Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på matbutikk og jeg er i noen situasjoner veldig usikker på om jeg skal spørre om legitimasjon eller ikke. Da tenker jeg ikke på oman er usikker på om en er under 25 og man skal spørre eller ikke, men dersom det f.eks. kommer inn to ungdommer eller en voksen som skal kjøpe alkohol, men som har med seg en ungdom som potensielt er under 18 og blir kjøpt til (eller snus).

Under e-opplæring (ølsalgkurs) var en av testene at en mor sa til datteren noe slikt som "kos deg masse med dette på bursdagen din" eller lignende også kjøpte hun bla alkohol. Da måtte man sjekke begges legitimasjon og nekte kjøpet dersom datteren var under 18. Men hvor tydelige tegn må det være før man spør? Var innom to hvor jeg var usikker på om en mann hadde med seg datteren eller lignende, og han mannen skulle ha snus, så jeg spurte om legetimasjon fra begge, men han sa at hun ikke hadde legitimasjon fordi hun var under 18. Sa jeg ikke kunne selge til han da fordi det var veldig strengt, og han ble da meeeget irritert og stormet ut. Jeg forstår det, men samtidig er jeg redd for konsekvendene for min egen del hvis det faktisk er videre salg eller hvis det er en kontroll og jeg risikerer jobben min for det.

Anonymkode: 1ab75...eb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde bedt deg hente sjefen din, må kunne handle 18+ varer selv om barna er med

Anonymkode: 01f7c...c01

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du ikke kollegaer eller en leder som skal lære deg disse tingene?

Det er jo den som kjøper du skal kontrollere, ikke de som er med, er vel ikke ulovlig for foreldre med barn under 18 å røyke og snuse så vidt meg bekjent.

• Liker 6
Skrevet

Så med andre ord. Så er det ikke nødvendig med mindre man faktisk har en reel mistanke om at de skal gi det videre?

Anonymkode: 1ab75...eb0

• Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (11 minutter siden):

Har du ikke kollegaer eller en leder som skal lære deg disse tingene?

Det er jo den som kjøper du skal kontrollere, ikke de som er med, er vel ikke ulovlig for foreldre med barn under 18 å røyke og snuse så vidt meg bekjent.

TS har jo vært på ølsalgskurs og lært at man også skal kontrollere følge dersom man tror varene blir gitt eller solgt videre til disse.
Men å tro noe om dette blir et veldig vanskelig skjønnsspørsmål, der hver situasjon sannsynligvis er ulik, derav spørsmålet i HI antar jeg.
På den annen side er vel spørsmålet like vanskelig for de som eventuelt skal kontrollere TS. Da spørs det om de pleier å la tvilen komme "tiltalte" til gode, eller omvendt. I siste tilfelle bør vel alle antatt mindreårige i følget kontrolleres uansett...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt med meg min 17 år gamle sønn på Vinmonopolet flere ganger. Den ene gangen, ble jeg spurt om varene var til han. Da jeg sa nei så sa hun bare ok, må bare spørre. Hun gjorde ikke noe mer enn det. Men det er helt greit å spørre om varene er til noen andre. Men å be om legitimasjon synes jeg blir rart. Da skal man mer eller mindre ha sagt at det er til ungdommen.

Anonymkode: a0d9c...14a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo galskap at han ikke får kjøpt snus fordi han hadde med seg « datteren sin eller lignende « . 😅  jeg tenker at hvis det er konsekvenser for deg og selge snus til en voksen mann med legitimasjon som har med « datteren sin eller lignende» bør du finne deg en annen jobb. Jeg tror jeg hadde klikka, håper det ikke er langt til nærmeste butikk fra der du jobber. 

Anonymkode: 9088c...ff5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Aldri opplevd. Jeg har aldri kjøpt alkohol til mine barn når dem var under 18. Men dem har vært med meg å handla fordi. Ikke så ofte for det er jo dødskjedelig å være med. Men jeg trur jeg hadde blitt sur hvis dem hadde nekta meg bare fordi dem trur at jeg kan gi det til mine barn. Når det er imot mitt prinsipp å kjøpe til folk under 18 år. 

Anonymkode: 419ea...f13

• Liker 1
Skrevet

Opplevde å bli spurt om leg da jeg ble med pappa på systembolaget i Sverige. Da skulle han handle noe vin, og jeg gikk ved siden av. Jeg hadde leg, men var altså 25 år da. Hadde jeg ikke hatt med meg leg hadde det vært utrolig irriterende at pappa ikke fikk handle det han skulle, tenker jeg. Men forstår det er en vanskelig bedømming for de i kassa. I mitt tilfelle hadde vi ikke pratet om noe som skulle bety at alkoholen var til meg. Eksemplet i hovedinnlegget synes jeg gir mistanke iallefall.. men aner ikke hvor nøye man må være. 

Anonymkode: d7145...0be

Skrevet

Det er faktisk så strengt, at om du handler øl på butikken og din mindreårige sønn/ datter er med og bærer handleposene ut i blen så kan butikken få reaksjoner om dette blir oppdaget, selv om varene ikke var til din sønn/ datter

Anonymkode: eb0f6...bf1

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt, vanskelig dilemma. Har du snakka med sjefen eller andre kollegaer hva de tenker? Tenker iallefall at det er veldig viktig å snakke om på jobben. 

Jeg opplever at de er strengere på polet enn i matbutikken. Og Systembolaget er kanskje den strengeste. Har blitt spurt om legitimasjon fordi jeg har pakket ned varene, men noen andre har betalt. 

Jeg har ingenting i mot det. Jobba i matbutikk selv og full forståelse for at man skal være streng. Ikke bry deg hvis folk blir irritert på deg, du gjør bare jobben din. 

Skrevet

Du skal være streng men ikke uten grunn. En voksen mann som kjøper snus uten å nøle på hva han skal ha, helt ok selv om datteren er med. Er bare om du mistenker langing du skal spørre om legitimasjon fra alle.

Jeg feks stoppet en russegruppe en lørdag, hvor bare halvparten var fylt 18 og de kjøpte såpass mye og forskjellig mens de under 18 "hjalp å bære".

Det er en vanskelig vurdering av og til, men husk at utrolig mange voksne røyker/snuser/drikker øl så å nekte de med en gang mindreårige er med går ikke. Hadde han spurt henne hvilken snus det var igjen eller noe annen mistenksom oppførsel så ja, men ellers så ikke tenk noe på det :)

Anonymkode: e6aa5...f2a

• Liker 2
Skrevet

Har hatt med voksent barn på polet som måtte vise leg selv om det var jeg som betalte for varene. Ganske forståelig siden det var en typisk ungdomsdrikke i utvalget mitt, men det hadde jo vært litt rart hvis det hadde vært til meg og ungdommen ikke var myndig. Hadde jeg ikke fått handle da? Flere andre av tingen jeg hadde kjøpt var ungdommen ikke gammel nok til å kjøpe, så hvordan de egentlig håndhever regelen vet jeg ikke.

Med mindre det var en typisk jentesnus mannen skulle ha, hadde jeg nok ikke nektet ham. 

Skrevet
Vecky skrev (På 22.12.2024 den 22.03):

Skjønner deg godt, vanskelig dilemma. Har du snakka med sjefen eller andre kollegaer hva de tenker? Tenker iallefall at det er veldig viktig å snakke om på jobben. 

Jeg opplever at de er strengere på polet enn i matbutikken. Og Systembolaget er kanskje den strengeste. Har blitt spurt om legitimasjon fordi jeg har pakket ned varene, men noen andre har betalt. 

Jeg har ingenting i mot det. Jobba i matbutikk selv og full forståelse for at man skal være streng. Ikke bry deg hvis folk blir irritert på deg, du gjør bare jobben din. 

Er det og gjøre jobben sin og nekte folk som har med datteren sin og kjøpe snus? Jeg hadde blitt sint  fordi vedkommende ikke gjorde jobben sin. Om det har blitt sånn at man ikke kan ha med barn når man kjøper snus må faktisk folk bli informert på en skikkelig måte.  Har aldri opplevd noe slik, og ikke hørt om nye regler. Kommer fortsatt til og ha med barn og handle når det passer seg sånn  , så får ts gjøre jobben sin og sette opp skilt på døren i sin butikk så kundene kan gå et annet sted. 

Anonymkode: 9088c...ff5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...