Gjest Gjest Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Helsepersonell kan søke frem andres fastleger ved hjelp av personnummer via trygdeetaten.no. Men er det tillat å opplyse til utenforstående om hvem som er en gitt persons fastlege?
Gjest Gjesta Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Det vil jeg tvile sterkt på, men det er vel ikke like alvorlig som o fortelle om folks sykdommer?
Amanlis Skrevet 2. mars 2006 #3 Skrevet 2. mars 2006 Det vil jeg tvile sterkt på, men det er vel ikke like alvorlig som o fortelle om folks sykdommer? ← Helt enig. Det verste er at på ekelte sykehus (vet ikke om det gjelder alle) kan ansatte søke på journaler til pasienter som er innlagt, også på andre avdelinger, og lese seg fram til svært sensitive opplysninger. Jeg kan forstå at det er enkelt for ansatte når de trenger informasjon, men jeg har også konkrete eksempler på at det blir misbrukt.
Gjest Trolletrine Skrevet 2. mars 2006 #4 Skrevet 2. mars 2006 Det stemmer at ansatte på sykehus kan lese journaler på alle pasienter som er registret,men likevel er det endel restriksjoner.For det første blir man registrert når man logger seg inn i systemet,og hvis man søker for å lese journalen til en pasient utenfor sin egen avdeling,blir man ytterligere registrert.Dette fordi man sjekker hvem som er inne i hvilken journal,hvorfor osv,slik at det ikke skal misbrukes.Videre er det bare leger,psykologer og høyskoleutdannete som kommer inn i alle journaler,-sekretærer osv kommer ikke inn i "det aller helligste".Og pga "overvåkningen" er det i praksis ikke lenger mulig å søke i systemet for å sjekke naboens journal bare fordi man føler for det,-man skal ha en svært god grunn til å gjøre det.Og alle bevegelsene i dennes journal blir loggført. Når det gjelder taushetsplikt,kan man opplyse om en pasients fastlege hvis pasienten selv har godkjent dette.
Gjest Bellatrix Skrevet 2. mars 2006 #5 Skrevet 2. mars 2006 At legene kan finne journal fra andre avdelinger er da bra. Hvis jeg blir lagt inn for noe og de finner høyt blodtrykk, er det bra de kan se i journalen at det har jeg fra før av og det vet de årsaken til. Dessuten kan opplysninger om ting fra en avdeling være nyttig for en annen hvis de skal stille diagnoser for eksempel.
Gjest Virvel Skrevet 3. mars 2006 #6 Skrevet 3. mars 2006 På sykehuset der jeg jobber får man ikke tilgang til noe mer enn det man trenger for å utføre jobben sin, i hvert fall.
Lenestol Skrevet 4. mars 2006 #7 Skrevet 4. mars 2006 Nei. Dette står i loven: "Kapittel 5. Taushetsplikt og opplysningsrett § 21. Hovedregel om taushetsplikt Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell." MEN "§ 25. Opplysninger til samarbeidende personell Med mindre pasienten motsetter seg det, kan taushetsbelagte opplysninger gis til samarbeidende personell når dette er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp." Jeg tolker det altså slik: Helsearbeideren har fått vite ditt fødselsnummer fordi h*n faktisk jobber med deg som pasient. Da kan h*n ikke fortelle dette videre MED MINDRE det er for at annet helsepersonale trenger info om deg for å hjelpe deg. (Jeg vet ikke helt hvem du mener med "utenforstående") Dersom du vil lese hele loven, finner du den på http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-064-005.html#21
Nella Skrevet 4. mars 2006 #8 Skrevet 4. mars 2006 Alle som har en persons fødselsnummer kan gå inn å finne fastlegen da. Så det er ikke så vanskelig. Men til saken, er det gjort så er det brudd på taushetsplikt så sant det ikke er til en annen som har taushetsplikt.Eks at man overfører pasientopplysninger fra et sted til et annet. Fra hjemmesykepleie til sykehjem feks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå