Gjest Englepussig Skrevet 2. mars 2006 #1 Skrevet 2. mars 2006 Har blitt akk så forelsket i en engelskmann, og han i meg, og nå har han planer om å flytte hit. Hvor finner man informasjon om dette med tanke på arbeid, enger osv.? Noen som har tips og råd?
Gjest Englepussig Skrevet 2. mars 2006 #2 Skrevet 2. mars 2006 Enger skulle da altså vært penger .. hehe
Meaty Skrevet 5. mars 2006 #4 Skrevet 5. mars 2006 Samboer'n min er fra Nord-Irland (altså Storbritannia), han flyttet hit for over 3 år siden. Han gikk til Manpower og fikk kontakt med en konsulent som kunne godt engelsk, og fikk god hjelp til å finne jobb. Han endte opp med å få en helt annen slags jobb pga tilfeldigheter, men det er en annen historie..... Pga Schengen-avtalen (http://www.aksess.no/nteu/info/schengen/schavtl.html) har britiske borgere rett til å bo i Norge, så lenge de kan bevise at de kan forsørge seg selv og ikke blir en byrde for det norske samfunnet. For å ta arbeid må man ha arbeids- og oppholdstillatelse. Først får man en midlertidig tillatelse som varer i 6 mnd, så må man søke på nytt og da fikk i hvert fall samboeren min en som varer i 5 år. Vi måtte innom masse offentlige kontorer i begynnelsen. Bl.a. folkeregisteret for å få et midlertidig personnummer som man trenger til arbeidstillatelsen og skattekortet. Dette midlertidige nummeret er noe dritt, fordi i følge fastlegekontoret så må man ha et ordentlig norsk personnummer for å få fastlege. Også må vi vente enda ca 4 år før han kan søke om norsk statsborgerskap Det er en del info på Utlendingsdirektoratets sider udi.no Vær tålmodig, og forberedt på å bli sendt rundt i byråkratiet!
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2006 #5 Skrevet 5. mars 2006 aetat og udi.no. vigtig å ha med seg alle papirer når han kommer hit. alle sånne e-noe, e-111 eller noe lignende. undersøk det god tid i forveien.. godt og være forberedd..så kanskje han slipper å springe mellom kontor til kontor de første ukene som jeg måtte gjøre... visste jo ingenting jeg da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå