Gå til innhold

Konstant nedpress, fare for tidlig fødsel? Burde jeg bli hjemme i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har konstant nedpress, kjennes ut som noe er på vei ut eller en tyngdefølelse nedentil. Kan dette være tegn på tidlig fødsel? Er i uke 35, barn nr 2. Hadde ikke dette mer barn nr 1, som er født i uke 38 igangsatt. 

Fått beskjed om at hodet ligger veldig langt nedi bekken, har vært slik i flere uker. Burde jeg bli hjemme i jula? Langt til sykehuset om jeg drar på hytta, ca 2 timer kjøring. Hadde styrtfødsel med første 

Anonymkode: 31e97...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dette er noe du burde snakke med jordmor/føden om 

Anonymkode: ca107...497

• Liker 3
Skrevet

Ai. Styrtfødsel med nummer 1. Jeg ville ikke reist. 

Anonymkode: 3a75a...201

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syns dette er noe du burde snakke med jordmor/føden om 

Jeg ringer ikke å plager føden med noe sånt, det får være måte på hva man skal ringe ett sykehus for 😅. Jordmor får jeg ikke snakket med før timen etter jul 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ai. Styrtfødsel med nummer 1. Jeg ville ikke reist. 

Anonymkode: 3a75a...201

Nei er mest derfor jeg er stresset, om noe plutselig skjer så er nok barnet ute på kjøreturen til sykehuset 🙈

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ringer ikke å plager føden med noe sånt, det får være måte på hva man skal ringe ett sykehus for 😅. Jordmor får jeg ikke snakket med før timen etter jul 

Uhm… dette er jo ikke å «plage føden» skal love deg folk ringer føden av mye «mindre» greier. Personlig hadde jeg ikke dradd på hytten med mye nedpress men hadde uten tvil ringt de og spurt. Det er en samtale på maks 7 min hvor du får en faglig vurdering. 

Anonymkode: 5138a...6b3

• Liker 4
Skrevet

2 timer til sykehus? Da har sikkert kommunen du skal til følgetjeneste av jordmor (i ambulansen) når fødsel starter. Hvis fødsel starter når du er på hytten ringer du 113 og de hjelper deg. 

Anonymkode: 6e3ff...74f

Skrevet

Absolutt noe du kan «plage» føden med. 

Men nedpress og maserier er vanlig som flergangsfødende. Jeg hadde ingenting av dette i første svangerskap men slet i flere måneder med det andre og tredje gang. men likevel født senere og senere.

Andremann lå festa og veldig langt nede fra uke 32 (kom i uke 39) og jeg valgte å avstå fra ferie med storfamilien en måned før termin fordi det var for langt borte fra sykehuset (rundt 1,5 time men krever ferje/ambulansebåt) og første fødsel på 3,5t. Så jeg skjønner deg veldig godt om du velger å bli hjemme! Nå fødte jeg jo ikke han en mnd før termin heller da, men den fødselen tok rett i underkant av 40min så det ville blitt i bil/båt hadde det skjedd.

Anonymkode: a7b1f...2cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Eh det er nøyaktig slik man bør ta kontakt med dem om. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde slik følelse med mine to over lang tid. I mitt tilfelle kom de ikke tidlig var kun en følelse. Men var styrtfødsler. 

Anonymkode: 69560...4eb

Skrevet

Jeg hadde det slik med både nr 2 og 3 men ikke nr 1.. Kanskje fordi hodet ikke fester seg?

hadde reist om jeg var deg. Styrtfødsel med nr 1 er jo ikke nødvendigvis din normal siden du ble igangsatt.

Anonymkode: 02c09...96b

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke får snakket med jordmor i kommunen om det, tenker jeg det viktigste er å ta hensyn til hva du selv føler. Men du kan ikke ringe da? Det er ikke sikkert hun kan gi gode svar. Men jeg ringte i hvert fall jordmor i kommunen da jeg hadde mye nedpress og en del av noe som kjentes som maserier som startet i uke 34. Vi lurte på om vi burde forvente fødsel og i så fall få svigermor eller min mor å bo hos meg for å passe den eldste mens mannen var offshore, eller evt. om mannen skulle prøve å komme hjem. Min jordmor sa at det kunne hun jo ikke spå, men hun trodde ikke fødselen kom til å starte tidlig. Jeg fødte i uke 40 første gang (spontant), og statistisk sett kom jeg til å føde nr. to mellom uke 39 og 41. Før uke 38 var usannsynlig, men så klart ikke umulig. Hun hadde rett, jeg født i uke 40 igjen. 

Jeg hadde også styrtfødsel første gang. Og jeg tror jeg hadde syntes det var greit å reise på hytta i uke 35 da jeg ventet nr. to. Vi har en times reisevei til føden fra der jeg bor, og en time til hadde jeg opplevd som innafor. Tror jeg. Men jeg tror også at jeg hadde hatt behov for å bare lufte det med jordmor først. Jeg stresset ganske mye med at jeg var redd for bilfødsel da vi ventet nr. to, og hadde vi vært på hytta med to timers reisevei i uke 40, så hadde det blitt det også. 

Anonymkode: 07fbd...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har konstant nedpress, kjennes ut som noe er på vei ut eller en tyngdefølelse nedentil. Kan dette være tegn på tidlig fødsel? Er i uke 35, barn nr 2. Hadde ikke dette mer barn nr 1, som er født i uke 38 igangsatt. 

Fått beskjed om at hodet ligger veldig langt nedi bekken, har vært slik i flere uker. Burde jeg bli hjemme i jula? Langt til sykehuset om jeg drar på hytta, ca 2 timer kjøring. Hadde styrtfødsel med første 

Hadde det med nummer tre. Uke 28 var det nesten prematur fødsel, ble stoppet, men siden det 1 cm åpning og 1 cm livmorhals. Måtte likevel bli satt I gang noen dager etter termin. 

Styrtfødsel med første, tidlig styrtfødsel med andre, ble styrtfødsel på tredje etter jeg ble satt i gang. Så man vet aldri.

Anonymkode: c2563...af3

Skrevet

Det går nok fint. Her har jeg en reisevei til sykehuset på 2 timer uansett. 
Med en gang du kjenner noe, så starter du avgårde.

Anonymkode: 91312...8cd

Skrevet

Hadde det helt likt som deg med nummer to. Gikk med konstant nedpress i seks uker. Barnet ble født ei uke på overtid. Da «ramlet» hun ut. Jeg fødte under et kvarter etter ankomst til sykehuset.

Jeg ville ha reist om formen tilsier det. Men ta en telefon til føden, de vet best!

Anonymkode: 80c34...d3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...