Gå til innhold

Flytte fra England til Norge

Fremhevede innlegg

Gjest Englepussig
Skrevet

Har blitt akk så forelsket i en engelskmann, og han i meg, og nå har han planer om å flytte hit. :)

Hvor finner man informasjon om dette med tanke på arbeid, enger osv.?

Noen som har tips og råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Englepussig
Skrevet

Enger skulle da altså vært penger .. hehe

Skrevet

Samboer'n min er fra Nord-Irland (altså Storbritannia), han flyttet hit for over 3 år siden. Han gikk til Manpower og fikk kontakt med en konsulent som kunne godt engelsk, og fikk god hjelp til å finne jobb. Han endte opp med å få en helt annen slags jobb pga tilfeldigheter, men det er en annen historie.....

Pga Schengen-avtalen (http://www.aksess.no/nteu/info/schengen/schavtl.html)

har britiske borgere rett til å bo i Norge, så lenge de kan bevise at de kan forsørge seg selv og ikke blir en byrde for det norske samfunnet. For å ta arbeid må man ha arbeids- og oppholdstillatelse. Først får man en midlertidig tillatelse som varer i 6 mnd, så må man søke på nytt og da fikk i hvert fall samboeren min en som varer i 5 år.

Vi måtte innom masse offentlige kontorer i begynnelsen. Bl.a. folkeregisteret for å få et midlertidig personnummer som man trenger til arbeidstillatelsen og skattekortet. Dette midlertidige nummeret er noe dritt, fordi i følge fastlegekontoret så må man ha et ordentlig norsk personnummer for å få fastlege. Også må vi vente enda ca 4 år før han kan søke om norsk statsborgerskap :sur:

Det er en del info på Utlendingsdirektoratets sider udi.no

Vær tålmodig, og forberedt på å bli sendt rundt i byråkratiet!

Gjest Gjest
Skrevet

aetat og udi.no. vigtig å ha med seg alle papirer når han kommer hit. alle sånne e-noe, e-111 eller noe lignende. undersøk det god tid i forveien.. godt og være forberedd..så kanskje han slipper å springe mellom kontor til kontor de første ukene som jeg måtte gjøre... visste jo ingenting jeg da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...