AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #1 Skrevet 20. desember 2024 Jeg har en far som for det meste er i dårlig humør. Jeg er vant til at han er sint og sur, siden jeg er oppvokst med det. I julen må jeg være sammen med ham, siden jeg er invitert til julefeiring. Kjenner bare at jeg ikke orker å være rundt ham, det ødelegger hele julen. I dag kjørte jeg på en sten, noe som førte til at dekket punkterte. Han har kjeftet sånn på meg for dette, at jeg klarte å punktere dekket på bilen min. Kan jeg være egoistisk å si at jeg vil feire jul alene i år? Føler at grensen grensen min er nådd nå, jeg klarer ikke lenger forholde meg til ham. Hadde blitt glad for råd, om jeg eventuelt kan si nei til invitasjonen, og hva jeg kan si. Anonymkode: dae38...2dd 1 7
Tuppeluri Skrevet 20. desember 2024 #2 Skrevet 20. desember 2024 Jeg har full forståelse for situasjonen din Hadde nok gjort det veldig enkelt. Hadde sagt dagen i forveien at du har omgangsyke, og at du ikke kan komme pga frykt for å smitte andre Ingen vil jo ha omgangsyke nå i romjula 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #3 Skrevet 20. desember 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg har en far som for det meste er i dårlig humør. Jeg er vant til at han er sint og sur, siden jeg er oppvokst med det. I julen må jeg være sammen med ham, siden jeg er invitert til julefeiring. Kjenner bare at jeg ikke orker å være rundt ham, det ødelegger hele julen. I dag kjørte jeg på en sten, noe som førte til at dekket punkterte. Han har kjeftet sånn på meg for dette, at jeg klarte å punktere dekket på bilen min. Kan jeg være egoistisk å si at jeg vil feire jul alene i år? Føler at grensen grensen min er nådd nå, jeg klarer ikke lenger forholde meg til ham. Hadde blitt glad for råd, om jeg eventuelt kan si nei til invitasjonen, og hva jeg kan si. Anonymkode: dae38...2dd Du kan enten si du er syk, eller rett og slett si du ønsker å være hjemme hos deg selv fordi han er så sint og sur. Anonymkode: bcbcc...3c7 8 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2024 #4 Skrevet 20. desember 2024 Tuppeluri skrev (6 minutter siden): Jeg har full forståelse for situasjonen din Hadde nok gjort det veldig enkelt. Hadde sagt dagen i forveien at du har omgangsyke, og at du ikke kan komme pga frykt for å smitte andre Ingen vil jo ha omgangsyke nå i romjula Skal se at han klarer å kjefte på henne for det også. :p Finne det for godt å bli sjuk nå i jula, hva i alle dager tenker hun med, liksom?! 🤣 (Spøken var på bekostning av faren til ts, i tilfelle det var uklart.) Anonymkode: 06de5...948 8
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #5 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du kan enten si du er syk, eller *rett og slett si du ønsker å være hjemme hos deg selv fordi han er så sint og sur*. Anonymkode: bcbcc...3c7 Dette Anonymkode: 6b801...cc2 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #6 Skrevet 21. desember 2024 Jeg ville sagt rett ut at jeg ikke orket å feire jul med ham og hvorfor. Anonymkode: 6ceed...fdd 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #7 Skrevet 21. desember 2024 Postet dette i en annen tråd akkurat nå, tror også du kan finne hjelp her Anonymkode: 6b801...cc2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #8 Skrevet 21. desember 2024 Det høres ut som om det er på tide å fortelle at du er drita lei det sure oppgulpet hans, og at om han ikke har noe hyggelig å si så får han holde kjeft. Hvis ikke så blir du hjemme. Tipper han får en vekker da. Anonymkode: 491f6...279 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #9 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Postet dette i en annen tråd akkurat nå, tror også du kan finne hjelp her Anonymkode: 6b801...cc2 Holdt på å sovne, men vil gjerne gi deg en god klem også. Ikke lett dette.. 💜🫂 Anonymkode: 6b801...cc2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #10 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Holdt på å sovne, men vil gjerne gi deg en god klem også. Ikke lett dette.. 💜🫂 Anonymkode: 6b801...cc2 Takk for det. Kjente meg igjen i en del ting som ble sagt i det andre innlegget fra en bruker på KG. Det er nesten som om jeg lurer på om det er noe feil med meg, om jeg er vanskelig og om jeg bare bør tåle sinneutbruddene og at far er sur. Far sin versjon er at han ikke sier eller gjør noe som andre kan bli opprørt over. I et annet innlegg her, så spøkes det om at min far hadde sikkert gitt meg skylden om jeg sa at jeg hadde omgangssyken. Han har vært sint på meg tidligere når jeg har vært syk, (selvfølgelig ikke alltid), men det handler om at han orker ikke å håndtere andre som er syke. Det er nesten som om det er noe stygt vi andre gjør mot ham. Jeg prøvde å si at det ikke var «katastrofalt» som han sa da jeg hadde punktert, og at jeg klarer meg fint uten bil hvis jeg må vente til mandag med å få nytt dekk. Men ingenting nytter. Tenker på hvor herlig det hadde vært å feire jul alene i år, men så er det dette med den dårlige samvittigheten da. Mor har sagt at hvis jeg ikke kommer, så vil hun være hos meg og da blir far alene på julaften. Anonymkode: dae38...2dd 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #11 Skrevet 21. desember 2024 Hva sier moren din når du tar opp dette? Får han noe «korreks» av henne? Du bør jo svare ham at din bil ikke er hans problem, og så må moren din backe deg opp på det. Har du søsken? Anonymkode: dbd9f...247 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #12 Skrevet 21. desember 2024 Hva svarer du han når han starter da? Tar du imot dritten, eller sender du det i retur? Jeg hadde nok svart høyt og tydelig at han kan gi godt faen i å hisse seg opp og kjefte for at JEG punkterte MIN bil som er noe JEG vil ordne opp i og ikke påvirker HAM overhodet, så nå er det på tide at han TIER STILLE en god og lang stund. Hvis han ikke gir seg da, så hadde jeg reist meg og gått. Du vet du kan sette grenser for hva du tar imot? Du er ikke et barn lenger. Du kan rett og slett forlate situasjonen, nekte å forholde deg til den dårlige oppførselen. «Dette gidder jeg ikke», opp, gå. Klart du kan si at du behøver pause fra kjeftekråka, så i år vil du tilbringe julekvelden hjemme hos deg selv, hvor du vil nyte fred, ro og fortreffelig selskap. Anonymkode: a1ea0...3ae 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #13 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I et annet innlegg her, så spøkes det om at min far hadde sikkert gitt meg skylden om jeg sa at jeg hadde omgangssyken. Han har vært sint på meg tidligere når jeg har vært syk, (selvfølgelig ikke alltid), men det handler om at han orker ikke å håndtere andre som er syke. Det er nesten som om det er noe stygt vi andre gjør mot ham. Dette minner meg om eksen min!! Han takler ikke at folk er syke! Var jeg hjemme fra jobb pga spysyke, så fikk jeg kjeft hvis det ikke var "skikkelig middag" på bordet og shinet hus da han kom hjem, siden jeg hadde vært hjemme hele dagen. Hente og levere barna i barnehagen gjorde han motvillig. Og sur om han måtte droppe trening pga at jeg lå i sengen med spybøtte ved siden av. Varte det flere dager fikk jeg bare ta og skjerpe meg. Her er det udiagnosert ADHD men ser selv mange symptomer i cluster-B (narsissisme) Tenker at i slike tilfeller så er det ok å kutte familiebånd. Dette er rett og slett skadelig. Anonymkode: 5c38d...9e9
Tufsla&Vifsla Skrevet 21. desember 2024 #14 Skrevet 21. desember 2024 Vet du, TS, jeg tror du gjør både deg selv og din mor en stor tjeneste om du nå - endelig - setter foten ned overfor din far. Du kan, med verdens beste samvittighet si at dette orker du ikke, du kan rett og slett ikke fortsette å omgås en som er sur og sint hele tiden. Er det virkelig sånn at du OG din mor, skal lide fordi din far rent objektivt sett ikke kan oppføre seg? Jeg ser du skriver du har forsøkt å si fra tidligere, men han avfeier det. Hva da med å faktisk sette makt bak ordene? Altså gjøre noe annet enn du har gjort før, dvs gi beskjed om at sorry, orker ikke julefeiring der, jeg blir hjemme og far er ikke velkommen. hvis mor ønsker å komme tenker jeg det er bra for henne og, at hun og slipper en surmaget gubbe på julaften. Og jeg mener ikke at det er galt med dårlig samvittighet per se - men kanskje du skal snu litt på det, og ha litt dårlig samvittighet overfor deg selv i steden for overfor far? Altså du ødelegger på et vis for deg selv når du hele tiden bare skal la han holde på, uten at det får reelle konsekvenser. Det er ikke lett å gjøre denne typen endringer, men prøv, så tror jeg du vil oppleve at DITT liv faktisk blir bedre. 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #15 Skrevet 21. desember 2024 Du takker selvsagt nei til invitasjonen, og er ærlig om årsaken. Så bryter du all kontakt med ham. Ellers legitimerer du atferden hans, og sørger for at den fortsetter. Anonymkode: f512c...3d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #16 Skrevet 21. desember 2024 Hvorfor forteller du ham om dekkene/uhellet? Hvorfor gjør du deg selv tilgjengelig for at han kan kjefte på deg? Anonymkode: 1ac15...ab2 1
Kaisada Skrevet 21. desember 2024 #17 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har en far som for det meste er i dårlig humør. Jeg er vant til at han er sint og sur, siden jeg er oppvokst med det. I julen må jeg være sammen med ham, siden jeg er invitert til julefeiring. Kjenner bare at jeg ikke orker å være rundt ham, det ødelegger hele julen. I dag kjørte jeg på en sten, noe som førte til at dekket punkterte. Han har kjeftet sånn på meg for dette, at jeg klarte å punktere dekket på bilen min. Kan jeg være egoistisk å si at jeg vil feire jul alene i år? Føler at grensen grensen min er nådd nå, jeg klarer ikke lenger forholde meg til ham. Hadde blitt glad for råd, om jeg eventuelt kan si nei til invitasjonen, og hva jeg kan si. Anonymkode: dae38...2dd Si nei! sett grenser og skap den jule DU vil ha<3 1
Nymerïa Skrevet 21. desember 2024 #18 Skrevet 21. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor forteller du ham om dekkene/uhellet? Anonymkode: 1ac15...ab2 Enig, det er ingen grunn til å gi sånne folk ammunisjon. Hvor langt er det snakk om, TS? Kan du dra til julemiddag og så stikke med begrunnelse at du ikke er i form? Neste år står du fritt til å velge selv. Men jeg hadde i hvert fall ikke avlyst julebesøk noen få dager før, det er såpass mye arbeid med en julemiddag at da tenker jeg man melder avbud god tid i forveien eller så møter man opp (såfremt det ikke er noe akutt). Det handler om respekt for den som har laget middagen.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2024 #19 Skrevet 21. desember 2024 Tufsla&Vifsla skrev (5 timer siden): Og jeg mener ikke at det er galt med dårlig samvittighet per se - men kanskje du skal snu litt på det, og ha litt dårlig samvittighet overfor deg selv i steden for overfor far? Altså du ødelegger på et vis for deg selv når du hele tiden bare skal la han holde på, uten at det får reelle konsekvenser. Jeg har aldri tenkt på det slik før, at jeg ødelegger for meg selv ved å bare la han holde på som han gjør, uten konsekvenser. Fikk noe å tenke på nå. Nymerïa skrev (5 timer siden): Enig, det er ingen grunn til å gi sånne folk ammunisjon. Hvor langt er det snakk om, TS? Kan du dra til julemiddag og så stikke med begrunnelse at du ikke er i form? Neste år står du fritt til å velge selv. Men jeg hadde i hvert fall ikke avlyst julebesøk noen få dager før, det er såpass mye arbeid med en julemiddag at da tenker jeg man melder avbud god tid i forveien eller så møter man opp Jeg burde ikke gjort fortalt noe, jeg burde absolutt visst bedre og ikke gitt ham ammunisjon. Som regel er jeg veldig forsiktig med hva jeg forteller ham fordi jeg ikke vil «trigge» ham en uheldig måte som gjør ham sint. Jeg kunne dratt etter middagen, men jeg er usikker på om jeg i det hele tatt skal møte opp. Julemiddagen min har jeg med selv, siden jeg er vegetarianer. Akkurat det synes både jeg og foreldrene mine fungerer bra. Forstår vel egentlig ikke hvorfor det er så vanskelig for meg dette, å sette foten ned. Jeg foretrekker å være diplomatisk, men jeg blir en sjelden gang sint, og det har min far fått erfare et par ganger når han har vært skikkelig stygg mot andre eller meg selv. Jeg tåler nok ganske mye, men som jeg allerede har sagt så føler jeg meg sliten nå. Det er så vanskelig å aldri vite i hva slags humør han er i. Det hadde vært greit å vite om han hadde en eller annen diagnose som nevnt tidligere her i tråden. Problemet er bare at jeg vet nesten ikke hva som er normalt lenger når det gjelder oppførsel. Anonymkode: dae38...2dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå