

Det er forresten 2 år læretid, ikke 3-4 sånn det står over her.

Anonymkode: 4ad4f...cfe

Les igjen. Personen skriver:

Sitat

Alle fagbrevslinjer er lagt opp med felles fag på vg 1, spesialiserte fag på vg 2, og praksis i år 3-4 (og evt 1 år påbygg). 

Anonymkode: 5a62a...624

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Les igjen. Personen skriver:

Dette! 
Ikke alle skjønner forskjellen på «3-4 år» og «år 3-4»…

Anonymkode: dede0...9f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette! 
Ikke alle skjønner forskjellen på «3-4 år» og «år 3-4»…

Anonymkode: dede0...9f5

Leseforståelsen har sunket så mye i befolkningen at det faktisk er skummelt. Hvordan klarer man å lese rapporter eller instrukser på jobb, bruke oppskrifter, lese og forstå nyheter eller sette seg inn i bivirkninger av feks medisin? 

Og så hisser man seg opp over noe man selv har misforstått. Ser det her inne i omtrent alle tråder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første året felles ja, greit å være obs på frisørlinja ofte er populære. Har ho dårlig karakter fra første året kan hun risker å ikke få plass!

Anonymkode: b77ae...5ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...